Focus

El lent desvetllament del talent femení en carreres tècniques

El percentatge de dones que estudien en els àmbits de ciència i tecnologia millora, però encara poc per reduir la bretxa

Les moltes iniciatives que s’han engegat per encoratjar les futures professionals evidencien dèficits que ara s’estan corregint

Assolir la paritat és un procés lent i hi influeixen múltiples factors. No hi ha una vareta màgica
Només un 25% del total de professionals tècnics de les empreses del sector TIC a Catalunya són dones

L’incre­ment de la presència de dones en les car­re­res tec­nològiques i científiques és massa lent. Mal­grat tots els esforços que s’han fet des de la ini­ci­a­tiva pri­vada i l’àmbit públic per acon­se­guir la pari­tat a les aules de for­mació, encara hi ha molta feina a fer. A Cata­lu­nya, només el 32% dels estu­di­ants de les car­re­res STEM (sigla en anglès de les dis­ci­pli­nes acadèmiques de ciència, tec­no­lo­gia, engi­nye­ria i matemàtiques) són dones.

És cert que després d’anys d’estan­ca­ment, i fins i tot de retrocés, des del curs 2016/17 la xifra ha millo­rat en la majo­ria d’àmbits, tímida­ment, però ha avançat. En nom­bres abso­luts, les estu­di­ants han pas­sat de ser 16.000 en les car­re­res STEM el curs 2016/17 a asso­lir les 18.000 el curs 2022/23 (d’homes, se’n comp­ten 53.000 i 57.000, res­pec­ti­va­ment).

Ara bé, si es posa la lupa en el per­cen­tatge de dones estu­di­ants en car­re­res com la informàtica (16%), les matemàtiques (25%), l’auto­moció (5%) i les tele­co­mu­ni­ca­ci­ons (13%), les pers­pec­ti­ves de millora reque­rei­xen remar encara més fort.

La impor­tant frac­tura que hi ha en l’accés de les dones a les car­re­res de l’àmbit de les STEM reque­reix una res­posta urgent per diver­sos motius. Pri­mer, perquè la falta de vocació tècnica de les nenes fa peri­llar el seu futur labo­ral; en segon lloc, perquè la diver­si­tat a dins de les orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als les fa més ren­di­bles, i, a més a més, perquè sense dones en les pro­fes­si­ons en què es dis­se­nyen i es mar­quen els pro­duc­tes i ser­veis del futur hi per­du­ren biai­xos de gènere que exclo­uen un 50% de la població.

“Que siguin jus­ta­ment les car­re­res amb més pro­jecció labo­ral i millor remu­ne­ració del mer­cat les de més infra­re­pre­sen­tació feme­nina és injust i s’ha de rever­tir”, creu Jose­fina Anto­ni­juan, vice­rec­tora de res­pon­sa­bi­li­tat social i igual­tat de la Uni­ver­si­tat Politècnica de Cata­lu­nya (UPC), la uni­ver­si­tat pública de referència en els àmbits de l’arqui­tec­tura, l’engi­nye­ria, la ciència i la tec­no­lo­gia.

De fet, dels deu pri­mers estu­dis amb millor taxa d’inserció labo­ral, és a dir, aquells en què més ràpid es troba feina i millors sala­ris es reben, a banda de medi­cina, els altres nou són engi­nye­ries i informàtica.

La pre­si­denta de l’Asso­ci­ació d’Engi­nyers Indus­tri­als de Cata­lu­nya, Maria Sala­mero, recorda que la diver­si­tat de mira­des en els equips per­met pren­dre millors deci­si­ons a les empre­ses, a les admi­nis­tra­ci­ons i en qual­se­vol tipus d’orga­nit­zació, “i no només en qüestió de gènere, també d’edats, de capa­ci­tats, etc.”, creu Sala­mero.

Jus­ta­ment la falta d’una mirada diversa ha com­por­tat durant anys falles en els pro­duc­tes, com el dis­seny dels cin­tu­rons de segu­re­tat dels cot­xes sense tenir en compte les dones emba­ras­sa­des i el fet que els dis­po­si­tius electrònics que van començar a intro­duir vari­a­bles per moni­to­rar l’estat de salut de l’usu­ari no incor­po­res­sin cap espe­ci­fi­ci­tat feme­nina.

No va ser fins a l’any pas­sat que l’Ins­ti­tut Naci­o­nal Suec d’ Inves­ti­gació de Car­re­te­res i Trans­ports va desen­vo­lu­par el pri­mer dummy (nino de prova per ava­luar l’impacte dels acci­dents de trànsit en les per­so­nes) femení de la història. Fins ara, no s’havia tin­gut en compte que les dones són més bai­xes i que la seva mus­cu­la­tura, els seus malucs i el seu tors són dife­rents. “Si no hi ha dones en el sec­tor de l’auto­moció, no hi haurà gent que pensi com con­du­ei­xen les dones”, diu Sala­mero.

