Opinió

Cap a l'administració 2.0 (ens agradi o no)

En definitiva, per relacionar-nos amb les imminents administracions 2.0 se'ns exigirà ser aplicats ciutadans tecnològics

El passat 2 d'octubre es van publicar al BOE dues noves normes que substituiran la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, norma bàsica de referència en matèria de dret administratiu. Concretament, el 2 d'octubre de 2016, amb caràcter general i amb alguna excepció, entraran en vigor la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (que regularà les relacions entre les administracions i els ciutadans) i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del Règim Jurídic del Sector Públic (que regularà la configuració i les relacions entre les diferents administracions).

Si bé sembla que el legislador s'ha limitat a ordenar i compilar la normativa administrativa vigent, una vegada revisat l'articulat existeixen alguns canvis significatius que hauríem de conèixer el conjunt dels ciutadans i, en particular, aquells que ens dediquem a l'àmbit del dret tributari i la fiscalitat en el seu conjunt. Recordem que la normativa tributària no només pren com a referència la normativa reguladora del procediment administratiu sinó que explícitament en l'article 7.2 de la Llei 58/2003 General Tributària s'assenyala el caràcter supletori de les disposicions generals del dret administratiu.

Pel que fa a l'àmbit estrictament tributari, la principal novetat en matèria de procediment administratiu, d'obligat compliment per les administracions (estatals, autonòmiques/forals i locals) així com pels ciutadans, és la definitiva implantació i consolidació de l'ús dels mitjans electrònics. Particularment, la norma configura l'ús dels mitjans electrònics amb un doble vessant, com un dret dels ciutadans (amb el consegüent imperatiu i mandat legal a les diferents administracions) i, al seu torn, com una obligació legal, exigint la utilització dels citats mitjans per relacionar-se amb l'administració, amb algunes poques excepcions.

Renovat impuls.

Aquesta pràctica, encara que ja parcialment estesa en l'àmbit tributari, rep un renovat impuls. A més de l'exigència generalitzada de l'ús de mitjans electrònics, amb algunes excepcions (especialment pel que fa referència a persones físiques), es configuren mesures parcials que van més enllà de l'avui existent: l'exigència de registres electrònics generals d'accés ininterromput, la regulació dels expedients administratius electrònics, la preferència o exclusivitat en les notificacions per via electrònica, la possibilitat que les diferents administracions accedeixin a qualsevol document facilitat pels ciutadans o emès al seu favor en el marc d'algun procediment administratiu, etcètera. En definitiva, per relacionar-nos amb les imminents administracions 2.0 se'ns exigirà ser aplicats ciutadans tecnològics.

Una última anotació: en matèria de terminis administratius existeixen dues importants novetats: s'obre la possibilitat al fet que existeixin terminis que es computin per hores (amb un màxim de 24) i la declaració (per fi) del dissabte com a dia inhàbil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.