Eines

Crear vol dir fer

Un bon creatiu ha de ser radicalment imaginatiu, en efecte, però també ha de saber transformar el potencial de la imaginació en solucions pràctiques i aplicables

M'agrada molt el peu de portada del llibre que uns bons amics han publicat fa poc. Diu “Actuar per crear i crear per actuar”. M'agrada perquè moltes vegades, equivocadament, hom creu que ser creatiu vol dir dedicar-se a donar voltes inútils a les coses pel simple plaer de fer-se l'interessant. Res més lluny de la veritat. La creativitat, si no és pràctica, no serveix de res, especialment al món de l'empresa, que és el que ens ocupa.

En realitat, la creativitat no serveix de gaire si no es transforma en innovació. Innovar vol dir alterar en positiu, de forma moderada o radical, alguna cosa que ja existeix. Innovem, per exemple, quan trobem els mecanismes que fan que una cèl·lula tumoral escapi de les tàctiques d'autodefensa del nostre organisme, com ha fet recentment l'oncòleg català Joan Massagué. Què volem de més pràctic que això? Innovem quan som capaços de trencar els esquemes que empresonen una determinada realitat i anem més enllà, com va fer Johan Cruyff amb el futbol, tant amb l'Ajax com amb el Barça.

Revolucionar.

Innovar és moure's, fer, actuar, definir, acabar, millorar, revolucionar. Res a veure amb els tòpics que encara circulen per alguns indrets, segons els quals les persones creatives són poc pràctiques i viuen penjades als núvols de forma permanent. Un bon creatiu ha de ser radicalment imaginatiu, en efecte, però també ha de saber transformar el potencial de la imaginació en solucions pràctiques i aplicables.

Un bon exemple de tot això és sens dubte Shigeru Miyamoto, el cèlebre autor de videojocs com Super Mario Bros o, sense anar més lluny, de la Wii de Nintendo. Quasi res... Resulta interessant saber que, de petit, Miyamoto era un nen extraordinàriament imaginatiu. Es tancava en unes coves dels boscos propers a Kyoto i allí deixava volar la seva imaginació. De ben segur que aquestes experiències radicals durant la seva infantesa li van ser de molta utilitat per després poder ser una persona amb una enorme capacitat creativa i innovadora. Primer, el somni. Després, la crítica. Finalment, la realitat. Aquest és el famós mètode creatiu d'un altre visionari: Walt Disney.

Miyamoto i Disney van ser capaços, però, de posar la seva exuberant imaginació al servei de les idees pràctiques i d'èxit. Això mateix és el que cal fer en les empreses que valoren les actituds creatives dels seus integrants: passar de les promeses a les realitats.

Set moviments.

Jo proposo fer-ho en set moviments. Primer, definir el rumb innovador de l'empresa. Segon, crear un equip d'innovació amb persones il·lusionades i molt diferents entre si. Tercer, procurar eliminar els obstacles a la innovació (burocràcies, jerarquies excessives, etc.). Quart, fer lectures constants de les tendències socials i tecnològiques que afecten el que la nostra empresa fa. Cinquè, experimentar constantment en tallers creatius i buscar idees trencadores. Sisè, desenvolupar les idees més brillants a través de projectes d'innovació. I finalment, procurar mesurar i controlar els resultats de tot plegat. Recordeu: una idea no és innovadora si no té èxit...


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.