Gran angular

Un estudi revela que el 45% de les firmes catalanes de serveis de disseny exporta

Una de les característiques i de les febleses del sector és la dimensió molt reduïda: el 56% de les firmes no supera els 100.000 euros de facturació

Cal pensar que de totes les empreses de serveis només exporta el 7,1%

El 45% de les firmes catalanes de disseny exporta, un nivell que està a anys llum del de la mitjana de les empreses de serveis del país, que és del 7,1% (dades extretes de l'Enquesta anual de serveis).

És una de les conclusions del Mapeig del sector disseny a Catalunya, una enquesta elaborada per Barcelona Centre de Disseny (BCD) que ha posat llum en un àmbit d'activitat que surt força deprimit en les estadístiques oficials. La directora general del BCD, Isabel Roig, recorda que des del 2009 el CNAE té un epígraf per a les empreses especialitzades en disseny, però que ni de bon tros serveix per fer una fotografia actual d'un sector força transversal.

Si el pes de les empreses de disseny exportadores és elevat, en aquelles especialitzades en disseny industrial –aproximadament una de cada tres– supera el 50%. En bona mesura, aquest alt índex d'obertura a l'exterior s'ha produït els darrers anys com a conseqüència de la caiguda de l'activitat a l'interior del país i la necessitat de trobar mercats fora. França, Alemanya, el Regne Unit, Itàlia, els Estats Units i la Xina són, per aquest ordre, les principals destinacions.

L'estudi elaborat al llarg del 2015 amb el suport de la Generalitat revela que a Catalunya hi ha un total de 3.783 empreses de disseny, incloent-hi els autònoms, que facturen uns 950 milions d'euros; aquesta xifra representa un 0,5% del PIB de Catalunya. De la mateixa manera els 15.775 treballadors ocupats al sector també són el 0,5% del total del país.

Isabel Roig subratlla el fet que és un sector de microempreses. La mitjana d'ocupació per societat és de 4,3 treballadors, 2,7 dels quals són dissenyadors. Pel que fa a les vendes, en el 56% de les empreses no superen els 100.000 euros, i aquestes només representen el 9% de la facturació total. A l'extrem oposat hi ha el 5% de les empreses amb vendes superiors al milió d'euros, que aconsegueixen el 40% del total. L'estudi assenyala que, en la grandària de l'empresa, la data de naixement té un paper molt important.

D'altra banda, les empreses amb els balanços més voluminosos són les dedicades especialment a l'àrea audiovisual, disseny d'espais i comunicació visual.

La dimensió limitada és una de les febleses que detecta l'estudi, com també que algunes firmes estiguin en un nivell de subsistència. En el capítol de fortaleses destaca la capacitat d'adaptació, l'actitud emprenedora i l'atracció de talent de fora.

L'enquesta destaca que el 92% de les empreses són a la demarcació de Barcelona; el 4%, a Girona, i a Tarragona i Lleida, un 2% a cadascuna.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.