Gran angular

Molt més que un carnet

El govern ultima la posada en marxa d'un distintiu de qualitat per a les autoescoles que preveu ampliar el programa formatiu per als alumnes o limitar l'antiguitat dels vehicles que utilitzen els centres

El govern ultima l'aprovació d'un decret que regularà la qualitat de les autoescoles i que hi establirà un distintiu que reconeixerà aquelles empreses que compleixen amb una sèrie de requisits enfocats, segons explica el responsable de l'Oficina del Pla Català de Seguretat Viària del Servei Català de Trànsit, Rafael Olmos,“al fet que la seva tasca persegueixi molt més que simplement preparar els alumnes per aprovar l'examen per obtenir el carnet de conduir, i per tant que estigui orientada també a reforçar un comportament de mobilitat segura”.

Per això un dels principals punts que recull el document en el qual està treballant l'executiu, en col·laboració amb el sector a través de la Federació Catalana d'Autoescoles, és introduir sis hores de formació extres orientades a aprofundir en les habilitats per detectar i reaccionar davant situacions de risc.

Això voldrà dir que les autoescoles hauran de disposar d'“un percentatge significatiu”, diu Olmos, del seu professorat preparat per a aquest tipus d'ensenyaments.

La presidenta de la Federació Catalana d'Autoescoles, Maria Olivera, es mostra d'acord amb la mesura: “Actualment ja una part significativa del nostre professorat ha rebut aquesta formació, per la qual cosa no ens ha de suposar un gran trasbals un cop es posi en marxa.” Aquesta formació específica, així com la formació de reciclatge que també haurà de passar el professorat, es farà a través de la càtedra de mobilitat i seguretat vial que té en marxa la Universitat Autònoma de Barcelona.

A més el decret preveu introduir altres requisits respecte a les instal·lacions i els vehicles que es fan servir per a la formació, i que per exemple no podrien excedir dels sis anys d'antiguitat, o que a mesura que els centres hagin de renovar la seva flota es prioritzi la compra de models de baixes emissions o models híbrids.

I tot i que el sector en general està d'acord amb la filosofia, el decret aixeca alguns dubtes, sobretot perquè podria suposar l'increment de les inversions a fer per part de les autoescoles per estar al dia dels requisits. “Això podria generar alguna distorsió per exemple amb autoescoles de zones frontereres amb l'Aragó i el País València, ja que hauran d'assumir uns costos que no tindran els seus competidors”, destaca el fundador de les autoescoles Aquí Sí, Cristóbal Carreño.

L'empresari està d'acord a valorar “positivament” la iniciativa, però planteja alguns dubtes: “La majoria de les autoescoles ja apostem per la qualitat i per la formació contínua dels nostres professors però no sé si té molt sentit que el govern marqui on i com s'ha de fer aquesta formació.” Carreño també creu que parlar de vehicles híbrids “resulta encara prematur, ja que aquests models són majoritàriament de canvi automàtic”.

Impacte sobre el preu.

També s'ha de veure si l'adequació a aquest distintiu de qualitat per part de les autoescoles implicarà a la llarga un augment en el cost del servei. De fet, en els darrers anys i coincidint amb el context de crisi han proliferat centres que ofereixen carnets de conduir per preus inferiors als cent euros. “Són preus ridículs que només miren d'atrapar els alumnes per després anar sumant-hi conceptes i costos”, diu Carreño.

De fet el sector -que calcula de mitjana un cost al voltant dels 1.400 euros per al carnet de cotxe- ja ha denunciat aquestes pràctiques a l'oficina d'atenció al consumidor.

En tot cas el director del Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, afirmava en una entrevista recent a Europa Press que, amb els preus que ofereixen algunes d'aquestes autoescoles de baix cost, “ni et poden educar bé ni et poden conscienciar bé dels perills”. Per això, i tot i que les autoescoles que no aconsegueixin el distintiu de qualitat podran continuar operant, el sector espera que aquest pas serveixi per reordenar aquest sector d'activitat.

En aquest sentit, Carlos Durán, soci fundador de les autoescoles Hoyvoy, que se situa precisament en aquest segment de preus més baixos, afirma que veu amb bons ulls la iniciativa i que el distintiu “també servirà per diferenciar el baix cost de qualitat i aquell que s'aplica a costa dels teus empleats i dels teus alumnes”.

El govern té previst acabar de redactar el decret en les pròximes setmanes i aprovar-lo abans de l'estiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.