Emprenedors

Oferir les dades de manera entenedora

Elkano Data està especialitzada en disseny de la informació i treballa en projectes per desenvolupar nous productes

L'empresa factura més del 60% del seu treball a l'estranger, sobretot als EUA

Empreses i institucions cada cop disposen de més informació que necessiten processar per oferir als seus clients i col·laboradors, i per treballar en l'àmbit intern. Per això és important saber com tractar-la. Elkano Data és una empresa especialitzada en disseny de la informació i visualització de dades que va iniciar la seva trajectòria el 2011, quan el seu fundador i actual director, l'emprenedor Pau Cuervo, va detectar la necessitat emergent al mercat americà i va decidir treballar per oferir solucions. “A l'era digital cada cop es genera més informació, l'usuari cada cop en consumeix més”, diu el fundador d'Elkano Data, que explica que la base de negoci és convertir la informació en “un producte de consum ràpid però rigorós, i fidel al missatge original”. La clau és oferir formats innovadors que permetin fer arribar la informació de manera més eficient a l'usuari.

Elkano Data té en la seva cartera de clients empreses del sector farmacèutic, com ara Sanofi Pasteur MSD, i de gran consum com Wrigley. També treballa per a entitats internacionals com ara la Unesco. “Cada empresa té les seves pròpies necessitats i nosaltres els oferim una solució”, manté el fundador de la companyia. Infografies, que presenten informació estàtica; motion graphics, que són vídeos animats, i visualització de dades interactives són les opcions per oferir la informació de manera entenedora. El reconeixement els va arribar el 2012 amb el premi d'un concurs d'infografies organitzat per la revista The Economist. “Ens hi vam presentar per saber quin era el nostre nivell en relació amb les altres empreses del sector i mesurar les nostres capacitats”, afirma Cuervo. La sorpresa va arribar quan van saber que el projecte que havien presentat havia quedat classificat entre els tres primers. Mantenen que això els ha ajudat a guanyar prestigi i els ha obert portes per aconseguir clients nous. A hores d'ara, el 60% de la facturació de l'empresa és a l'estranger, principalment al mercat americà, encara que també han treballat per a clients alemanys, anglesos i francesos. I és que, quan van començar, aquest tipus de servei gairebé no es coneixia al mercat espanyol, on últimament les empreses han vist la necessitat d'incorporar-lo i els costa trobar proveïdors especialitzats.

El nou repte de l'empesa és oferir eines de programari perquè les empreses puguin dissenyar-se elles mateixes la informació que necessiten tractar. És un concepte diferent del producte fet a mida i resulta molt més accessible per a empreses mitjanes i petites. “Són dos mercats diferents”, expliquen. L'objectiu és poder accedir a tots dos, mantenir el servei de productes fets a mida i treballar en el desenvolupament de solucions en què els clients paguen cada vegada que les fan servir.

Primera versió. Durant aquest any tenen previst desenvolupar una primera versió amb recursos propis, però reconeixen que, per poder treure-la al mercat, necessitaran trobar una font de finançament. Fins ara Elkano Data ha anat fent-se gran mitjançant el que es coneix com a bootstrapping, finançant el seu creixement a través de la reinversió de beneficis, amb una estructura de costos molt lleugera. Pau Cuervo reconeix que aquesta opció de creixement permet desenvolupar-se “de manera més estructurada i controlada, i trobar solucions diferents als problemes”. Ara, per fer el salt, sí que tenen clar que necessitaran trobar vies de finançament i estan estudiant diverses opcions. No descarten recórrer al micromecenatge a escala internacional i buscar inversors que estiguin interessats a entrar en el negoci. Calculen que, per posar en marxa el projecte, necessiten uns 80.000 euros.

La previsió de l'empresa és poder doblar la facturació durant aquest any. Són optimistes perquè cada cop veuen més clar que les empreses aposten pel màrqueting digital. “No ho veuen com una despesa, sinó com una inversió amb retorn”, conclou el fundador d'Elkano Data.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.