Gran angular

Les firmes que venen cupons de descompte canvien el seu negoci

Passen de vendre grans descomptes a ser plataformes de comerç electrònic. Groupalia i Offerum es fusionen

Les compres
en línia de particulars van créixer un 18%
el 2013

L'empresa especialitzada en la venda per internet d'ofertes d'oci LetsBonus al mes passat explicava la necessitat d'una retallada de personal que pot afectar a la meitat de la plantilla de 200 treballadors, perquè aquesta està sobredimensionada en relació amb el volum de negoci i per la tendència decreixent del mercat. Aquesta evolució significa el declivi de llocs web de venda de bons o cupons descompte, que el 2013 van representar el 12,6% de les compres per internet a l'Estat espanyol quan un any abans havien estat el 26,8%, segons l'últim estudi sobre el comerç electrònic del 2013 de l'Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones i la Sociedad de la Información (ONTSI). Això, en un context de creixement de les compres en línia i en un context en què el 52% de les transaccions es fan a través de webs que venen principalment per internet; el 39%, per botigues que tenen establiment físic i venda per internet, i el 35,5%, per webs dels fabricants.

LetsBonus es va crear el 2009 a Barcelona per Miguel Vicente, que va importar el model de couponing dels Estats Units pel qual els subscriptors reben cada dia correus electrònics amb ofertes amb descomptes de fins al 70%, que obtenen entregant el cupó imprès a l'establiment triat. El 2011 la va comprar la nord-americana LivingSocial, que a principi d'any la va vendre al conseller delegat, Juan Luis Rico, i al director financer, Joan Pina, després que el 2014 es va reorientar el negoci per centrar-lo en el mercat espanyol (havia tingut filial a Corea), convertir-lo en una plataforma de comerç electrònic i deixar de ser només un lloc de venda d'ofertes amb ràpida data de caducitat. La plataforma, amb 8 milions d'usuaris únics, va firmar una aliança amb Booking.com per integrar la seva oferta hotelera i va llançar Cashback, un producte que bonifica l'usuari amb una devolució en metàl·lic de part de la compra que es fa en establiments que no volen entrar en els grans descomptes.

El model de negoci basat exclusivament en el couponing també havia estat abandonat per Groupalia, fundada a Barcelona el 2010 pels també fundadors de Privalia i fons com Caixa Capital Risc i Nauta Capital, que va emprendre una expansió internacional que també ha reculat després d'haver necessitat unes injeccions de capital de més de 30 milions d'euros. A final del 2013 va vendre les filials del Brasil, Mèxic, l'Argentina, Xile, Colòmbia i el Perú per concentrar les seves operacions al mercat europeu, i l'any passat ja només es dedicava a l'espanyol després de vendre la filial italiana. Hi va haver acomiadaments, van passar de ser un portal de cupons de descompte a convertir-se en un directori amb unes 10.000 propostes diàries d'oci amb descomptes. I a principi del mes passat Groupalia, que factura uns 40 milions d'euros anuals, es va fusionar amb el seu rival Offerum, també barcelonina, i va crear Merchant Digital Services, una societat hòlding de serveis en línia. Aquesta societat té 11 milions d'usuaris a l'Estat espanyol i una facturació anual propera als 60 milions d'euros que rivalitzarà amb Groupon España, filial de la multinacional nord-americana que va donar nom a aquest gènere de clubs de descompte per internet. Offerum ha fet diverses compres els dos últims anys, com el club privat en línia de viatges Destinity i Bellahora, una plataforma de reserva de perruqueries sobre la qual pivota el negoci per ser més un plataforma de serveis transaccionals en lloc d'un web de cupons descompte.

Comerç a l'alça. Segons l'ONTSI, el 2013 els consumidors van comprar per internet productes i serveis per un volum total de 14.610 milions d'euros, amb un augment interanual del 18% gràcies als augments del nombre de compradors i de la xifra mitjana. El nombre d'internautes compradors va passar de 15,2 milions a 17.200.000 el 2013, amb un augment del 14%, mentre que la despesa mitjana per internauta comprador va tornar a créixer fins a 848 euros, un 3,9% més.

Si s'analitza el total del volum del comerç electrònic fet per particulars, s'observa que els bitllets de transport i les reserves d'allotjament i lots turístics són les categories que més aporten: un 29,2% i 25,9% respectivament. Si s'observa l'evolució de la compra en línia de productes i serveis cal destacar l'augment de compradors en la majoria de les categories, amb l'excepció dels restaurants. Entre les categories de productes de compra que més creixement van tenir el 2013, hi ha les aplicacions per a mòbil, smartphones i tauletes digitals, i productes d'electrònica.

Perfil

Urbanites que compren viatges

El perfil de comprador en línia espanyol reflecteix el tradicional de l'internauta, més intensiu entre edats de 25 a 49 anys, amb estudis secundaris o superiors, de nivell socioeconòmic entre mitjà i mitjà-alt i residents a zones urbanes amb més de 100.000 habitants. El 2013 el 25,6% dels internautes compradors van fer servir un dispositiu mòbil per comprar o contractar productes o serveis d'ús personal per internet.

Els bitllets de transports són els productes més comprats per internet, i els han adquirits el 59,4% dels internautes compradors, seguits per les reserves d'allotjament (51.6%), roba complements i articles esportius (49,6%), entrades d'espectacles (49,1%), productes electrònics (36%), i aplicacions per a mòbil o tauleta digital (31%). El que els internautes compren menys és perfumeria i productes de basar (el 14,6% ho fan) i reserves de restaurants (11,2%).

L'inventor

Groupon també es transforma

Groupon (Group Coupon), va ser creada el 2008 a Chicago i l'any passat va deixar de ser un portal d'ofertes diàries per convertir-se en mercat en línia. Factura anualment 7.600 milions de dòlars a tot el món, i des de 2010 té filial a Espanya, amb ofertes de 40 ciutats.

En aquests cinc anys ha venut 9 milions de cupons amb ofertes de 22.000 negocis locals entre els seus 7 milions de subscriptors, segons dades de l'empresa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.