Gran angular

El sector català de l'infant juga plegat

Una iniciativa pública per donar visibilitat a les sinergies entre les empreses de productes i serveis per a nens treu a la llum un ampli grup de companyies amb una gran voluntat de cooperació

SónarKids està cercant socis per
crear noves propostes d'entreteniment familiar

Com nens amb sabates noves. Així se sent el sector de l'infant després del seu propi descobriment. Són empreses de joguines –les més evidents–, però també d'alimentació, higiene, editorials, alimentació, moda, lleure, mobiliari urbà, salut, audiovisual, material escolar..., fins a un total de 207, i que seran més un cop s'ha presentat a l'opinió pública el Clúster de l'Infant de Catalunya i han començat a trucar a la porta algunes empreses que no havien estat comptabilitzades.

Totes constitueixen un sector d'activitat potentíssim que Sergi Pastor, conseller delegat de Tecnitoys i president de la nova associació, compara amb la indústria de l'automòbil a Catalunya: “Equivalem a una tercera part del valor afegit d'aquesta indústria capdavantera”. Cluster Development, la consultora designada per l'Observatori de Prospectiva Industrial de la Generalitat per tirar endavant aquesta iniciativa, ha calculat que el conjunt d'empreses identificades en una primera fase facturen en total uns 3.300 milions d'euros.

Comparteixen públic objectiu, però no s'havien reunit mai per parlar-ne. I això que hi havia ganes latents de fer-ho, però fins ara no s'havien pogut canalitzar. “Volem conèixer-nos, deixeu-nos que puguem conversar entre nosaltres”, aquestes van ser les primeres reaccions dels responsables de les empreses, tal com recorda Maria Pedrals, de Cluster Development. És per això que l'empresa va situar la creació de xarxes de treball entre les primeres actuacions a fer. I com si haguessin estat esperant durant molt de temps guardats en un calaix, els projectes ha sorgit ràpidament. Només a tall d'exemple, diverses marques de joguines han arribat a un acord amb l'hospital Sant Joan de Déu per estudiar i millorar la seguretat de les joguines: “Una cosa és la teoria sobre la sinistralitat i una altra les dades reals sobre aquest problema”, explica Sergi Pastor.

Pel president de la nova associació, la cooperació és un clar factor de competitivitat per al sector: “Sovint collem els nostres proveïdors o les nostres plantilles per fer productes més competitius, però les grans sinergies són transversals: si les empreses compartim la inversió en recerca, millorem els rendiments”, afegeix Pastor.

SÓNARKIDS.

Precisament, en aquests moments l'empresa Sónar cerca socis col·laboradors per desenvolupar productes de lleure i entreteniment orientats als infants i a la família en general. Sónar és una societat limitada nascuda l'any 1994 arran de l'organització del primer Festival de Música Avançada i Art Multimèdia de Barcelona. Des d'aquella primera edició els anys han passat i els joves aficionats s'han convertit en pares que volien compartir el festival amb els seus fills: “D'aquella necessitat va veure la llum SónarKids”, explica Ricard Robles, un dels tres fundadors i codirector de Sónar. L'experiència va ser un èxit que s'ha repetit en diverses edicions fins a consolidar-se com una proposta pròpia. Ara es plantegen fer un pas més enllà i explorar el món del lleure infantil: “L'entreteniment dels petits pràcticament no ha canviat en aquests 30 o 40 anys que han passat entre la nostra infància i la dels nostres fills; o està basada en els contes tradicionals o en el made in Hollywood”, diu Robles.

Els fundadors del Sónar reconeixen que han de renunciar al seu estil de vida i a la seva forma d'entendre la cultura quan entren en les propostes que la indústria els posa a l'abast. Tenen clar que hi ha mercat per a una proposta que vinculi l'art, la música avançada i les noves tecnologies. Ara cerquen socis que també vulguin explorar aquest món. Potser el Clúster de l'Infant serà una via per trobar companys de viatge.

De fet, la nova associació –que neix amb vuit firmes impulsores i tancarà l'any amb uns 60 socis– vol acostar-se a sectors com l'electrònica o la informàtica.

GÈNESI.

Tot va començar fa dos anys. Diverses marques, com ara Abacus, Scalextric, Educa Borras, Edebé i Panrico, van posar en relleu que a Catalunya hi havia un grapat de grans firmes orientades als més petits. Calia saber si darrere dels gras noms hi havia un grup d'empreses prou important o variat per poder parlar de clúster. “Mai no se n'havia fet cap estudi i no hi havia dades respecte a aquest tema”, recorda Maria Pedrals.

Identificar les empreses que, en exclusiva o en una de les seves branques d'activitat, es dediquessin als menuts va ser la primera tasca: en van trobar 207. També es va estudiar el Pôle d'Enfant, de la localitat francesa de Cholet, prop de Nantes, amb 40 empreses associades. Arribats a aquest punt, l'administració catalana i l'empresa responsable de l'estudi es van preguntar si aquestes firmes podrien estar interessades a fer coses en comú. “Vam intuir que l'interès podria ser més factible entre el mateix sector, però les primeres enquestes ens van trencar els esquemes: volien contactar amb tots independentment del segment”, afegeix Pedrals. Amb la nova associació, el sector fa seva la iniciativa i en garanteix el futur.

la clau

Què és un clúster i quins avantatges té?

L'economista Michael Porter
va popularitzar el concepte de ‘clúster' l'any 1990 en el seu llibre ‘The competitive advantage of nations'. Un clúster és un grup d'empreses i associacions interconnectades que estan pròximes geogràficament, tenen la seva activitat en un sector industrial pròxim i presenten característiques comunes i complementàries.
Els avantatges que això comporta
fa que els clústers siguin objecte d'especial protecció i promoció de les polítiques públiques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.