Què s’espera de les persones que lideren?
El fi no sempre justifica els mitjans. Cal veure els estàndards ètics de l’empresa
Fins no fa gaire, els líders d’èxit eren persones que aconseguien que les seves organitzacions assolissin els seus objectius, que, normalment, eren de creixement. En el cas d’empreses, per exemple, es tractava d’augmentar els beneficis i el valor de les accions. En el cas d’una organització no lucrativa, el creixement era en socis. I en els governants seria ocupar el càrrec durant molts anys. I gairebé sempre, els objectius justificaven els mitjans. Es mirava cap a una altra banda si per assolir els objectius es perjudicava greument els empleats, o es feien pràctiques poc ètiques, o fins i tot il·legals, com perjudicar el medi ambient o subornar o maltractar persones.
Per sort, això està canviant. Dia a dia guanyen pes els objectius de benestar global. L’objectiu de creixement s’està substituint pel desig de millorar la sostenibilitat del planeta, els territoris, les organitzacions i les persones. Per això, dels líders avui ja s’esperen contribucions diferents.
Pel que fa a la sostenibilitat, en avaluar l’obra d’un líder ens podem preguntar si ha contribuït a l’objectiu de canvi climàtic, a la descarbonització o a la reducció del consum de plàstic, per exemple. I en termes de territori, es rellevant què ha fet per millorar el país o les àrees geogràfiques d’influència. Estem parlant de temes com els llocs de treball de qualitat que ha creat, els impostos pagats, els recursos invertits en activitats socials o culturals o les activitats de voluntariat dels seus empleats.
Pel que fa a l’impacte en les organitzacions, es tracta de veure què s’ha aconseguit en relació amb clients, proveïdors i altres parts relacionades. I també és rellevant com s’han aconseguit els objectius. El fi no sempre justifica els mitjans. Per tant, cal veure els estàndards ètics que segueix l’empresa.
I en relació amb les persones, cal veure si el líder ha posat el seu granet de sorra per millorar la seva vida. Per exemple, si ha contribuït al fet que els empleats tinguin una feina de qualitat que els ajudi a viure la vida que somien i al fet que siguin millors persones.
Liderar no és fàcil. Pocs líders acaben el seu mandat amb el mateix prestigi que quan el van començar. Per valorar l’obra d’un líder no hem de mirar només quants beneficis ha aconseguit o quants anys ha estat al càrrec. Molts ho fan destrossant la sostenibilitat i arruïnant la vida dels seus empleats, proveïdors o adversaris polítics. Nelson Mandela deia que “els vertaders líders han d’estar disposats a sacrificar-ho tot per la seva gent”. Per això, d’un líder ens hem de preguntar quina ha estat la seva contribució a un món millor i què ha fet perquè les persones aprenguin, creixin i visquin una vida amb més sentit.