Amb el desen­vo­lu­pa­ment de la intel·ligència arti­fi­cial, hi ha un repte més gran: si les dades venen d’entorns molt mas­cu­li­nit­zats, el que s’abo­carà a les bases de dades “seran infor­ma­ci­ons ori­en­ta­des a allò mas­culí i es per­pe­tu­a­ran els biai­xos de gènere”, con­si­dera Anto­ni­juan.

La baixa presència de dones jus­ta­ment en aque­lles car­re­res en què es dis­se­nyen i es defi­ni­xen les noves tec­no­lo­gies va fer sal­tar les alar­mes l’any 2018 i ales­ho­res van començar a sor­tir ini­ci­a­ti­ves per com­ba­tre aquesta man­cança des de molts àmbits. L’STEM Women Con­gress n’és un bon exem­ple, impul­sat per la comu­ni­ca­dora Eva Díaz i la direc­tiva en el món tec­nològic durant dècades Mar Por­ras, que van deci­dir l’any 2019 posar fil a l’agu­lla perquè més dones s’afe­gei­xin al sec­tor STEM. La seva aspi­ració és con­ver­tir-se en una pla­ta­forma dina­mit­za­dora i ver­te­bra­dora d’ini­ci­a­ti­ves pri­va­des i públi­ques per donar visi­bi­li­tat a l’àmbit tec­nològic i científic i ho estan acon­se­guint. Segons recull el seu dar­rer informe anual, Cata­lu­nya con­cen­tra el 80% de les acti­vi­tats amb aquest objec­tiu. L’allau d’ini­ci­a­ti­ves està tenint fruits, però tenen algu­nes man­can­ces.

Mireia Usart, pro­fes­sora lec­tora del Serra Húnter Pro­gramme en mètodes de recerca edu­ca­tiva, física i vin­cu­lada al món de la ciència i la tec­no­lo­gia, va coor­di­nar un estudi sobre la falta de talent femení en les voca­ci­ons STEM. A par­tir d’aque­lla anàlisi van con­cloure que asso­lir la pari­tat en aques­tes dis­ci­pli­nes és un procés lent per múlti­ples fac­tors. N’és un el fet que les ini­ci­a­ti­ves que s’han fet fins ara ana­ven des­ti­na­des a les noies con­vençudes i no han ser­vit per ampliar prou la base de noves estu­di­ants. “És molt difícil convèncer les que no estan gens atre­tes per aquest món, perquè el veuen des de fora i el veuen molt mas­cu­li­nit­zat”, diu Usart, que posa com a exem­ple visual el món dels vide­o­jocs i les pro­pos­tes en robòtica, que con­ti­nuen estant majo­ritària­ment vin­cu­la­des a bata­lles i llui­tes, “una temàtica que des­perta poc interès entre les noies”, diu Usart.

El cas és que els este­re­o­tips lli­gats a aques­tes pro­fes­si­ons comen­cen a incor­po­rar-se a edats molt ini­ci­als. Hi ha estu­dis que mos­tren que als sis anys les nenes ja han inte­ri­o­rit­zat que ser científic, informàtic o engi­nyer són pro­fes­si­ons mas­cu­li­nes, i la càrrega cul­tu­ral, en ter­mes gene­rals, va posant més capes en aquesta línia fins que arriba l’hora d’esco­llir “què seran de grans”.

Càrrega

Des dels dife­rents tipus de jogui­nes que tro­ben en els catàlegs fins a com i qui impar­teix les assig­na­tu­res tècni­ques o com s’inter­preta el propòsit de cada car­rera. Tot això acaba cons­truint un relat en l’ima­gi­nari de les nenes i ado­les­cents que les empeny majo­ritària­ment cap a opci­ons for­ma­ti­ves més vin­cu­la­des a les huma­ni­tats, les cures, etc. El 81% de les per­so­nes matri­cu­la­des en l’àmbit de l’edu­cació són dones; el 83%, en infer­me­ria; el 72,9%, en medi­cina, i el 77%, en llengües. “Hi ha uns fac­tors soci­o­cul­tu­rals, d’altres d’indi­vi­du­als de cada per­sona, així com ins­ti­tu­ci­o­nals i de polítiques edu­ca­ti­ves, que ja es comen­cen a detec­tar a les esco­les, fins i tot a les esco­les bres­sol, i que ens con­di­ci­o­nen des de peti­tons”, explica Por­ras, pre­si­denta de l’STEM Women Con­gress.

