Empreses

Escoda vol portar els seus pinzells a Rússia i la Xina

La firma de Sabadell exporta el 45% del que ven, però vol reduir encara més la dependència del mercat local

L'empresa, que enguany fa 80 anys, estudia un pinzell per a tauleta

Escoda vol celebrar el seus 80 anys amb un nou impuls a les vendes a l'exterior i ha posat en el punt de mira Rússia i Xina. Líder a l'Estat en la fabricació de brotxes i pinzells per a les belles arts, aquesta firma de Sabadell vol reduir la seva dependència del mercat espanyol -on ven entre el 55% i el 60% de la facturació- després de la caiguda de ha patit els darrers anys. Ricard Escoda, responsable de finances i exportacions, explica que la crisi ha desplaçat la clientela del pinzell d'alta gamma a alternatives d'inferior qualitat i preu. A aquest fenomen s'hi ha de sumar la irrupció de nous competidors en el mercat domèstic i el fet que les noves tecnologies resten temps a aficions més tradicionals com ara la pintura.

De manera que la tercera generació d'Escoda, que actualment controla l'empresa, ha assumit el compromís de consolidar el procés d'internacionalització iniciat fa uns 15 anys per la generació precedent. Actualment el principal mercat exterior és el dels Estats Units, seguit d'Europa -Anglaterra, França, Suècia, Dinamarca, Alemanya i Itàlia-, Austràlia, Nova Zelanda, Canadà, Japó, Brasil i Mèxic, aquests últims amb percentatges de vendes molt petits. Enguany, les vendes als EUA s'han ressentit per la prohibició a la importació dels pinzells fets amb pèl de marta Kolinsky.

En els mercats que opera, Escoda és una marca reconeguda i valorada per la seva qualitat, un aspecte que en altres zones del planeta amb menor tradició pictòrica potser es té menys en compte a l'hora d'invertir en material. Ara bé, els canvis socials que s'estan produint tant a Rússia com a la Xina, fan pensar a la direcció d'Escoda que són mercats amb grans oportunitats que val la pena explorar.

Amb aquest objectiu s'ha encetat el procés per contractar un professional que tindrà la missió específica d'intensificar la internacionalització. Paral·lelament ja s'ha contactat amb artistes locals reconeguts que actuen de prescriptors dels pinzells d'Escoda en els respectius països. Ricard Escoda també pensa que hi ha marge per créixer en els mercats tradicionals: “Allà on venem, podem vendre molt més”, afirma.

Amb aquest objectiu, Escoda ha anat substituint progressivament dels seus pinzells Spain per Barcelona, en entendre que reforça la seva estratègia.

La firma sabadellenca pensa que la seva aposta per la qualitat és la bona, si bé porta aparellada uns costos elevats per la mà d'obra necessària per a una activitat gairebé artesanal i el control directe de la producció (Escoda no té intenció de desplaçar producció a l'exterior).

La qualitat també passa per tenir la millor matèria primera, que importen de tot el món. El mànec és de bedoll i prové d'Itàlia, la virolla (el cilindre metàl·lic que uneix el pal als pèls) és d'Alemanya i l'Índia, i els pèls naturals són d'animals com el bou europeu, el turó dels EUA i Canadà o el poni de Mongòlia. Però a Escoda són conscients que les limitacions que la marta Kolinsky ha tingut als EUA seran cada cop més freqüents, per aquest motiu innoven en alternatives sintètiques, que actualment són la meitat de la producció. D'altra banda, Escoda explora un pinzell per a tauleta.

Quatre dels sis néts del fundador, Josep Escoda Roig, han pres el relleu amb diferents responsabilitats al si de l'empresa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Escoda vol portar els seus pinzells a Rússia i la Xina

Publicat a