cultura
NÚRIA CABUTÍ
“Els llibres en paper no desapareixeran en molts anys”
“Cal aplicar la llei fermament, i també que la gent entengui que la propietat intel·lectual s'ha de respectar”
“He tingut un suport total de l'empresa i de la meva família”
Cada cop hi ha més gent que llegeix, però hi ha hagut una crisi de consum i patim la pirateria
Ens sentim còmodes treballant en qualsevol entorn mentre hi hagi seguretat jurídica
L'edifici de Penguin Random House Grup Editorial, a la Travessera de Gràcia de Barcelona, respira llibres pels quatre costats. Des d'aquí es dirigeix bona part de l'edició mundial en castellà a partir d'una trentena de segells. La catalana Núria Cabutí n'és la directora general des del 2010. El seu despatx, a la sisena planta, és ple de les últimes novetats del grup, com ara les novel·les de Javier Cercas (El monarca de las sombras, Literatura Random House) i Guillermo Arriaga (El salvaje, Alfaguara).
Què és Penguin Random Grup Editorial?
És una unió de moltes editorials diferents que pretén arribar a un mercat potencial de 500 milions de persones, que és l'hispà, a través de 33 segells editorials. Volem connectar amb aquesta audiència i oferir als nostres autors la màxima difusió, i acompanyar-los al llarg de la seva trajectòria professional. En l'àmbit internacional, el nostre grup pertany als grups Beltersmann i Pearson, líders mundials editorials en llengua anglesa, castellà i també en alemany.
Molts dels seus segells tenen una llarga història.
Efectivament, Bertelsmann va adquirir als anys noranta el segell Plaza & Janés; posteriorment s'hi van afegir Lumen, Debate i Beascoa, i de mica en mica es va anar fent una unió de molts segells editorials, ara mateix un total de 33.
En quines línies editorials?
Treballem en el que anomenem mercat de l'oci, que abraça tot tipus de publicacions tant per a adults com per a nens i joves, i tant en l'àmbit de la ficció com en el de la no-ficció. Així, tenim segells molt destacats en no-ficció i assaig com poden ser Taurus i Debate. Llibres de ficció molt comercial com poden ser Plaza & Janés o Grijalbo, i també llibres de ficció més literària, a més de molta literatura infantil i juvenil. En català tenim el segell Rosa dels Vents, creat per Josep Janés, que hem mantingut i on publiquem les nostres novetats en català per a adults.
Per què tanta diversitat de segells? Per diversificar mercats? Per tradició històrica?
Cada segell editorial és una plataforma per arribar a tipus determinats d'audiència. També hi ha un tema de tradició, però, principalment, el que hi ha és un editor que hi posa la seva empremta personal. Amb això volem, en primer lloc, oferir als nostres lectors el nombre màxim de catàlegs i, en segon lloc, arribar també al lector final amb diversos formats de publicació. Màxima diversitat i cobertura de tots els segments.
Com es treballa en un mercat tan gran sense obviar les cultures locals?
El món editorial és un món d'alguna manera molt local. La cultura local té un pes específic molt important i el nostre grup el que pretén, justament, és respectar constantment el talent i els interessos locals de la gent. Som un gran grup que funcionem, però, de manera independent i mirant sempre les tendències de cada mercat. Això és un dels nostres trets diferencials. Al mateix temps, intentem potenciar al màxim que les veus dels nostres autors traspassin fronteres i puguin arribar a l'Amèrica Llatina, i viceversa. Hem de respectar i potenciar aquesta diversitat.
Vostè és al capdavant del grup des del 2010. Quins reptes han superat i quins tenen ara?
El 2010 em vaig trobar un context macroeconòmic molt complicat i l'objectiu va ser mantenir al màxim un negoci en un moment en què el mercat estava caient. Es tractava de veure si podíem mantenir no només les línies editorials, sinó els llocs de treball, i veure quines línies desenvolupàvem. Per assolir-ho ens vam marcar dos objectius, un va ser la transformació digital, veure com podíem ser líders en aquest camp –cosa que hem aconseguit, ara som líders en el mercat digital en llengua espanyola– i, al mateix temps, tot el desenvolupament en els mercats de l'Amèrica Llatina, que a partir del 2010 han crescut molt. En aquest període va haver-hi un altre tret diferencial, que va ser l'adquisició dels segells de Santillana Ediciones Generales, amb la incorporació de segells tan destacats com Taurus i Alfaguara, que ens han ajudat molt a reforçar el nostre lideratge en el mercat.
Avui és el Dia Internacional de la Dona. El fet de ser dona li ha dificultat arribar a la direcció del grup?
