Opinió

Integrated Reporting, la futura ‘norma' per als informes empresarials?

Reporting Integrat està dirigit a proveïdors de capital financer que busquen informació i mostra com una firma crea valor a través de capitals interconnectats

L'International Integrated Reporting Council (IIRC) va publicar el passat mes de desembre el nou marc per a la presentació d'informes integrats, en la seva pretensió de promoure un enfocament més coherent de presentació d'informes corporatius i millorar la qualitat de la informació a disposició de tots els grups d'interès.

Actualment hi ha cert desconeixement sobre el que realment és un informe integrat. Existeix l'opinió generalitzada que es tracta del successor dels informes financer i de sostenibilitat. Però realment no ve a reemplaçar ni l'un ni l'altre.

Un informe integrat requereix pensar en el valor més enllà dels termes financers, i més àdhuc tenint en compte que des de fa molt temps ja, al voltant del 80% del valor d'una empresa en general es troba en els seus actius intangibles. Si es redacta com el nou marc pretén, un informe integrat ofereix als inversors una visió més completa de l'estratègia, la gestió dels riscos, l'acompliment i les perspectives a llarg termini d'una empresa.

L'IIRC assenyala que els informes integrats “beneficien tots els grups interessats a conèixer la capacitat d'una organització per crear valor al llarg del temps, incloent els empleats, clients, proveïdors, socis comercials, comunitats locals, legisladors, reguladors i responsables polítics”.

Gran part de la informació que les empreses proporcionen als inversors no es troba ni en el seu informe anual ni en els seus estats financers. I això és una prova més de la necessitat de canvi. Reporting Integrat està dirigit a proveïdors de capital financer que busquen informació, i mostra com una organització crea valor a través d'una sèrie de capitals interconnectats d'una manera coherent.

La introducció del concepte de sis capitals interrelacionats entre ells (financer, fabricació, humà, intel·lectual, social i de relacions, i natural) té per objecte facilitar una forma de pensar diferent sobre el model de negoci i la creació de valor; i també exigeix una forma diferent d'actuar dins de les organitzacions: treballant conjuntament, en lloc de fer-ho en sitges departamentals aïllades.

L'informe integrat busca comptabilitzar la variació de valor d'una organització en un període determinat. A l'inici d'aquest període, l'empresa ha assignat un valor als seus actius clau (els sis capitals), i serà el model de negoci el mitjà a través del qual es crearà o destruirà valor en aquests capitals a curt, mitjà i llarg termini.

Fins ara, la tendència predominant ha consistit a centrar-se en el curt termini i guiar-se per informació quantificable, preferiblement en termes monetaris, la qual cosa limita la presa de decisions. S'ha ignorat l'impacte que la falta de disponibilitat d'alguns dels capitals pot tenir en el futur de l'empresa. I aquesta tendència ha de canviar en totes aquelles organitzacions que desitgin romandre en el llarg termini, ja que han de ser conscients que el seu èxit depèn dels sis capitals, no només del capital financer. No obstant això, els informes integrats també presenten alguns desafiaments tant per als seus redactors com per als seus lectors. I és que encara que una organització sigui capaç d'identificar i quantificar els canvis en el valor dels seus actius (els capitals) al llarg del temps, com pot saber que la seva gestió d'aquests capitals ha influït en el seu valor?

En la introducció del nou marc, s'indica que “es preveu que, amb el temps, els informes integrats es convertiran en la norma de reporting corporatiu”.

Això no succeirà de pressa. Però un primer repte que caldrà superar pot ser aconseguir que els informes integrats es converteixin en el millor canal de comunicació de l'empresa, centrats específicament en les necessitats d'informació dels seus grups d'interès clau. I el nou Marc de Reporting Integrat proporciona a les empreses un excel·lent punt de partida, ja que indica el camí cap al futur pel que fa a la presentació d'informes sobre l'acompliment de les empreses, més enllà de les dades financeres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.