Gran angular

Fer aflorar habitatge social

La Generalitat fa seves les solucions de l’activisme als reptes de l’habitatge i enfurisma els col·lectius professionals

El govern critica les ‘fake news’ i diu que té en el punt de mira els fons voltor

La segona va ser la bona, i el 5 de febrer passat, el govern va rebre l’aval parlamentari al decret llei amb què pretén combatre els problemes d’accés a l’habitatge, bàsicament, en dos fronts: d’una banda, l’emergència de les persones vulnerables que no tenen llar o s’arrisquen a perdre-la; d’una altra, l’increment del preu del lloguer.

El primer intent va ser el març del 2019, però l’executiu va desistir en l’últim moment perquè no va tenir prou suport. Aquest cop, JuntsxCat, ERC, Comuns i la CUP hi han votat a favor, el PSC s’hi ha abstingut i Ciutadans i el PP l’han rebutjat.

Ha calgut fer una nova versió que introdueix algunes modificacions, com ara ampliar el concepte d’habitatge buit i de la definició de “grans tenedors” (propietaris), així com l’ampliació dels supòsits d’oferiment dels pisos al lloguer social. Són canvis que van en la línia de les demandes que es fan des de l’activisme social per frenar els desnonaments i augmentar l’oferta d’habitatge social. No recull, però, la regulació dels preus del lloguer.

Col·lectius professionals.

En canvi, el text del decret ha enfurismat diversos col·lectius professionals, com els arquitectes, els advocats, els administradors de finques, els agents immobiliaris i els promotors d’habitatges, així com la Cambra de la Propietat Urbana, que no han pogut dir-hi la seva ni durant la redacció, ni durant la tramitació. Entenen que “la normativa trasllada als propietaris privats la responsabilitat política de les administracions en matèria d’habitatge social i el seu cost”, han dit en un comunicat conjunt alguns d’aquests col·lectius. A més auguren que les actuacions aconseguiran el contrari d’allò per al qual s’han ideat: la paralització del mercat del lloguer.

Ocupació.

En concret, un dels aspectes que més crítiques ha suscitat és el canvi de criteri respecte a l’ocupació il·legal de finques. El decret llei considera que un habitatge està buit -i, per tant, objecte de sanció o d’intervenció pública- quan roman desocupat durant més de dos anys, ara bé, “l’ocupació sense títol legítim no impedeix que es pugui considerar buit un habitatge, llevat del cas que la persona propietària acrediti haver iniciat les accions judicials adequades per a la recuperació efectiva de la possessió abans de complir-se el termini per considerar l’habitatge buit”. “És una regressió respecte al que fins ara havia estat el treball del govern de la Generalitat sobre l’ocupació contra la voluntat del propietari”, va lamentar Jesús María Sánchez, secretari del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona, que va intervenir dimarts passat en unes jornades explicatives de la normativa organitzada pel Col·legi d’Administradors de Finques de Barcelona-Lleida.

Aquesta mena de llei Òmnibus, que modifica l’articulat de diverses lleis ja existents sobre la matèria, estableix que mantenir una propietat buida viola el “dret social” de l’habitatge i fixa sancions coercitives de 1.000 euros cada mes amb un import màxim del 50% del preu estimat de l’habitatge. També es pot determinar que l’habitatge ha estat expropiat forçosament.

Grans tenidors.

Un altre tema espinós és que passen a ser considerats grans tenidors els propietaris privats amb més de quinze habitatges en cartera. I, per tant, tenen l’obligació de posar pisos a disposició de les necessitats socials. També s’imposa la renovació preceptiva de contractes per a persones vulnerables. Els administradors de finques han posat el crit al cel. “El 94% del mercat de lloguer d’habitatges està en mans de petits inversors, només necessiten una mica de rendibilitat i seguretat per llogar, per què l’administració no els escolta?”, ha lamentat Enrique Vendrell, vicepresident del Col·legi.

Jaume Fornt, director adjunt de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, ha qualificat algunes interpretacions de la norma de “fake news” i ha assegurat que l’administració té en el punt de mirar la borsa de pisos heretada de la crisi immobiliària i avui dia en mans de les entitats financeres i, sobretot, dels fons d’inversió. Fornt ha assegurat que l’administració rep moltes peticions de desnonament i que aconsegueix frenar-ne la meitat (4.000 l’any): “La situació és crítica i complexa i per això fem el que fem”, es va justificar.

El decret llei també blinda l’habitatge de protecció oficial, per tal que no deixin de ser-ho. No obstant això, la producció és escassa, i això limita les possibilitats de l’administració d’ampliar el parc públic d’habitatge. Una de les mesures per augmentar-lo i dedicar-lo a finalitats socials és el tanteig i retracte, que el decret llei amplia en els terminis d’aplicació a dotze anys.

El text aprovat no recull la limitació del preu del lloguer en determinades zones. En canvi, sí que estableix l’obligatorietat -sancionable si no es compleix- de posar l’índex de referència de preus de lloguer en els anuncis de l’oferta i en el contracte d’arrendament. A més, els arrendadors que lloguin per sobre no podran beneficiar-se d’ajudes públiques de foment del lloguer.

La forma.

El decret llei també és objecte de crítiques per aspectes més aviat formals i de dret. En primer lloc, perquè s’ha escollit un procediment d’urgència per a una reforma legislativa d’envergadura. També hi ha veus que qüestionen la constitucionalitat pel fet que limita el dret de propietat en favor de la funció social de l’habitatge que, en tot cas, obliga l’administració a l’hora de destinar-hi recursos però no el propietari privat. I sobretot, perquè difícilment podrà aturar actuacions judicials, com ara els desnonaments, i només es quedarà en la via administrativa.

LES XIFRES

15%
d’habitatge social.
Aquest és el percentatge del parc d’habitatge que es vol destinar a polítiques socials. Actualment, només representa el 2% del total, molt lluny del que tenen els països de l’entorn.
5%
de lloguer social.
La normativa aspira a fer créixer el lloguer social fins que representi el 5% del parc.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.