Opinió

Digitalitzar-se per seguir vius

Internet està transformant el món econòmic. Els seus efectes es van notar de seguida en sectors com el de les agències de viatges i va seguir en molts d’altres com els mitjans de comunicació i les editorials, per posar alguns exemples. I ara ja està arribant a qualsevol activitat econòmica.

D’estratègies digitals, n’hi ha moltes. D’una banda, hi ha empreses que basen els seus avantatges competitius en internet. Seria el cas d’empreses de creació relativament recent com Uber, Airbnb, Amazon i les universitats digitals. TripAdvisor, per exemple, proporciona als viatgers la saviesa de les masses (més de 630 milions d’opinions sobre més de 7,5 milions d’allotjaments, companyies aèries i restaurants) per ajudar-los a decidir. Té 455 milions de visitants únics al mes, però sense internet no existiria.

Hi ha moltes empreses més convencionals que han incorporat internet al seu model de negoci per millorar les seves operacions. Estaríem parlant d’empreses de la majoria de sectors –industrials, comercials i de serveis– amb bons productes i serveis. Són empreses a les quals internet els permet complementar els seus productes amb avantatges competitius en moltes de les etapes de la seva cadena de valor, però que si internet desaparegués segurament seguirien funcionant. És el cas d’entitats com bancs o companyies d’assegurances, per exemple.

Centrant-nos en el teixit empresarial català, podem comprovar que les més exitoses han apostat per la digitalització. De les 295.121 empreses catalanes que dipositen els comptes al Registre Mercantil hi ha 356 empreses d’alt creixement. D’aquestes empreses, hem analitzat els aspectes digitals de 62. Són empreses que el 2016 van invertir el 0,6% de la xifra de vendes en digitalització i el 4,8% de les vendes les fan través de canals digitals. Aquestes dades en les empreses que no augmenten vendes són del 0,1% i 0,3%, respectivament. D’altra banda, les empreses d’alt creixement generen una rendibilitat per als accionistes del 27%, mentre que per a la mitjana de totes les empreses catalanes, aquesta dada és del 12%. Per tant, les empreses que creixen més i són més rendibles aposten per la digitalització.

En resum, el món digital és una gran oportunitat que cal aprofitar. I qui no es digitalitzi o qui s’equivoqui en la seva estratègia digital ho passarà malament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.