Eines

Jordi Tarragona

Conseller d'empreses familiars i autor del llibre 'Continuar? Vendre? Tancar?'

“El principal repte de l’empresa familiar és la continuïtat dins de la mateixa família”

És bo planificar amb antelació el relleu de la gestió i el de la propietat de l’empresa

Jordi Tar­ra­gona va ser pro­pi­e­tari de la cadena de mobles Expo Mobi durant 28 anys, fins que l’empresa va haver de tan­car, el 2014. Pre­si­dent del 2010 al 2012 de Comer­tia, l’asso­ci­ació cata­lana de l’empresa fami­liar del retail, con­ti­nua vin­cu­lat a l’enti­tat com a pre­si­dent de Comer­tia Gestió i Expansió d’Actius. Actu­al­ment és con­se­ller de dife­rents empre­ses fami­li­ars i l’experiència com a empre­sari en aquest àmbit l’ha dut a escriure el lli­bre Con­ti­nuar? Ven­dre? Tan­car?, publi­cat al març per l’edi­to­rial Pro­fit.

Quin és el prin­ci­pal repte que té ara l’empresa fami­liar?
La seva con­tinuïtat dins de la mateixa família. Tenim mol­tes empre­ses cre­a­des als anys sei­xanta, amb fun­da­dors que ja s’acos­ten als 70 anys i que quan van crear l’empresa no tenien una for­mació alta. Ara, les gene­ra­ci­ons següents tenen més lli­ber­tat de decisió, estan més for­ma­des, tre­ba­llen en pro­fes­si­ons libe­rals en grans empre­ses i no estan interes­sa­des en la con­tinuïtat de l’empresa fami­liar. A més, la reducció del nom­bre de fills per pare­lla també can­viarà mol­tes coses.
Què es pot fer, en vista d’això?
No es pot esti­mar l’empresa si no se la coneix. I si, a més, l’única cosa que veuen les gene­ra­ci­ons següents és un pro­ge­ni­tor massa pre­o­cu­pat, estres­sat, ocu­pat i enfa­dat, i que arriba tard a casa i no té diu­men­ges per a la família, només es trans­me­ten coses dolen­tes de l’empresa. El repte és saber trans­me­tre els aspec­tes pla­ents que té.
Quins són aquests aspec­tes?
Sen­tir-se orgullós de l’empresa, veure que crees riquesa, que for­mes equips, que poten­cies la gent que tre­ba­lla amb tu. I, sobre­tot, les gene­ra­ci­ons següents han de veure que dei­xes els pro­ble­mes de la feina a la porta de casa i que dedi­ques temps de qua­li­tat a la família. I no es pot obli­dar que també és molt impor­tant la com­pe­ne­tració amb la pare­lla, perquè la influència sobre els fills, sobre­tot del mem­bre que no és a l’empresa, és fona­men­tal.
A les famílies hi ha can­vis: casa­ments, incor­po­ració de nous mem­bres, sepa­ra­ci­ons... Quan cal fer el pro­to­col de suc­cessió?
El pro­to­col s’ha de fer com més aviat millor, però no evita els drets suc­ces­so­ris que hi pugui haver. Perquè molta gent no ho sap, però dos anys de con­vivència ja pro­du­ei­xen drets suc­ces­so­ris. El pro­to­col evita que aques­tes situ­a­ci­ons es mate­ri­a­lit­zin en acci­ons que afec­tin l’empresa, deixa clar que s’ha de com­pen­sar la per­sona pel valor de les acci­ons i res més.
El pro­to­col és la solució per a la con­tinuïtat?
Ajuda, però només el tenen el 10% de les empre­ses fami­li­ars a l’Estat, i el 75% d’aques­tes el con­si­de­ren total­ment inne­ces­sari. Només fan el relleu pla­ni­fi­cat el 43% de les empre­ses fami­li­ars a l’Estat i, malau­ra­da­ment, aquest és un fac­tor que afecta la seva mor­ta­li­tat.
En el seu lli­bre indica que “els afe­gits no són uns empes­tats”. Se’ls ha d’incor­po­rar a l’empresa?
Pot­ser no tenen dret a tenir acci­ons, però el que és clar és que són clau en la trans­missió de valors, de passió i de suport a la gene­ració següent. Tan­ma­teix, no hem de con­fon­dre l’empresa amb la família. Tro­bem casos en què els afe­gits han tin­gut un gran pes dins l’empresa, com ara al grup Pera­lada o Lacam­bra. Així, diria que no cal vetar-los d’entrada, però tam­poc cal que siguin dins la pro­pi­e­tat. El que és clar és que són un ele­ment essen­cial en la família empresària i, per tant, han de conèixer l’empresa i s’han d’impli­car també en el seu futur.
Asse­gura que una segona gene­ració agafa millor les reg­nes de l’empresa perquè està més for­mada. Però sovint al fun­da­dor li costa dei­xar les reg­nes del tot.
S’ha d’enten­dre el fun­da­dor. Ell ha posat cos i ànima per aixe­car el negoci i ha de llui­tar entre el seu ego i la con­tinuïtat de l’empresa. El que és bo és pla­ni­fi­car i exe­cu­tar amb ante­lació. S’ha de pla­ni­fi­car el relleu de la gestió i de la pro­pi­e­tat, que pot recaure en la mateixa per­sona o no.
La mida és un altre llast per a la con­tinuïtat de l’empresa fami­liar?
A Cata­lu­nya, el 88% del total d’empre­ses són fami­li­ars, amb una mit­jana de 7 emple­ats, men­tre que a Ale­ma­nya aquesta mit­jana és de 14 tre­ba­lla­dors. Ens hauríem de pre­gun­tar per què això és així. L’empresa que creix és perquè té volum i estruc­tura per fer front a tota la nor­ma­tiva. Regu­lar és bo, però depèn de com es fa pot aca­bar matant l’empresa.
Cada empresa és un món?
Cada empresa és un món, i cada família molt més. Però al final hi ha tipus de pro­ble­mes que es van repe­tint, i veure com altres els han superat ajuda.
Les empre­ses, i també les fami­li­ars, con­ti­nuen sent un món emi­nent­ment mas­culí. No és hora que es passi el relleu també a les dones?
Ara hi ha més dones empresàries que abans, però costa. S’ha de poten­ciar el paper de la dona en l’empresa i, per al bé de la soci­e­tat, també la con­tinuïtat de les famílies. És un canvi i tro­ba­rem la manera de fer-lo. Hau­rem d’apren­dre a diri­gir les empre­ses de manera dife­rent de la que tenien els fun­da­dors.
Doni’m un con­sell diri­git als empre­sa­ris fami­li­ars?
Vigi­lar la tre­so­re­ria de prop i tenir en els òrgans de govern gent capa­ci­tada que no sigui de la família, perquè hi ha moments que pesa més el cor que el cap.
I això afecta el tan­ca­ment?
Aquesta decisió s’acos­tuma a pren­dre massa tard.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.