Gran angular

Llei de cooperatives: flexibilitzar o desvirtuar el model?

La nova normativa aprovada pel govern català genera reticències en el sector, que defensa amb les ungles la seva essència

Pensem que al Parlament s'ha de tombar, i no ens podem moure d'aquí
És un pas més per laminar el model i desnaturalitzar les cooperatives
No volem tenir les cooperatives en una vitrina, sinó que tinguin impacte
Algunes figures noves tenen connotacions culturals que xoquen amb el sector

“Tot i que no té un consens unànime, sí que té una base àmplia de consens.” D'aquesta manera parlava el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, quan, fa un parell de setmanes, presentava el projecte de llei de cooperatives aprovat pel govern i que, en breu, iniciarà el seu tràmit parlamentari. Certament, les federacions de cooperatives reconeixen que l'executiu ha tingut en compte algunes de les seves aportacions. S'ha accedit, per exemple, a concretar que els socis col·laboradors -una figura permesa que només aporta capital a la societat- tinguin un màxim del 40% dels vots dels assistents a l'assemblea general, tal com demanava el sector i havia recomanat el CTESC.

“Gràcies a la pressió del món cooperatiu, el text ha estat considerablement suavitzat”, admet Jordi Garcia, soci d'Apòstrof i expert en economia social, que afegeix, però, que el sector encara creu que hi ha aspectes que grinyolen. El president de la Federació de Cooperatives de Treball Associat, Perfecto Alonso, reclama que es relaxin els requisits en els continguts mínims dels estatuts inicials d'una cooperativa i que es dotin de més recursos els registres que recullen la creació d'aquest tipus de societats. A més, està en desacord amb el fet que les cooperatives de menys de 10 socis puguin tenir, a partir d'aquesta normativa, un administrador únic, una possibilitat que, segons ell, “xoca” amb la cultura cooperativa.

Però segurament els més polèmics són els aspectes relacionats amb el finançament. “Ens oposem radicalment a la disminució dels mínims que s'han de destinar al Fons de Reserva i al d'Educació i Promoció de Cooperatives”, afirma Alonso. Fins ara, totes les cooperatives havien de dedicar-hi el 30% i el 10%, respectivament, però el projecte de llei ho rebaixa fins al 15% i el 5%. Alonso tampoc comparteix que, amb la nova llei, quan una societat es liquida, es pugui repartir la meitat del capital -descomptats els deutes i el capital aportat pels socis-, i no es destini íntegrament a la promoció del cooperativisme.

Segons Garcia, aquests punts són un “atac” al patrimoni col·lectiu del cooperativisme, i lamenta el que considera un intent de rebaixar la participació i la democràcia a les cooperatives. Critica, per exemple, que es redueixin les competències de l'assemblea general, l'òrgan on hi ha representats tots els socis, així com la restricció en els drets d'informació, el creixement del poder dels socis inversors i la introducció del vot ponderat en algun tipus de societat. Garcia veu en la llei “un pas més per laminar el sentit col·lectiu, cooperatiu i democràtic de les cooperatives i, per tant, per desnaturalitzar-les”.

Des de la Federació de Cooperatives Agràries, Joan Segura parla amb “preocupació” de la nova normativa i afirma que l'executiu català ha oblidat temes cabdals per al seu sector. Segons diu, el text no inclou la possibilitat que les cooperatives agràries puguin desenvolupar activitats accessòries a la pagesia i que podrien ajudar al desenvolupament de les comunitats rurals. “No ho podem limitar. Hi ha molta gent jove que ara arriba als pobles i que podria sumar-se a la cooperativa per tirar endavant una activitat no estrictament agrària”, assegura Segura. Aquest és un aspecte en el qual, fins i tot, el CTESC coincideix. Per tot això, Segura opina que la llei s'ha de tombar durant el tràmit parlamentari. “No ens podem moure d'aquí”, clama.

A favor.

En canvi, la Federació de Cooperatives d'Ensenyament veu amb bons ulls la llei. Segons el seu president, Josep Maria López, per les seves especificitats, la majoria d'aspectes recollits al text no els afecten tan directament. “No hi ha res de la llei que ens faci dir que la volem canviar”, diu López, que afegeix que hi veu una “modernització” i una “porta oberta” per si, en el futur, les cooperatives d'ensenyament necessiten capital i volen recórrer a figures com els socis col·laboradors.

Des de l'executiu català defensen que la llei no desvirtua l'essència del model cooperatiu. “El cooperativisme a Catalunya és molt divers, i les més de 4.100 societats que es veuran subjectes a aquesta llei són de mides, sectors i característiques molt diferents”, explica el director general d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom, Xavier López. “Per això, hem fet una llei pensada perquè tothom es pugui sentir còmode”, afegeix López, que considera que s'ha tingut en compte una “línia vermella” que no és altra que el respecte a dos aspectes bàsics de les cooperatives: la democràcia interna i un retorn basat en l'esforç de cadascú i no en el capital que s'aporta.

“No volem tenir les cooperatives en una vitrina, sinó que aquestes tinguin impacte”, afirma el director general. López defensa que la llei persegueix una flexibilització per afavorir la creació de cooperatives i la consolidació de les ja existents, o el reforç de les vies de finançament. En aquesta línia, diu, van algunes mesures com la possibilitat de tenir un administrador únic o un soci financer, i la rebaixa dels percentatges per als fons de reserva. Unes mesures que recorda que són voluntàries.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.