Eines

Mediació obligada en els conflictes hipotecaris

S'ha de negociar durant tres mesos abans d'anar al jutjat

La Generalitat
crea Ofideute
per assessorar els usuaris amb risc de perdre l'habitatge

L'1 d'abril va entrar en vigor la modi­fi­cació del codi de con­sum de Cata­lu­nya, que pre­veu l'obli­ga­to­ri­e­tat de les enti­tats finan­ce­res de recórrer a la medi­ació o arbi­tratge abans d'inter­po­sar qual­se­vol recla­mació admi­nis­tra­tiva o demanda judi­cial en els casos d'exe­cució hipo­tecària d'un habi­tatge habi­tual. Segons la “llei 20/2014 de modi­fi­cació de la llei 22/2010, del 20 de juliol, del codi de con­sum de Cata­lu­nya, per a la millora de la pro­tecció de les per­so­nes con­su­mi­do­res en matèria de crèdits i préstecs hipo­te­ca­ris, vul­ne­ra­bi­li­tat econòmica i rela­ci­ons de con­sum”, les parts no poden recórrer a la recla­mació admi­nis­tra­tiva o a la demanda judi­cial fins al cap de tres mesos de tenir la noti­fi­cació de l'acord d'inici de la medi­ació.

Les enti­tats acre­di­ta­des per dur a terme les medi­a­ci­ons de con­sum són els ser­veis públics de con­sum, les orga­nit­za­ci­ons de con­su­mi­dors, les asso­ci­a­ci­ons i els col·legis pro­fes­si­o­nals, i altres enti­tats acre­di­ta­des. Amb l'entrada en vigor de la modi­fi­cació, l'Agència Cata­lana del Con­sum (ACC) i l'Agència de l'Habi­tatge de Cata­lu­nya (AHC) han sig­nat un pro­to­col de col·labo­ració per coor­di­nar l'asses­so­ra­ment que pres­ten aquests dos orga­nis­mes en casos de deu­tes hipo­te­ca­ris sobre l'habi­tatge, de manera que Ofi­deute serà un dels orga­nis­mes que podrà rea­lit­zar aquesta medi­ació prèvia. Ofi­deute és un ser­vei gratuït d'infor­mació i asses­so­ra­ment que ofe­reix l'AHC a les famílies amb difi­cul­tats per aten­dre el paga­ment dels préstecs o crèdits hipo­te­ca­ris i que estan en risc de per­dre el seu habi­tatge prin­ci­pal.

Les recla­ma­ci­ons i con­sul­tes que arri­bin a l'Agència Cata­lana del Con­sum refe­rents a deu­tes hipo­te­ca­ris sobre l'habi­tatge habi­tual seran tras­lla­da­des a l'AHC perquè les ges­ti­oni. Quan no s'arribi a un acord, l'AHC podrà donar tras­llat de la recla­mació a l'ACC perquè ho tra­miti mit­jançant el pro­ce­di­ment arbi­tral de con­sum. En aquest sen­tit, els can­vis introduïts en el codi esta­blei­xen que “en matèria de crèdits i préstecs hipo­te­ca­ris que tenen per objecte l'habi­tatge habi­tual, s'entén que l'empresa pres­ta­dora accepta el con­veni arbi­tral sem­pre que no hagi mani­fes­tat expres­sa­ment al pres­ta­tari la volun­tat en con­tra abans de la sig­na­tura del con­tracte.” La diferència entre medi­ació i arbi­tratge és impor­tant: en el pri­mer cas, el medi­a­dor intenta que les parts es posin d'acord, però no hi ha cap obli­gació d'arri­bar a aquest; en l'arbi­tratge, l'àrbi­tre emet un laude que és de com­pli­ment obli­ga­tori per les parts en con­flicte i té la mateixa força que una sentència judi­cial. Els àrbi­tres són pro­po­sats entre per­so­nal de l'admi­nis­tració, les asso­ci­a­ci­ons de con­su­mi­dors, les orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als i pro­fes­si­o­nals i les cam­bres de comerç.

Poden ser usu­a­ris d'Ofi­deute:

-Les famílies pro­pietàries d'un únic habi­tatge, que no poden aten­dre les quo­tes del préstec o pre­ve­uen que no les podran fer efec­ti­ves en el futur.

-Les famílies que, per l'impa­ga­ment de préstecs amb garan­tia immo­biliària, estan en risc de per­dre l'habi­tatge .

-Per­so­nes ava­la­do­res de préstecs amb garan­tia hipo­tecària que, per motiu d'impa­ga­ment, estan en risc de per­dre l'habi­tatge.

En tots els casos, prèvia­ment a la visita con­cer­tada amb Ofi­deute s'han d'adreçar al banc per dema­nar l'adap­tació de les con­di­ci­ons del crèdit a l'actual capa­ci­tat de paga­ment.

Serveis Bàsics

Protecció contra els talls

Al codi s'hi ha afegit que els consumidors en situació de vulnerabilitat econòmica -famílies amb ingressos no superiors a 1,5 vegades l'indicador de renda de suficiència, incrementats un 30% per cada membre a partir del tercer, un 10% per cada membre amb dependència moderada, un 20% per cada membre amb dependència severa, un 30% per cada membre amb gran dependència,i un 10% per a major de 65 anys- estan protegits dels talls de subministrament d'aigua, gas i electricitat, en especial en els mesos crítics.

Tipus d'interès

Clàusules sòl abusives

En els contractes de crèdits i préstecs hipotecaris es consideren abusives les clàusules que incloguin un tipus d'interès de demora superior a tres vegades l'interès legal del diner vigent en el moment de la signatura del contracte. També seran abusives les denominades clàusules sòl que tinguin almenys una de les característiques següents:

-Que s'hagi fixat un límit a la baixada del tipus d'interès, però no a la pujada.

-Que el límit establert a la baixada sigui superior al 50% del valor de l'índex de referència aplicable
en el moment de la contractació que figuri en el contracte, amb l'única excepció dels límits que s'estableixin en l'1%.

-Que la diferència entre els límits fixats per a la pujada i la baixada dels tipus d'interès sigui superior a 5 punts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.