Puc dir que, en el meu cas, em sento molt afortunada. Sempre he tingut suport dins l'empresa. Beltersmann, que és on he desenvolupat la meva trajectòria professional, és una companyia que és molt respectuosa, garanteix molta autonomia i permet molta flexibilitat, la qual cosa, com a dona i mare de família, m'ha ajudat moltíssim. Al mateix temps també he tingut tot el suport familiar al cent per cent per poder-me dedicar a la meva carrera professional. A més, al nostre grup fa temps que tenim en marxa un pla d'igualtat que garanteix la paritat total en l'accés i els processos de selecció, formació i promoció, una igualtat total en condicions econòmiques entre homes i dones, que no caldria ni remarcar, i, finalment, que preveu la màxima ajuda pel que fa a la conciliació familiar, amb una política d'horaris molt flexibles i d'ajuts per a pares, mares i treballadors per poder comptabilitzar la feina i la família. Estem fent, però, un pas més enllà de la conciliació familiar i la paritat, ja que volem que la nostra empresa sigui molt diversa. Així, estem potenciant, amb ajudes per estudis, econòmicament i amb temps, la diversitat de formacions i de nacionalitats. Tot plegat és una aposta que ens està donant molt bons resultats i amb la qual em sento molt compromesa.
El llibre digital és, definitivament, el futur? Continuaran existint els llibres tal com els coneixem?
Durant tot el procés de transformació digital que hi ha hagut, sempre hem pensat que el llibre en paper és un instrument fantàstic per a la lectura i que, malgrat que hi hagi noves tecnologies, una part molt important de les nostres vendes continuaran sent en paper. És per això que, al mateix temps que hem estat fent inversions molt fortes en l'àmbit digital perquè és un segment que està creixent, també hem estat reforçant la nostra línia en paper perquè pensem que continuarà sent vigent durant molts anys. No sabria dir ara en quin percentatge, però sabem que ho serà. De fet, als Estats Units, que és on la introducció digital és més forta, ara mateix el mercat digital és d'un 25% del total i està molt estabilitzat. Tot això ens fa pensar que el llibre en paper continuarà tenint un rol molt important en el futur.
Com és el creixement digital en el nostre mercat?
Positiu. Aquest any ho ha fet amb dos dígits, que és un augment important, però és una part molt petita del mercat. El que passa en el nostre àmbit és que la transició digital ha anat acompanyada d'un augment molt fort de la pirateria. Molta gent que està consumint llibre digital, tant a Catalunya com a Espanya i l'Amèrica Llatina, ho fa amb llibres aconseguits amb pirateria, cosa que no passa, per exemple, a Alemanya, als Estats Units o al Regne Unit.
Com es pot combatre això?
En primer lloc, amb educació. Cal educar la gent perquè entengui que la propietat intel·lectual és un patrimoni que tenim i s'ha de saber respectar com es respecta un senyal de trànsit o una obra d'art. Això ho hem d'aprendre des de molt petits i ara falta molta educació en aquesta qüestió. En segon lloc, evidentment, amb lleis que siguin eficaces. Fins ara, en el nostre cas, no ha sigut així. Ho demostren les dades de l'Observatori de la Pirateria de la Coalició de Creadors d'Indústries de Continguts que diuen que el 70% dels llibres consumits avui a l'Estat són piratejats.
Abaixar l'IVA dels llibres digitals del 21 al 4% hi ajudarà?
Pensem que serà una mesura molt positiva, però no serà suficient. Hem de prendre mesures més en la línia legal. Mesures que en altres països estan funcionant i on, per exemple, es tanquen webs que tenen contingut il·legal de manera ràpida i es persegueixen els enllaços il·legals. En canvi, aquí tota la part legal no s'està aplicant de manera correcta. Per tant, és una denúncia que fem davant el govern, que s'ha d'arreglar aquest tema.
El canvi tecnològic va coincidir amb la crisi econòmica. Està superada ja la davallada que hi va haver en el consum?
El mercat del llibre a Catalunya s'ha estabilitzat. De la davallada que vam patir, que va ser de gairebé del 40%, ara n'hem recuperat una part. En total, des que es va iniciar la crisi, la pèrdua ha estat del 30%, una baixada important, doncs. Això, però, no vol dir que la gent no llegeixi. La gent cada cop llegeix més, els índexs de lectura de mica en mica van augmentant; el que passa és que hi ha hagut una crisi de consum i la part de pirateria que s'ha endut una part del mercat. Però la bona notícia és que la gent llegeix i els hàbits de consum van augmentant. Dins de tot això hi ha una altra molt bona notícia i és que, pràcticament en el mercat del llibre en tots aquests anys de davallada, hi ha un segment que no ha deixat de pujar: el del llibre infantil i juvenil. Això és excel·lent perquè vol dir que aquí estem incorporant nous lectors. És un segment del mercat molt actiu i en el qual confiem moltíssim.
