Norwegian vol fer posar vermell el ‘low cost'
L'aerolínia està demostrant que el model de vols a preus reduïts es pot replicar en el llarg radi. Ja en fa des de capitals nòrdiques i Londres i el 2016 promet fer-ne des de Barcelona
L'aerolínia Norwegian Air Shuttle ASA, més coneguda com a Norwegian, acaba de confirmar la seva aposta per Barcelona amb l'estrena de les seves oficines corporatives per al sud d'Europa al Prat i l'anunci d'obertura de vols directes per a finals del 2016 entre la capital catalana i diverses ciutats del continent americà: alguna de la costa oest dels Estats Units com ara Los Angeles i San Francisco, a més de Nova York i Miami, i a alguna destinació d'Amèrica del Sud, encara per concretar. Ho va dir el fundador i conseller delegat de Norwegian, Bjøn Kjos, el dia de la inauguració.
Aquestes notícies vénen precedides d'un fort creixement de la companyia al Prat, que en els últims dos anys ha duplicat el nombre de passatgers i s'ha enfilat a la setena posició d'un rànquing que encapçalen Vueling i Ryanair. En tots tres casos es tracta de companyies que, amb els matisos que les respectives direccions s'afanyen a subratllar, apliquen un model de negoci low cost. Però mentre aquestes últimes operen exclusivament en el radi curt i mitjà, Norwegian està desplegant des del 30 de maig del 2013 -els primers vols van ser entre les ciutats d'Oslo i Estocolm i les de Nova York i Bangkok– una oferta de llarga distància a preus sensiblement més reduïts que els seus competidors, normalment companyies de tall més tradicional, com ara SAS, la primera aerolínia escandinava, o British Airways. Norwegian opera el llarg radi a través de filials i avions Boeing 787 Dreamliner.
Amb la lupa.
En la llarga distància “és difícil reduir costos”, insisteix Valls. Fins i tot resulta impossible escatimar en comoditat de les butaques o en els àpats de bord per estalviar.
Des de Londres.
Quines són les cartes que amaga Bjøn Kjos? Enric Tarrats, responsable durant anys dels temes aeroportuaris de la Generalitat, pensa que la clau són els càlculs sobre el volum de passatgers presents i futurs. En aquest sentit, Tarrats explica que les grans aerolínies disposen d'eines informàtiques com ara el MIDT, una base de dades exhaustiva sobre l'activitat de reserves mundial, que permet localitzar les grans rutes internacionals per demanda i les oportunitats existents. “Si saps que pots omplir els teus vols, que tens una estructura de costos eficient i avions que gasten menys combustible, pots ser més agosarat amb els preus”, explica Tarrats. L'economia de les seves aeronaus és un dels arguments que fa servir Norwegian per explicar que pugui oferir preus més competitius. Els Boeing 787 Dreamliner formen part d'una nova generació de naus que estalvien entre un 20% i un 30% de combustible.
Nòrdics creïbles.
Altres companyies de baix cost han fracassat en aquest mercat i només el temps dirà si l'aerolínia “del morro vermell” acaba fent posar vermell el sector.
Una oportunitat per al Prat
El conseller de Territori, Santi Vila, pensa que l'aposta de Norwegian per l'aeroport del Prat encaixa en les aspiracions internacionals del Prat. En la seva intervenció en la inauguració de les oficines de la companyia, el 28 de gener passat, Vila va recordar que el Prat és un dels aeroports amb més capacitat de creixement d'Aena, però que malauradament l'actual estructura no permet una dinàmica de sana competència entre instal·lacions.