Habitacions per subhasta
BidAway consolida el seu model per comercialitzar habitacions d'hotels de luxe i prepara el salt al mercat asiàtic
La companyia espera tancar aquest any una tanda de finançament d'un milió d'euros
El portal va començar a funcionar el juny del 2012 per subhastar habitacions d'hotels de quatre i cinc estrelles a través d'internet. “Era un model on tothom guanyava: els hotels, perquè es treien de sobre la sobreoferta, i els usuaris, perquè aconseguien habitacions a un preu un 65% de mitjana més barat que la seva tarifa habitual”, explica Ana Viñambres, la responsable de desenvolupament de negoci de la firma.
La idea havia sorgit de tres estudiants de l'MBA de l'IESE, Luca Carlucci, Brian Reichle i Albert Valentí, que van provar primer la plataforma amb l'oferta d'habitacions de la cadena Husa i que poc després van ampliar a altres operadors de l'Estat, Itàlia i els Estats Units, països originaris de dos dels socis fundadors.
I en aquest temps BidAway s'ha consolidat com un punt de referència per al sector hoteler: “El nostre model no implica escanyar financerament els establiments col·locant el sobrant d'oferta a preus amb els quals no poden treure cap rendiment”, destaca Viñambres.
De fet, a ciutats amb una alta ocupació, com ara Barcelona, el preu mitjà que es paga per una habitació en subhasta voreja un 80% de la seva tarifa de bar, “i en el 3% dels casos s'ha acabat pagant per sobre d'aquesta tarifa”, explica. En tot cas, el preu de sortida el fixa l'hotel, que també pot fixar un preu mínim de venda.
BidAway suma l'oferta de 2.500 hotels però arriba als 150.000 establiments a través d'acords amb majoristes i, de fet, el portal preveu sumar-ne 50.000 més amb nous acords en breu. A més, hi ha sumat també altres productes, com ara creuers de luxe –“no deixen de ser hotels flotants amb les mateixes necessitats”, diu Viñambres– o paquets tancats de vacances. Això sí, sempre dins el segment del luxe.
A més, el portal preveu sumar també en breu nova oferta hotelera al mercat asiàtic, després d'haver donat entrada a nous socis en el seu accionariat d'origen taiwanès. La firma també inclou socis estratègics a Alemanya: “La nostra vocació ha estat sempre la de ser una companyia global”, destaca Viñambres.
Per això, el portal està traduït a set idiomes i s'hi pot pagar en diverses monedes, entre les quals, els bitcoins. “Ara com ara és encara més segur que pagar amb targeta i a la Xina té una implantació molt elevada i per això creiem que ens serà molt positiu per a la nostra expansió per Àsia”, sentencia la responsable de la firma.
Per assumir aquest creixement, els emprenedors estan ultimant el tancament d'una nova tanda de finançament que suposaria aixecar un milió d'euros de diversos inversors espanyols. La companyia ja ha aixecat en aquests tres anys de vida un milió d'euros més de finançament, amb capital del govern de Navarra, La Caixa Capital Risc, Finaves (el fons associat a l'IESE) la californiana 500 Startups entre d'altres.
Viñambres no vol parlar encara de noms, però preveu poder tancar la nova tanda durant el segon semestre de l'any.
La firma té tancats també acords amb La Caixa i Vodafone que li permeten “tenir accés a uns 17 milions d'usuaris a l'Estat”, explica Viñambres. Uns usuaris que s'han de registrar al portal per poder accedir a les subhastes però que només paguen si efectivament tanquen una compra. I per cada operació BidAway es queda una comissió.
A diferència del que es podria pensar a primera vista, la majoria de les compres que fan aquests usuaris a través del sistema de subhastes són anticipades, una mitjana de 43 dies, molt per sobre de la pauta habitual del consumidor espanyol a l'hora de contractar vacances.
De moment la companyia, que prefereix no donar dades de facturació, no ha aconseguit arribar a beneficis però Viñambres destaca: “No trigarem gaire a tenir un Ebitda positiu.” De moment, dóna feina a una desena de persones, que es distribueixen entre les oficines que té a Barcelona, la d'Austin (Texas) i la seu de Venècia. Allà, als Estats Units, la companyia ha posat en marxa una nova iniciativa, les subhastes solidàries, que permeten als usuaris compartir trobades amb personatges com els fundadors de Airbnb i alhora recaptar diners per a ONG. Aquí la iniciativa es posa a prova aquesta setmana a Madrid, amb una trobada amb el jugador de bàsquet del Real Madrid Sergio Llull. “Aquí hem apostat per la venda de tiquets perquè no hi ha prou cultura per plantejar una subhasta però volem seguir explorant aquesta via”, diu Viñambres.