El sector català de l'infant juga plegat
Una iniciativa pública per donar visibilitat a les sinergies entre les empreses de productes i serveis per a nens treu a la llum un ampli grup de companyies amb una gran voluntat de cooperació
crear noves propostes d'entreteniment familiar
Com nens amb sabates noves. Així se sent el sector de l'infant després del seu propi descobriment. Són empreses de joguines –les més evidents–, però també d'alimentació, higiene, editorials, alimentació, moda, lleure, mobiliari urbà, salut, audiovisual, material escolar..., fins a un total de 207, i que seran més un cop s'ha presentat a l'opinió pública el Clúster de l'Infant de Catalunya i han començat a trucar a la porta algunes empreses que no havien estat comptabilitzades.
Totes constitueixen un sector d'activitat potentíssim que Sergi Pastor, conseller delegat de Tecnitoys i president de la nova associació, compara amb la indústria de l'automòbil a Catalunya: “Equivalem a una tercera part del valor afegit d'aquesta indústria capdavantera”. Cluster Development, la consultora designada per l'Observatori de Prospectiva Industrial de la Generalitat per tirar endavant aquesta iniciativa, ha calculat que el conjunt d'empreses identificades en una primera fase facturen en total uns 3.300 milions d'euros.
Comparteixen públic objectiu, però no s'havien reunit mai per parlar-ne. I això que hi havia ganes latents de fer-ho, però fins ara no s'havien pogut canalitzar. “Volem conèixer-nos, deixeu-nos que puguem conversar entre nosaltres”, aquestes van ser les primeres reaccions dels responsables de les empreses, tal com recorda Maria Pedrals, de Cluster Development. És per això que l'empresa va situar la creació de xarxes de treball entre les primeres actuacions a fer. I com si haguessin estat esperant durant molt de temps guardats en un calaix, els projectes ha sorgit ràpidament. Només a tall d'exemple, diverses marques de joguines han arribat a un acord amb l'hospital Sant Joan de Déu per estudiar i millorar la seguretat de les joguines: “Una cosa és la teoria sobre la sinistralitat i una altra les dades reals sobre aquest problema”, explica Sergi Pastor.
Pel president de la nova associació, la cooperació és un clar factor de competitivitat per al sector: “Sovint collem els nostres proveïdors o les nostres plantilles per fer productes més competitius, però les grans sinergies són transversals: si les empreses compartim la inversió en recerca, millorem els rendiments”, afegeix Pastor.
SÓNARKIDS.
Els fundadors del Sónar reconeixen que han de renunciar al seu estil de vida i a la seva forma d'entendre la cultura quan entren en les propostes que la indústria els posa a l'abast. Tenen clar que hi ha mercat per a una proposta que vinculi l'art, la música avançada i les noves tecnologies. Ara cerquen socis que també vulguin explorar aquest món. Potser el Clúster de l'Infant serà una via per trobar companys de viatge.
De fet, la nova associació –que neix amb vuit firmes impulsores i tancarà l'any amb uns 60 socis– vol acostar-se a sectors com l'electrònica o la informàtica.
GÈNESI.
Identificar les empreses que, en exclusiva o en una de les seves branques d'activitat, es dediquessin als menuts va ser la primera tasca: en van trobar 207. També es va estudiar el Pôle d'Enfant, de la localitat francesa de Cholet, prop de Nantes, amb 40 empreses associades. Arribats a aquest punt, l'administració catalana i l'empresa responsable de l'estudi es van preguntar si aquestes firmes podrien estar interessades a fer coses en comú. “Vam intuir que l'interès podria ser més factible entre el mateix sector, però les primeres enquestes ens van trencar els esquemes: volien contactar amb tots independentment del segment”, afegeix Pedrals. Amb la nova associació, el sector fa seva la iniciativa i en garanteix el futur.
Què és un clúster i quins avantatges té?
L'economista Michael Porter
va popularitzar el concepte de ‘clúster' l'any 1990 en el seu llibre ‘The competitive advantage of nations'. Un clúster és un grup d'empreses i associacions interconnectades que estan pròximes geogràficament, tenen la seva activitat en un sector industrial pròxim i presenten característiques comunes i complementàries.
Els avantatges que això comporta
fa que els clústers siguin objecte d'especial protecció i promoció de les polítiques públiques.