Eines

Mediació obligada en els conflictes hipotecaris

S'ha de negociar durant tres mesos abans d'anar al jutjat

La Generalitat
crea Ofideute
per assessorar els usuaris amb risc de perdre l'habitatge

L'1 d'abril va entrar en vigor la modificació del codi de consum de Catalunya, que preveu l'obligatorietat de les entitats financeres de recórrer a la mediació o arbitratge abans d'interposar qualsevol reclamació administrativa o demanda judicial en els casos d'execució hipotecària d'un habitatge habitual. Segons la “llei 20/2014 de modificació de la llei 22/2010, del 20 de juliol, del codi de consum de Catalunya, per a la millora de la protecció de les persones consumidores en matèria de crèdits i préstecs hipotecaris, vulnerabilitat econòmica i relacions de consum”, les parts no poden recórrer a la reclamació administrativa o a la demanda judicial fins al cap de tres mesos de tenir la notificació de l'acord d'inici de la mediació.

Les entitats acreditades per dur a terme les mediacions de consum són els serveis públics de consum, les organitzacions de consumidors, les associacions i els col·legis professionals, i altres entitats acreditades. Amb l'entrada en vigor de la modificació, l'Agència Catalana del Consum (ACC) i l'Agència de l'Habitatge de Catalunya (AHC) han signat un protocol de col·laboració per coordinar l'assessorament que presten aquests dos organismes en casos de deutes hipotecaris sobre l'habitatge, de manera que Ofideute serà un dels organismes que podrà realitzar aquesta mediació prèvia. Ofideute és un servei gratuït d'informació i assessorament que ofereix l'AHC a les famílies amb dificultats per atendre el pagament dels préstecs o crèdits hipotecaris i que estan en risc de perdre el seu habitatge principal.

Les reclamacions i consultes que arribin a l'Agència Catalana del Consum referents a deutes hipotecaris sobre l'habitatge habitual seran traslladades a l'AHC perquè les gestioni. Quan no s'arribi a un acord, l'AHC podrà donar trasllat de la reclamació a l'ACC perquè ho tramiti mitjançant el procediment arbitral de consum. En aquest sentit, els canvis introduïts en el codi estableixen que “en matèria de crèdits i préstecs hipotecaris que tenen per objecte l'habitatge habitual, s'entén que l'empresa prestadora accepta el conveni arbitral sempre que no hagi manifestat expressament al prestatari la voluntat en contra abans de la signatura del contracte.” La diferència entre mediació i arbitratge és important: en el primer cas, el mediador intenta que les parts es posin d'acord, però no hi ha cap obligació d'arribar a aquest; en l'arbitratge, l'àrbitre emet un laude que és de compliment obligatori per les parts en conflicte i té la mateixa força que una sentència judicial. Els àrbitres són proposats entre personal de l'administració, les associacions de consumidors, les organitzacions empresarials i professionals i les cambres de comerç.

Poden ser usuaris d'Ofideute:

-Les famílies propietàries d'un únic habitatge, que no poden atendre les quotes del préstec o preveuen que no les podran fer efectives en el futur.

-Les famílies que, per l'impagament de préstecs amb garantia immobiliària, estan en risc de perdre l'habitatge .

-Persones avaladores de préstecs amb garantia hipotecària que, per motiu d'impagament, estan en risc de perdre l'habitatge.

En tots els casos, prèviament a la visita concertada amb Ofideute s'han d'adreçar al banc per demanar l'adaptació de les condicions del crèdit a l'actual capacitat de pagament.

Serveis Bàsics

Protecció contra els talls

Al codi s'hi ha afegit que els consumidors en situació de vulnerabilitat econòmica -famílies amb ingressos no superiors a 1,5 vegades l'indicador de renda de suficiència, incrementats un 30% per cada membre a partir del tercer, un 10% per cada membre amb dependència moderada, un 20% per cada membre amb dependència severa, un 30% per cada membre amb gran dependència,i un 10% per a major de 65 anys- estan protegits dels talls de subministrament d'aigua, gas i electricitat, en especial en els mesos crítics.

Tipus d'interès

Clàusules sòl abusives

En els contractes de crèdits i préstecs hipotecaris es consideren abusives les clàusules que incloguin un tipus d'interès de demora superior a tres vegades l'interès legal del diner vigent en el moment de la signatura del contracte. També seran abusives les denominades clàusules sòl que tinguin almenys una de les característiques següents:

-Que s'hagi fixat un límit a la baixada del tipus d'interès, però no a la pujada.

-Que el límit establert a la baixada sigui superior al 50% del valor de l'índex de referència aplicable
en el moment de la contractació que figuri en el contracte, amb l'única excepció dels límits que s'estableixin en l'1%.

-Que la diferència entre els límits fixats per a la pujada i la baixada dels tipus d'interès sigui superior a 5 punts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.