mobilitat
el conflicte del taxi amb les vtc
L’alegria va per barris
El sector del taxi celebra de manera efusiva el decret de la Generalitat, que qualifica de “tir a la línia de flotació” per a les grans empreses del sector dels VTC
Per contra, negocis com ara Cabify no dissimulen el seu enuig perquè el gros de la seva flota no compleix els requisits taxats, com ara la llargada mínima exigida als vehicles
En un conflicte com el que es va arrossegant entre el sector del taxi i les companyies de vehicles de turisme amb conductor (VTC), trobar un punt mitjà era poc més que una quimera. Les posicions entre els uns i els altres estan tan polaritzades i enconades, que qualsevol intent de regular la matèria corria el risc de deixar satisfeta només una part en detriment de l’altra. I és el que ha acabat passant, fins al punt que les organitzacions que agrupen els taxistes, i que inicialment veien amb no pocs recels els primers moviments de la Generalitat, han reaccionat amb entusiasme al contingut final d’un decret que imposa limitacions no precisament laxes a l’activitat dels VTC. Justament aquest argument, el de fixar unes regles de joc acotades però que es consideren excessives, és el que esgrimeixen empreses com ara Uber i Cabify per vaticinar que, a la pràctica, no podran gairebé operar a Catalunya.
Per a Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, la nova regulació és un blindatge “del sector del taxi” per les condicions que determina i pel règim sancionador en cas d’incompliment que l’acompanya, i que qualifica de “tir en tota la línia de flotació de Cabify”. La seva tesi és que aquestes companyies directament no podran fer front als requeriments fixats pel decret –“si volen continuar operant, hauran de fer una inversió milionària–, i que van des de disposar d’una assegurança que cobreixi fins a la quantia de 50 milions d’euros en la responsabilitat civil per danys que puguin patir els viatgers fins al fet que els conductors estiguin en possessió del permís de conducció de la classe B o superior amb almenys dos anys d’antiguitat i que la longitud mínima dels VTC en trajectes urbans haurà de ser de 4,90 metres. En una línia similar s’expressa Sergi Cutillas, assessor jurídic d’Élite Taxi, per a qui la regulació permet “que continuïn operant el mateix nombre de VTC que hi ha actualment” –vora 1.500–, tot i que les noves regles de joc afectaran tant i tant la rendibilitat de les plataformes de lloguer de vehicles amb conductor que això, segons ell, “permetrà confirmar per la via dels fets que només funcionen si incompleixen la llei”.
El règim sancionador, que preveu multes de fins a 4.000 euros i la immobilització del vehicle per als que recullin clients sense contractació prèvia o que circulin a la recerca de clients, és un dels capítols més aplaudits pels taxistes. “Són tan dures que, fins i tot, m’ha fet pena en algun moment”, manifesta Álvarez, que també recorda que el sector fa més d’un any que negocia la normativa amb les diferents administracions: el Departament de Territori, l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i els grups parlamentaris, i que el resultat final ha quedat “en un punt mitjà” respecte al que ells demanaven. Amb tot, considera que el decret, tal com ha quedat, és “fill dels taxistes i una obra d’art”, i que cada article del text redactat “és una reivindicació històrica del sector”.
Condicions dures
Radicalment diferent és la lectura que es fa des de les companyies de VTC. La seva patronal majoritària, Unauto, acusa el govern català de “vulnerar els drets” de les empreses i de tirar endavant un decret que “l’únic que pretén és que desaparegui un percentatge molt important del sector”. El seu president, Juan Manuel Berzal, alerta que l’associació “no renunciarà a cap acció jurídica” per tombar una norma que qualifica de “vergonya” i que, a parer seu, es fa difícil d’entendre perquè va en contra del que demana el mercat endurint els requisits per circular amb una llicència VTC, exigint, per exemple, que calgui fer-ho amb furgonetes o cotxes d’alta gamma. Si fa no fa el mateix diuen empreses com ara Cabify, la principal plataforma que opera a Catalunya, i que estima que menys de l’1% dels vehicles amb què actualment dona servei aquí compleixen la mesura mínima exigida i que queda fixada en més de 4,90 metres de llargada.
A través d’un comunicat, la companyia mostra la seva “profunda consternació” per la norma aprovada aquest dimarts, a la qual s’oposa, en primer lloc, perquè “redueix significativament les opcions de mobilitat sostenible de què disposen els ciutadans de Barcelona i la seva àrea metropolitana”. També alerta que les restriccions imposades provocaran “que milers de professionals perdin els seus llocs de treball en els pròxims mesos, amb les conseqüències socials i econòmiques que això tindrà a Barcelona en particular i a Catalunya en general”. Entre les limitacions que censura Cabify, destaca el que qualifica de “requisit oxímoron”: i que no és altre que els vehicles hagin de ser C, ECO o 0 (o ECO o 0 en cas dels nous) i que, al mateix temps, hagin de mesurar els ja cèlebres més de 4,90 metres de longitud. “Els vehicles menys contaminants solen tenir una grandària menor, precisament per ser més eficients a causa d’un pes inferior i tenir un consum inferior”, indica l’empresa, que revela que “més del 70% dels cotxes connectats a la plataforma de Cabify a Barcelona són ECO o 0”, mentre que “menys de l’1% d’aquests vehicles mesura més de 4,90 metres”. Fonts de la companyia indiquen així mateix que el 2021 es van matricular a Espanya 8.544 cotxes amb l’etiqueta ECO o 0 i amb una longitud de més de 4,90 metres, amb prou feines el 0,99% del total, segons dades d’Ideauto.