Els camins del coneixement
Passada la festa i les tradicionals reivindicacions del Primer de Maig, si en una cosa podem estar d'acord tots plegats és que l'economia catalana necessita transformar el seu procés de generació de valor cap a unes activitats i un treball més intensiu en coneixement. És l'única manera perquè les empreses siguin més competitives a l'economia global a través de la innovació i perquè els treballadors puguin recuperar el poder adquisitiu perdut durant la crisi a través d'un treball de més qualitat. Però quins són els camins del coneixement?
Abans, però, algunes definicions importants. Epistemològicament, conèixer és el procés humà i dinàmic de justificació d'una creença personal cap a una certesa. Aquesta definició és útil per a l'economia perquè tot procés humà i dinàmic de generació de saber es pot articular a través d'una funció de producció. Hi ha quatre tipus de sabers importants per a l'economia d'avui. El saber què (informació) i el saber per què (ciència i tecnologia) són fàcilment digitalitzables, convertibles en zeros i uns, i confereixen el coneixement observable. El saber com i el saber qui són coneixements molt associats a les persones, són difícilment digitalitzables i confereixen el coneixement tàcit. L'economia del coneixement és l'economia del saber. Però, de tots els tipus de sabers, no només els científics i tecnològics, sinó també les habilitats, competències i destreses de les persones en la seva activitat econòmica. L'aplicació massiva i intencionada del coneixement a l'economia determina la innovació perquè a través d'aquest coneixement es poden generar nous productes o millorar els processos o les organitzacions.
Així doncs, les empreses intensives en coneixement són aquelles que inverteixen i apliquen intencionadament i massivament el saber per desenvolupar la seva activitat. En aquest context, la investigació recent sobre l'economia del coneixement ha fet alguns avenços importants, que totes les organitzacions o empreses (espero que no en falli cap) que vulguin incorporar més coneixement han de tenir presents.
Recurs intangible.
Algunes trampes.
I, en segon lloc, i vinculat amb l'anterior, quan les organitzacions decideixen donar més importància a la gestió que a la creació del coneixement, entren en trampa, és a dir, limiten molt seriosament el seu potencial de creixement a llarg termini.
Exemples d'aquests jo en veig i en visc cada dia. Al contrari dels del Senyor, els camins del coneixement no haurien de ser inescrutables. Tenim feina.