infraestructures
autopistes
L’Estat construirà 14 nous accessos a l’AP-7 i l’AP-2
L’ampliació de carrils es farà als trams Hostalric-Montornès, el Vendrell-el Papiol, frontera-la Jonquera, Montmeló-Parets i Amposta-L'Hospitalet de l'Infant
El govern urgeix un nou pagament per ús l’estudi del qual l’executiu espanyol promet tenir l’any que ve
El ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) construirà nous accessos a l’AP-7 a Tarragona Nord (enllaçarà amb l’A-7), Roda de Berà, el Vendrell (enllaç amb la C-51), Banyeres del Penedès, Sant Celoni/la Batllòria, Figueres centre, l’Hospitalet de l’Infant (enllaç amb l’A7), Ferran (Tarragonès), Masdenverge i Mont-roig del Camp. També quatre nous accessos de l’AP-2 a Castelldans, Seròs, Artesa i Vimbodí. En el balanç del primer any de l’aixecament dels peatges a les dues autopistes estatals, fonts del ministeri expliquen que durant 50 anys de concessions d’aquestes vies s’han fet comptades connexions noves amb el territori que travessen ambdues i les necessitats de mobilitat hi han canviat molt. La redacció dels projectes començarà enguany en bona part dels casos –a Artesa es licitarà ja el projecte constructiu i en sis casos encara s’ha de licitar l’estudi o la redacció.
Pel que fa a la millora d’accessos ja existents, s’executen els de Lleida de l’AP-2 i de l’Escala de l’AP-7 i està pendent d’inici el de Girona sud però també es reformaran els de Vilafranca del Penedès centre, Martorell, Granollers (enllaç amb C-60), Maçanet de la Selva, Girona nord, Cerdanyola (enllaç amb C-58), Santiga (Santa Perpètua de Mogoda) i La Jonquera nord.
Pel que fa a l’ampliació de carrils per guanyar capacitat i reduir congestions s’impulsen projectes per als trams de l’AP-7 entre Hostalric i Montornès del Vallès, entre el Vendrell i el Papiol, entre Montmeló i Parets del Vallès en la calçada en direcció sud, entre la frontera francesa i la Jonquera i entre l’Hospitalet de l’Infant i Amposta. Aquest darrer tram de tercer carril entre el Baix Camp i l’Ebre es considera imprescindible perquè l’A7 no circula en paral·lel a l’AP7. En canvi, encara no hi ha una decisió presa sobre si es prolongarà el tercer carril de l’Hospitalet de l’Infant a Vila-seca perquè en aquest cas l’autovia A7 circula en paral·lel i el nou enllaç de l’AP7 a l’Hospitalet precisament connectarà amb l’A7 en ambdós sentits.
El ministeri també anuncia millores en vies complementàries als corredors de les dues autopistes: duplicació de la N-II a la variant de Figueres; duplicació de la N-II entre la riera de Cinyana i Orriols (Alt Empordà); la duplicació de la N-240 entre Lilla i Montblanc convertint-se en tram de l’A-27 i connectant amb l’AP-2; la variant de Vilafant de l’N-260; la prolongació de l’A-7 des de la Móra al futur accés de Ferran (Tarragonès) ; l’augment de capacitat de la N-240 entre les Borges Blanques i Lleida; i la connexió de l’A-2, la B-40 i l’AP-7 a Abrera i Martorell. Són les obres de millora de les dues autopistes que formen part del paquet inversor de 1.049 milions anunciat aquest estiu per la ministra Raquel Sánchez.
En darrer terme i coincidint amb l’any de l’aixecament de peatges, el vicepresident del govern català, Jordi Puigneró, urgeix al MITMA a presentar una proposta de pagament per ús de les autopistes per evitar la seva “degradació” mentre el MITMA confirma que l’estudi sobre alternatives de pagament futur estarà llest l’any que ve però no es posarà en servei durant aquesta legislatura per la difícil situació econòmica.