Un detector d'influències
Infoempresa.com ha creat el Mapa de Directius, una eina interactiva que identifica les relacions fins a tres nivells entre les companyies i els directius i permet crear rutes de connexions
Tenir informació sobre les persones o empreses amb les quals es fan negocis és vital, i no és fàcil aconseguir-ne, amb 3 milions d'empreses i 4,5 milions de càrrecs directius a l'Estat espanyol, i amb canvis continus perquè cada dia es registren 500 companyies i 600 directius canvien de responsabilitat. En el mercat espanyol hi ha 90 empreses dedicades a la compilació, anàlisi i distribució d'informació empresarial, entre les quals hi ha Infoempresa.com, fundada l'any passat i que ha creat el Mapa de Directius, una eina innovadora que permet a l'usuari no només obtenir les dades oficials de les empreses —comptes anuals, composició del consell d'administració, canvis registrals...–, sinó que també identifica les connexions fins a tres nivells entre les companyies i els directius.
L'eina és una plataforma visual i interactiva que identifica els directius de cada empresa a Espanya i defineix les seves connexions. De forma gràfica, presenta en pantalla la informació d'un directiu, de les empreses en què té o ha tingut un càrrec de responsabilitat i permet conèixer la relació amb altres directius, definint rutes d'influència.
Una vegada que l'usuari ha obtingut els resultats, la plataforma exposa el llistat de les diferents empreses en què figuren els directius, els càrrecs registrals que tenen dins de cadascuna de les societats i els empresaris amb qui mantenen relacions més estretes.
“La informació no és el que t'expliquen, sinó el que han fet, i el rastre que els empresaris i els directius deixen als registres és inesborrable”, explica Pablo Tur, director general d'Infoempresa.com. Afegeix que amb aquesta eina es pretén democratitzar la informació econòmica i financera de caràcter públic perquè sigui realitat el principi de la llei de transparència que la informació ha de ser accessible, comprensible i reutilitzable. Amb aquesta eina, el departament de recursos humans pot trobar molt fàcilment el rastre a altres empreses d'un directiu candidat a un càrrec, un empresari sap amb un cop d'ull si la trajectòria d'un eventual soci és fiable (clicant sobre el seu nom apareixen totes les societats en què participa o ha participat, assenyalant si estan vives, en situació concursal o s'han tancat), i saber les relacions de l'altra part possibilita buscar arguments per negociar en una reunió comercial.
De moment, qualsevol usuari pot elaborar mapes de directius de manera gratuïta amb l'únic requisit de registrar-se al web Infoempresa, però el servei passarà a ser de subscripció i amb una quota mensual de 19,9 euros es tindrà accés il·limitat a la informació empresarial, a excepció de les dades que provenen de registres de pagament.
Asedies (Associació Multisectorial de la Informació) té identificades 623 empreses del sector infomediari, el format per empreses que generen productes i serveis a partir d'informació del sector públic, per a la comercialització a tercers. Segons l'activitat, defineix set grans grups:
Cultural. Difusió i/o comercialització de béns, serveis i activitats de contingut cultural. 60 empreses (10% del total).
Directorial. Empreses dedicades a la creació de directoris i guies d'adreces postals, per a localització i publicitat de negocis i persones basades en els directoris i fitxers d'abonats telefònics. Són 16 empreses (3% del total).
Econòmic i Financer. Empreses dedicades a la informació de risc comercial, màrqueting, creditícia i de solvència. 90 empreses (14% del total). En aquest sector es van crear 31 empreses el 2013, passant al segon lloc del rànquing d'empreses joves, amb un 46% d'empreses creades entre el 2006 i el 2013.
Editorial. Edició, redacció, impressió de llibres, comercialització de bases de dades, serveis d'informació, publicacions, diaris i revistes, distribució de textos econòmics financers. 51 empreses (8% del total).
Estudis de Mercat. Activitats relacionades amb la realització d'enquestes d'opinió pública i investigació i estudis de mercat. 334 empreses (54% del total).
Informació Geogràfica. Informació geogràfica i cadastral, tant gràfica com alfanumèrica, inclosa la informació urbanística, informació sobre previsions meteorològiques i el clima. 43 empreses (7% del total).
Altres. 29 empreses dedicades a activitats diverses.
El 43% de les empreses operen només amb informació privada, un 48% amb informació pública i privada i un 10% només amb informació pública. Asedies es queixa que l'augment de la informació pública generada és “molt inferior al progrés de les tecnologies utilitzades per a l'anàlisi i el tractament de dades, la qual cosa alenteix la creació de nous serveis i aplicacions”.
Un sector que mou 1.100 milions a l'any
L'últim informe realitzat per Asedie quantifica l'impacte, directe i indirecte, del mercat infomediari en quasi 1.100 milions d'euros l'any 2013, amb 13.827 empleats. Prop del 82% d'aquesta facturació es concentra en tres sectors: estudis de mercat (el de major facturació, 352,87 milions), econòmic i financer (269 milions) i editorials (257 milions). La facturació d'aquests dos sectors va créixer per sobre del 3%, mentre
que en general va baixar
un 1,9%.