Societat

GEMMA FILLOL

CREADORA DE LA XARXA D'EMPRENEDORES EXTRAORDINÀRIA

“Moltes dones treballen de nit per conciliar”

La vocació i la maternitat duen les dones a emprendre

Cal fer compatibles maternitat i càrrecs a les empreses

El fracàs s'afronta de manera molt diferent quan el que du a emprendre són raons emocionals
En el màrqueting, la imatge de l'home es basa en el prestigi i la de la dona busca la confiança

Gemma Fillol té l'estudi en una antiga empresa de transports, i la decoració del local reflecteix la seva filosofia en la comunicació corporativa: la gran taula de fusta convida a les converses i l'intercanvi, la llum que entra a dojo dona un ambient de claredat i els petits detalls s'alien amb una dona somrient que transmet positivisme.

Què és Extraordinària?
És una comunitat de dones emprenedores que volen viure del seu extra, del seu talent, d'allò que les fa diferents. Jo crec a alinear el teu talent amb allò que et fa sentir plena. És una comunitat exclusiva per a dones que les reafirma en la capacitat de poder crear un negoci sostenible a partir del seu talent.
Com va néixer aquesta comunitat?
La meva feina en el món del màrqueting i la comunicació en esdeveniments en el sector corporatiu m'encantava, però vaig veure que el tema no era el que em fascinava. I vaig començar a formar-me en diferents àmbits, vaig obrir un blog sobre com comunicar i emocionar d'una manera diferent perquè veia que s'havia de crear impacte emocional a través de la teva marca. Em vaig apuntar a un màster a Nova York el 2012 que implicava anar-hi a fer pràctiques. I va ser la millor decisió de la meva vida. Quan te'n vas sola a un lloc amb tantes possibilitats de negoci tornes veient que sí que pots fer coses malgrat el context de crisi que vivíem. I el primer que vaig fer en arribar va ser contractar una coach de business perquè m'ajudés a entendre com jo podia crear la meva empresa. Vaig crear Gemmafillol.com, una consultoria de marques, màrqueting i comunicació emocional, sobretot per a dones emprenedores. Amb una companya vam crear esdeveniments que oferien tota la formació per obrir una empresa en un cap de setmana. Ens vam adonar que només ens escoltaven dones per la manera de comunicar-nos.
Què té d'especial aquesta manera de comunicar?
Una estètica molt cuidada, unes imatge amb molta llum… Quan parlem de masculí i femení en màrqueting i comunicació els llocs web són molt diferents. L'home es basa més en el prestigi, posa fotografies en què hi ha molta gent a la sala, fotografies fosques, molt angulades, més dures, mostren més prestigi i distància. Les dones fan al contrari, es mostren amb els braços oberts, molta llum, molts somriures, busquen la confiança i la proximitat. En els esdeveniments es creava una energia que mostrava que allà passaven coses. Aquest projecte va morir el 2014 perquè la meva companya va decidir parar i jo vaig fer un nou projecte molt enfocat a l'emprenedoria en femení amb visió de comunitat. Tu aprens quan estàs amb gent. La gent junta canvia coses. Antigament les dones es reunien en tribu i s'explicaven coses. Totes sabem molt, per què no quedem cada mes i parlem sobre un tema amb una ponent experta i ens n'anem a casa més riques? Així va néixer Extraordinària. La gràcia és el cercle, la comunitat.
Què troba una emprenedora a Extraordinària?
Extraordinària té tres pilars fonamentals: coneixement en màrqueting, comunicació, fiscalitat, etcètera. Després tenim el pilar de l'actitud i el creixement personal. L'emprenedora necessita reforçar tot el que està relacionat amb el fet de conèixer-se millor a ella mateixa, saber de quina manera vol emprendre i com superar el fracàs. En aquest pilar toquem temes de psicologia, de coaching, com optimitzar l'alimentació per sentir-te millor. Està molt bé el meu negoci, però l'eina més important del meu negoci sóc jo. I per últim i igual d'important, el suport. Una emprenedora genera molt negoci a petita escala i crees el teu grup, i el suport en l'àmbit de proveïdors, de networking, familiar… és important.
Què diferencia l'emprenedoria en femení de la masculina?
Observo que l'àmbit masculí no té res a veure amb el femení. L'àmbit masculí busca èxit, prestigi, independència econòmica. I és fantàstic. Però en l'àmbit femení hi ha motius de conciliació amb la maternitat i d'altres emocionals molt profunds que tenen a veure amb la vocació i el somni de dedicar-te al que t'agrada. S'afronta de manera molt diferent el fracàs quan et prens les coses com un joc que quan les raons són tan emocionals. Si són molt emocionals la persona es comença a desestabilitzar. I les dones necessitem la comunitat, el suport, l'intercanvi d'experiències. Les dones som més empàtiques, més obertes, no ens preocupa mostrar-nos vulnerables.
El fet que la conciliació sigui un dels grans factors que porta les dones a emprendre vol dir que el pes encara el portem nosaltres. Com es pot canviar?
Moltes dones emprenedores treballen de nit perquè volen conciliar i viure una maternitat més responsable. Penso, d'una banda, que les persones han de saber on estan els límits, i les responsabilitats s'han de compartir de manera equilibrada. I, d'una altra banda, les administracions públiques han de posar recursos. En el mercat laboral, en el moment en què la dona és fèrtil és quan té un valor molt alt. I és molt complex tornar al mercat laboral després d'una excedència per cuidar els fills.
La responsabilitat encara recau en les dones.
Moltíssim. És un repte superar això. La maternitat responsable hauria de ser compatible amb tenir un càrrec en una empresa. Jo estic molt a favor de la discriminació positiva perquè quan les coses no surten de manera natural s'han de provocar. Però també veig moltes dones posades en llocs de poder que agafen actituds masculinitzades, molt jeràrquiques, mancades d'una comunicació assertiva. No crec que el nostre país estigui prou madur per entendre les diferències entre les quotes femenines i el lideratge femení. Estic d'acord que les dones ho tenim més difícil a l'hora d'emprendre per una qüestió de responsabilitat. L'administració s'ha de mullar més. Els autònoms, tant dones com homes, són una gran base d'aquest país i com no ens ajudin l'atur creixerà moltíssim.

Experta en comunicació emocional
Gemma Fillol (1982) és una politòloga que ha treballat en el món del màrqueting i la comunicació en esdeveniments corporatius. Ho ha fet en empreses tecnològiques i en projectes vinculats a l'administració. Després d'una estada a Nova York va muntar una consultoria que treballa amb el posicionament de les marques a través de les emocions. Aquesta visió va atreure l'atenció de dones emprenedores, i la constatació de la necessitat de treballar en comunitat va desembocar en la creació d'Extraordinària, una xarxa de dones emprenedores.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.