Els nous propietaris de Comansi revitalitzen la mítica firma de joguines
L'augment del catàleg amb referències noves i la renovació de les antigues han impulsat les vendes. Ara estudien vendre a fora
Comansi, el llegendari fabricant de joguines per a quitxalla de 5 a 12 anys, preveu facturar enguany uns 6,2 milions d'euros, la qual cosa confirmaria la línia ascendent encetada el 2009 quan els nous propietaris es van fer càrrec de la firma. S'ha passat dels 4,2 milions d'euros del 2008 als 5 del 2009 i als 5,5 de l'any passat, trencant l'estancament en les vendes dels exercicis precedents, quan l'empresa, immersa en una certa decadència, vivia d'alguna manera de la inèrcia dels temps de glòria en la dècada dels seixanta i setanta.
Per això, des d'un primer moment els nous propietaris van posar cura a incrementar la gamma de productes i renovar els més antics, alguns mítics per a la generació que ara està en edat de ser pares, com per exemple el fort de l'Oest Comansi o la Bola-loca. Només l'any passat, la firma va sumar 40 noves referències al seu catàleg i preveu afegir-ne 25 més aquest any.
Gràcies a aquest increment de l'oferta, l'empresa de joguines ha reforçat l'estratègia comercial, i la fita més evident és que se li han obert les portes de grans superfícies: El Corte Inglés i Toys R Us ja tornen a vendre productes Comansi. Així, ja es poden plantejar pensar a obrir mercats a l'exterior.
Daniel Rossinés, director general, explica que han tingut el vent favorable que suposa ser una marca que genera complicitat i simpatia en el sector i en una part de la població, un factor gens menyspreable en uns temps difícils com els actuals. Sabien que seria així i per això, quan van renovar el logotip, van recuperar l'eslògan “Juguete completo, juguete Comansi” amb què es va fer popular la marca. El catàleg de Comansi per al 2011 consta de jocs de taula, jocs per a l'aire lliure, joguines toves i joguines per a nadons –Comansi distribueix les marques Baby Einstein i Brio–. Però el 75% de les vendes de l'empresa corresponen a les figures de plàstic no articulades, una especialització que l'empresa va incorporar en la dècada dels noranta i que en l'actualitat es troba en plena expansió. Són figuretes que reprodueixen personatges reals o de dibuixos animats de moda, que Comansi replica amb l'autorització dels propietaris de la llicència, un dels més importants dels quals és Disney.
RELOCALITZACIÓ.
Una part de les joguines es fabriquen a la planta que la firma té a Viladecans (Baix Llobregat), però la majoria provenen de la Xina, fet que ara s'estan replantejant: “Cada vegada la vida de les llicències és més curta i la necessitat d'adaptar-nos a les demandes del mercat, més gran, i fabricant a la Xina el que guanyem en reducció de costos ho perdem per la falta de flexibilitat o pel fet d'haver de tenir molt gènere al magatzem”, explica Rossinés. Per això, ara han decidit recuperar la fabricació dels Barça Toons, que es tornen a fer a Catalunya, fet que els ha permès respondre de manera automàtica als canvis de tendències en el mercat.
No obstant això, per reduir l'impacte econòmic de la fabricació local, Comansi i altres associats de Kid's Cluster, l'agrupació d'empreses de productes infantils, han començat a treballar plegats per desenvolupar noves eines basades en la tecnologia del prototipatge ràpid (rapid prototyping).
NOUS PRODUCTES.
Una de les missions que tindrà serà renovar alguns dels productes estel·lars, com ara el fort de l'Oest, que volen rellançar per a la pròxima campanya de Nadal. A diferència d'altres firmes del sector que concentren en aquests tres mesos d'hivern fins al 70% de les seves vendes, Comansi ven per Nadal només un 30% del total. L'empresa de joguines aspira a elevar aquest percentatge fins al 40-50%, ja que entenen que és una manera d'impulsar el negoci.
El departament de desenvolupament també explorarà noves línies de producte en què Comansi vol entrar per aprofitar els canals de comercialització en què es mou. Així, per exemple, es dóna el fet curiós que el negoci de les figuretes els fa estar presents en moltes pastisseries (que en compren per a les mones de Pasqua). Per aquest motiu, ara volen comercialitzar espelmes d'aniversari amb figures i sota llicència.
Un altre dels objectius per a aquest any és començar a estudiar les oportunitats que ofereixen els mercats exteriors. “Volem tenir sobre la taula totes les opcions per posar-nos a fons l'any vinent en la internacionalització de Comansi”, explica el director general. El trampolí escollit serà la Fira de la Joguina de Nuremberg del 2012.
Actualment, Comansi ven el 96% de la seva producció a Espanya i un 4% a Portugal. A priori, els mercats d'alguns països del sud d'Amèrica així com Dubai i els Emirats Àrabs es veuen com a territoris en què es podria aterrar en una primera etapa.
Més de mig segle venent il·lusió
El juliol del 2009 es va formalitzar la compra de Comansi per part de Topping Ice, propietat de la firma de puericultura El Bebé Aventurero (80%), Daniel Rossinés (15%) i Joan Prats (5%). Es va aprofitar l'adquisició de Comansi per commemorar el cinquantenari de l'ensenya de joguines, malgrat que no se sap del cert quan va ser creada. El fundador, Josep Maria Vergés, va morir prematurament i el negoci el va heretar la seva vídua, Antònia Ortín. Rossinés, que hi havia treballat, sabia que Ortín no tenia fills i li van fer una oferta.