Política

procés sobiranista

Turull aquest migdia a Prada: “L’1-0 provocarem un tsunami democràtic que deixarà a l’Estat desbordat”

El conseller de Presidència assegura que amb el referèndum Catalunya no només es juga la independència sinó també la “qualitat democràtica”

El també portaveu del govern ha fet els parlaments just abans d’assabentar-se en plena conferència de l’atemptat de Barcelona

El con­se­ller de Pre­sidència, Jordi Turull, ha asse­gu­rat que l’1-0 Cata­lu­nya pro­vo­carà un “tsu­nami democràtic” que dei­xarà l’Estat espa­nyol “des­bor­dat”. En unes decla­ra­ci­ons des de Prada prèvies a l’atemp­tat ter­ro­rista, Turull ha aler­tat que els ciu­ta­dans podran votar, que el govern farà tot el pos­si­ble i que aque­lla jor­nada, no només hi ha en joc la inde­pendència sinó també la “qua­li­tat democràtica i molts drets fona­men­tals”.

El també por­ta­veu del govern ha afir­mat que l’Estat espa­nyol s’està emmi­ra­llant en “les dinàmiques més autènti­ques del post­fran­quisme” i l’ha acu­sat de “tipi­fi­car Cata­lu­nya amb un delicte que no és al codi penal i que es diu: en por­ten alguna de cap”. Turull ha fet aques­tes decla­ra­ci­ons en el marc de la seva com­pa­rei­xença a la 49a edició de la Uni­ver­si­tat Cata­lana d’Estiu a Prada de Con­flent. L’acte ha pre­ce­dit l’entrega del premi Canigó de la uni­ver­si­tat al can­tant i dipu­tat Lluís Llach, que ha asse­gu­rat en el seu dis­curs que “si asso­lim l’alli­be­ra­ment naci­o­nal, tots en sor­ti­rem bene­fi­ci­ats”.

Turull s’ha mos­trat con­tun­dent en el seu dis­curs: l’1-O serà una “revolta democràtica” perquè “Cata­lu­nya sem­pre s’ha emmi­ra­llat en els estats democràtics”. En canvi, ha acu­sat l’Estat espa­nyol de fer-ho en “dinàmiques del post­fran­quisme”. Per això, ha dit, la con­vo­catòria de referèndum pro­vo­carà un “tsu­nami democràtic que els dei­xarà des­bor­dats”.

Per Turull, a la jor­nada del pro­per mes d’octu­bre hi ha en joc molt més que la inde­pendència. “Està en joc sal­va­guar­dar la qua­li­tat democràtica i molts drets fona­men­tals. Mireu si se’ns gira feina”, ha dit.

Tras­bals per l’atemp­tat

El con­se­ller ha fet aques­tes decla­ra­ci­ons en el marc del dis­curs que tenia pre­vist per a l’acte inau­gu­ral de la Uni­ver­si­tat Cata­lana d’Estiu (UCE) però que ha hagut de rea­lit­zar aquesta tarda perquè un cotxe incen­diat a l’auto­pista li ha impe­dit arri­bar a temps.

Ha fet els par­la­ments just abans d’assa­ben­tar-se en plena con­ferència de l’atemp­tat de Bar­ce­lona. Per això, ha conclòs abans d’hora els seus par­la­ments i ha aban­do­nat l’acte ràpida­ment acom­pa­nyat del con­se­ller de Salut, Antoni Comín.

Abans, el con­se­ller ha des­ta­cat la tasca que rea­litza el cen­tre i la seva lluita en la defensa de la cul­tura cata­lana. “Estem a les por­tes del 50è ani­ver­sari de la uni­ver­si­tat i a 50 dies d’una decisió històrica”, ha insis­tit. En aquest sen­tit, ha rep­tat als ciu­ta­dans a fer tot el que esti­gui a les seves mans perquè les urnes s’omplin. “L’única opor­tu­ni­tat de victòria que tenen és divi­dir-nos i enfron­tar-nos entre nosal­tres”, ha afe­git.

Amb tot, ha asse­gu­rat que el govern garan­tirà la cele­bració del referèndum, que l’1-O es votarà i que no entra­ran al joc de la con­fron­tació que, segons diu, busca el govern espa­nyol. Turull els ha acu­sat també d’inten­tar “tipi­fi­car Cata­lu­nya amb un nou delicte que no exis­teix al codi penal i que es diu: alguna cosa els hi passa pel cap”. El por­ta­veu de l’exe­cu­tiu català ha asse­gu­rat que qual­se­vol dia el con­se­ller de Salut, Antoni Comín, com­prarà fulls en blanc per als hos­pi­tals i l’acu­sa­ran de fer-ho per fer el recompte de les vota­ci­ons. “Estem en aquest punt”, ha afir­mat. Per això, ha dit, “la història ens ha con­vo­cat”.

El Premi Canigó per a Lluís Llach

L’acte que ha pre­si­dit Turull ha pre­ce­dit la tra­di­ci­o­nal entrega del Premi Canigó que la Uni­ver­si­tat Cata­lana d’Estiu atorga anu­al­ment des de l’any 1995 per reconèixer tra­jectòries relle­vants a favor de la relació cul­tu­ral, cívica, científica o política entre els Països Cata­lans. Enguany, el guar­do­nat ha estat el can­tant i dipu­tat Lluís Llach.

En un sen­tit home­natge on no hi ha fal­tat els elo­gis, Llach també s’ha refe­rit a l’atemp­tat de Bar­ce­lona i ha asse­gu­rat que estava “molt tras­bal­sat” pels esde­ve­ni­ments. Llach, però també ho vol­gut refe­rir-se al procés cap a la inde­pendència i ha afir­mat que es tracta del “repte més impor­tant de la història moderna dels països cata­lans”. “Si asso­lim l’alli­be­ra­ment naci­o­nal de Cata­lu­nya, tots en sor­ti­rem molt bene­fi­ci­ats”, ha afir­mat. “Ningú pot dub­tar que podem orga­nit­zar una nova manera de fer social i política i un estat nou molt millor que el que dei­xa­rem enrere”, ha afe­git.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.