Eines

Pluja d'idees invertida

Amb la pluja d'idees invertida, cal capgirar del tot la formulació del repte: “Volem idees per fer pizzes repugnants i avorrides que facin baixar les nostres vendes.” Sorprenent?

Tots coneixem la pluja d'idees (brainstorming), una de les tècniques més famoses de creativitat. Consisteix a definir un repte creatiu i, en equip, generar idees al respecte sense criticar-les d'entrada. Només en una segona fase, un cop tinguem desenes d'idees a la pissarra, podrem fer d'advocat del diable.

Però avui us vull parlar de la pluja d'idees invertida. Una metodologia molt divertida i que acostuma a facilitar el pensament lateral i la imaginació.

Imaginem que tenim una pizzeria o un negoci de pizzes i que organitzem una sessió creativa per pensar en noves varietats de pizza. Les vendes de l'empresa no han anat gaire bé darrerament i volem rellançar els nostres productes per tal de fer-los més atractius i fer pujar les vendes.

Amb la pluja d'idees normal el nostre repte creatiu podria ser, per exemple, “volem idees per fer pizzes originals que facin augmentar les nostres vendes”. En canvi, amb la pluja d'idees invertida, cal capgirar del tot la formulació del repte: “Volem idees per fer pizzes repugnants i avorrides que facin baixar les nostres vendes.” Sorprenent?

Doncs no, a la pluja d'idees invertida les coses funcionen, és clar, a l'inrevés. No resulta difícil deixar volar la imaginació i pensar en “pizzes repugnants i avorrides”: amb insectes, sense formatge, amb trossets de roba, sense tomàquet, sense ingredients, amb mala olor, amb patates bullides, amb ingredients tots del mateix color, amb la massa excessivament dura, etcètera.

Generar idees boges permet pensar d'una manera poc habitual i això fa despertar la nostra fantasia creativa. El següent pas de la tècnica és tornar a invertir les idees absurdes i mirar de transformar-les en conceptes útils i originals. Per exemple, podem augmentar l'olor d'algun ingredient per fer pizzes més atractives a l'olfacte, fer pizzes extraordinàriament esponjoses o, si tenim un negoci de repartiment de pizzes, evitar que es refredin posant-les en bosses de roba tèrmica en comptes de les clàssiques capses de cartró. Alguna idea més?

La pluja d'idees invertida es pot fer servir amb qualsevol repte creatiu. Només cal capgirar els plantejaments habituals, pensar d'una altra manera i, després, intentar treure'n profit. És especialment important que els participants estiguin desinhibits, que vulguin divertir-se i que no tinguin por de dir bestieses. De fet, quant més passi això millors seran els resultats finals. Ja se sap que el seny vol una mica de rauxa, i aquesta tècnica està pensada, precisament, per combinar les dues alhora.

Riure i jugar, com ja he dit tantes vegades, és essencial per fer progressar la nostra creativitat. Un equip creatiu massa seriós no arribarà gaire lluny. El joc ens ajuda a experimentar, a equivocar-nos, a veure les coses des de punts de vista diferents, etcètera. L'avorriment i la monotonia maten les idees creatives. Per aquest motiu penso que no s'hauria d'organitzar una sessió creativa a les empreses sense, prèviament, fer una mica d'escalf lúdic: exercicis de pensament lateral, fragments de pel·lícules estimulants (com la que recomanem al final d'aquest article), jocs col·laboratius, etcètera. La qüestió és dissipar una mica l'excessiva seriositat de les reunions de treball. Sort!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.