Eines

Binnakle, el primer joc de taula que fomenta la innovació a l'empresa

L'eina aprofita els avantatges de la gamificació per canviar comportaments a les organitzacions. Cada capsa es ven per 950 euros

És té en compte tant la quantitat com la qualitat de les idees i l'atzar

Aquest febrer s'ha començat a comercialitzar Binnakle, el primer joc de taula que estimula la innovació en les organitzacions. Els creadors són Lourdes Cateura i Philippe Delespesse, fundadors de la consultora Inteligencia Creativa, que durant dotze anys ha ajudat algunes de les principals empreses del país a fer front als reptes del mercat esprement l'enginy dels seus treballadors. En aquest temps han desenvolupat un mètode basat en quatre fases, que ha demostrat ser molt efectiu.

Ara han decidit convertir aquest sistema en un joc d'aventures que es desenvolupa en una illa imaginària, on els participants tenen la missió d'arribar a la costa sortint del centre i després d'haver superat un seguit de proves.

La idea va sorgir fa dos anys, després de constatar que la crisi havia situat la innovació com una comesa inajornable i que moltes empreses -no només les grans, sinó també les pimes- reclamaven eines per introduir la cultura de la creativitat a les seves organitzacions. A l'increment de la demanda s'afegia una altra raó, aquesta més relacionada amb l'exercici de consultoria a casa del client, ja que van constatar que, un cop marxaven, sense material de reforç les sessions anaven perdent vigor.

“Si a tot això afegim que la gamificació s'ha demostrat com un procediment molt eficaç per fomentar determinades actituds a les organitzacions, el joc apareixia com la resposta més adequada”, explica Philippe Delespesse. Tanmateix van aplicar el seu mètode d'innovació per trobar la millor idea. Van necessitar un any i mig de desenvolupament, durant el qual van tenir el suport d'una firma especialitzada en gamificació. Dotze prototips després, finalment el joc es va provar en “un entorn controlat”, és a dir, a casa de clients de confiança d'Inteligencia Creativa que fossin representatius.

Durant aquest procés van fer rectificacions de calat, com ara modificar les regles del joc, que inicialment tenia un perfil essencialment de col·laboració, per tal de fomentar la competitivitat. “La realitat és que la gent s'implica més quan juga per guanyar”, reconeix Lourdes Cateura.

Tot el joc és una al·legoria del procés d'innovació: des de l'illa del taulell de joc, que té forma de cervell, fins al punt de sortida, que s'ha anomenat “la llacuna dels interrogants”, que està formada amb meandres fluvials que recorden signes de pregunta. Precisament, aquesta primera fase, prèvia a la tempesta d'idees, i que consisteix a formular preguntes, és la que Cateura i Delespesse consideren més transcendent, si bé molts processos la ignoren. “Les preguntes condicionen tot el procés d'innovació”, assegura Delespesse.

La segona missió és “el bosc de les llums”, durant la qual s'han de generar moltes idees noves; la tercera missió porta els jugadors a “la vall de les dues cares”, on la idea guanyadora es treballa per millorar-la; i la quarta missió és saber-la vendre. “Es valora la qualitat i la quantitat de les idees, però també hi té el seu pes l'atzar, com a la vida mateix; guanya qui aconsegueix que la seva idea sigui l'escollida”, explica Delespesse.

Cal invertir de sis a set hores en completar una partida, però també es pot modular en funció del temps disponible i de la necessitat. Tot el material necessari està al maletí de Binnakle, però també hi ha suport en línia. La versió de Binnakle en castellà ha començat a comercialitzar-se aquest febrer a un preu de 950 euros. I Ja es treballa en la versió en anglès.

Per al desenvolupament i el llançament s'hi han invertit 60.000 euros, i s'ha creat l'empresa Binnakle Innovation Games. Es necessitaran 40.000 euros més per a la comercialització, per la qual cosa es donarà entrada a nous socis.

4 Venda

Cal avaluar la consistència de la idea defensant-la de forma condensada -en un màxim de tres minuts- i vehement. És el que es coneix com a elevator pitch. Es basa en la idea que la primera impressió és un filtre intuïtiu que acaba per condicionar el resultat.

3 Convergència

Ara sí que cal filtrar les idees en funció de si són factibles. Ara bé, també es dóna una segona oportunitat a aquelles idees aparentment no factibles, però que sí que ho poden ser si es modifiquen. “El procés de racionalització mata les idees que mereixen que algú els doni la volta”, diu Cateura.

1 Exploració

La formulació d'una bateria de preguntes sobre un problema ha de ser el pas previ a la generació d'idees. “Diversificar les preguntes suposa replantejar-se la manera d'afrontar els problemes”, explica Philippe Delespesse. Per tant, és una fase que no es pot saltar.

2 Divergència

El segon esglaó és un brain storming d'idees sense limits. És molt important evitar els comentaris que frenen la imaginació. Per combatre'ls, els jugadors de Binnakle llancen un cocodril de drap a l'autor d'un comentari limitador.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.