La crisi econòmica ha afectat la creativitat? Les editorials han prioritzat i buscat productes més fàcils, que arribin més al gran públic? Més rendibles?
Nosaltres, en tots els anys de la crisi, hem mantingut el nostre volum de novetats. Això vol dir que la nostra aposta ha estat molt ferma. Hem continuat amb un ventall de publicacions que abracen des d'autors novells fins a autors més consolidats i que ja estaven dins el nostre catàleg. Més que mai durant tot aquest temps hem estat fomentant la creativitat, buscant idees noves, que trenquin, intentar arribar a molta més gent. Per nosaltres, el rol principal com a editors no ha canviat, continua sent trobar bones històries que connectin amb la gent, que interessin, que formin, que agradin, que entretinguin. Aquesta és la nostra prioritat. En aquest sentit, som una empresa que fomenta molt la innovació, que prova coses noves i és molt proactiva.
Creu que es publiquen massa llibres en general?
No. Al contrari, penso que és una riquesa, un mercat que publica molts llibres. És cert que potser això dificulta donar a conèixer tot el que es publica, però reitero que això és una riquesa de la nostra societat.
Editen en castellà, català i portuguès. En català tenen el segell Rosa dels Vents i publiquen nombroses traduccions, i també llibre infantil i juvenil. Quin futur veu en l'edició en la nostra llengua? Hi ha prou mercat?
Catalunya és un mercat que està creixent, els índexs de lectura a Catalunya van a l'alça. També és una de les zones on les vendes s'han recuperat de manera més ràpida. El que veiem a Catalunya és que hi ha una dualitat, publiquem i venem molt tant en castellà com en català, conseqüència d'una demanda en els dos idiomes, d'una varietat que veiem com una riquesa. En aquest sentit, la nostra idea és, en la mesura que es pugui, oferir les dues edicions, en català i en castellà, d'un llibre al mateix temps, amb la mateixa qualitat d'impressió i el mateix preu. L'altra cosa que hi ha a Catalunya és molta activitat en el segment infantil i juvenil, com quedarà demostrat en la propera Fira del Llibre Infantil i Juvenil de Bolonya, on la cultura catalana és la convidada oficial.
Tenen la seu a Barcelona i treballen per a tot el món. Com veu el procés polític que viu Catalunya?
Formem part d'un gran grup internacional que opera en molts mercats, en moltes cultures diferents i on hi ha un total respecte per la voluntat de cada societat en concret. Com a empresa, ens hem de saber adaptar al moment de cada zona on parem. En aquest sentit, ens sentim còmodes treballant en qualsevol entorn mentre hi hagi seguretat jurídica i hi puguem desenvolupar les nostres tasques.
De fet, això no difereix respecte a la seva política com a grup de respecte i defensa de la llibertat d'expressió. És un fet no gaire habitual en una gran empresa internacional.
No ho és, d'habitual, i en aquests moments, a més, ho volem expressar molt clarament. Penguin Random House, que és líder als Estats Units, està veient el que succeeix allà i, davant això, cal defensar més que mai que hi hagi la màxima llibertat i respecte per qualsevol forma de pensar. Creiem fermament que l'educació i la cultura poden contribuir a crear una societat amb més oportunitats i amb més igualtat. Mitjançant les nostres publicacions tenim l'oportunitat de defensar la llibertat d'expressió i la pluralitat d'opinions, i aconseguir una societat més tolerant. Sobretot més tolerant.
Al davant d'un gran grup editorial
Núria Cabutí (Barcelona, 1967) dirigeix des del 2010 un dels grups editorials més importants del món, Penguin Random House Grup Editorial, líder mundial en edició en castellà. El grup és fruit de la fusió, l'any 2013, de la divisió editorial de Bertelsmann, Random House, amb la del Grup Pearson, Penguin. Amb seu a Barcelona, la companyia va facturar 209 milions d'euros l'any 2015, té una plantilla de 993 persones (395 a l'Estat) i amb presència en 45 mercats. El grup té 33 segells, molts d'històrics, com ara Aguilar, Alfaguara, Debate, Grijalbo, Lumen, Penguin i Plaza&Janés. Edita més de 1.300 títols cada any. En el seu catàleg hi ha 37 premis Nobel. A la foto, Cabutí posa al costat de retrats d'alguns d'ells.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.