En canvi, però, fins fa poc, mol­tes de les acci­ons que s’havien enge­gat per atraure estu­di­ants dones en STEM s’havien foca­lit­zat en les alum­nes de bat­xi­lle­rat, quan ja és massa tard.

Hi ha un altre aspecte limi­tant que està lli­gat a la càrrega cul­tu­ral: l’auto­per­cepció. A par­tir dels sis anys, una nena ja comença a creure que és menys capaç que un nen en relació amb les seves habi­li­tats i com­petències. Així ho afirma un estudi que ha publi­cat la revista Sci­ence, que alerta que des d’aquests pri­mers anys de vida les nenes ja des­car­ten aque­lles acti­vi­tats que es con­si­de­ren per a infants “molt intel·ligents”. Aquest fet inci­deix direc­ta­ment en l’elecció del seu futur acadèmic i pro­fes­si­o­nal.

En les Olimpíades Matemàtiques per a estu­di­ants de primària i secundària, hi ha una prova reve­la­dora d’aquesta auto­per­cepció. Fa anys que se cele­bra una com­pe­tició de pro­ves matemàtiques mixta, a la qual s’han de pre­sen­tar els estu­di­ants indi­vi­du­al­ment i en la qual la presència de noies és d’un escàs 10%. Enguany, la Soci­e­tat Cata­lana de Matemàtiques (SCM), con­jun­ta­ment amb la UB, la UAB i la UPC, ha orga­nit­zat la pri­mera Olimpíada Matemàtica només feme­nina i el nom­bre d’ins­cri­tes va arri­bar a 170, el doble que tots els par­ti­ci­pants en la mixta. “Hem pre­sen­tat aquesta olimpíada des d’una altra mirada, menys com­pe­ti­tiva, més col·labo­ra­tiva, i que siguin els mes­tres qui les ins­cri­guin a l’esde­ve­ni­ment; així hem acon­se­guit una par­ti­ci­pació molt supe­rior”, explica Jose­fina Anto­ni­juan.

L’ONG inter­na­ci­o­nal Girls Make Games fa temps que va veure clar la neces­si­tat de sepa­rar nens i nenes en les clas­ses de pro­gra­mació de vide­o­jocs. “A par­tir de quart de primària les per­dem en la for­mació mixta. Hem iden­ti­fi­cat que se sen­ten acla­pa­ra­des per la segu­re­tat dels com­panys, la seva auto­per­cepció perd segu­re­tat i la majo­ria aban­do­nen”, expli­cava Belén del Tovar, pro­fes­sora TIC i voluntària de l’ONG, cre­ada a Califòrnia i que es dedica a anar a les esco­les a fer tallers gratuïts de pro­gra­mació de vide­o­jocs només per a nenes. “No podem negar que tenen una soci­a­lit­zació i una experiència vital molt dife­rent de la d’un home i, si les volem incloure, ens hi hem d’adap­tar”, diu Del Tovar, per a qui, a mesura que els vide­o­jocs comen­cin a ser pen­sats, dis­se­nyats i pro­gra­mats per dones, can­vi­a­ran radi­cal­ment.

Hi ha una una­ni­mi­tat acla­pa­ra­dora entre totes les exper­tes con­sul­ta­des en el fet que la falta de refe­rents és una de les cau­ses clau de la baixa par­ti­ci­pació de les noies en les car­re­res STEM. Mireia Usart par­ti­cipa en la trans­for­mació digi­tal a les esco­les. Tot i que més del 90% de les mes­tres són dones, el 99% dels res­pon­sa­bles de l’àrea TIC als cen­tres edu­ca­tius de primària són homes.

I si mirem el mer­cat de tre­ball, actu­al­ment només un 25% del total de pro­fes­si­o­nals tècnics de les empre­ses del sec­tor TIC a Cata­lu­nya són dones. Així ho acre­di­tava la pri­mera edició del Baròmetre de la Dona­TIC, un estudi impul­sat pel Cer­cle Tec­nològic amb la col·labo­ració de Digi­tal Fems, una orga­nit­zació que impulsa la presència de dones en entorns tec­nològics, i el suport del Depar­ta­ment d’Empresa i Tre­ball. La posició amb més presència feme­nina és la de gestió de pro­jec­tes IT, amb un 32% de tre­ba­lla­do­res, men­tre que només un 25% es dedi­quen al desen­vo­lu­pa­ment i man­te­ni­ment de pro­gra­mari i un 19%, al desen­vo­lu­pa­ment d’infra­es­truc­tu­res.

Segons l’informe, el talent femení va repre­sen­tar només el 37% de la con­trac­tació de pro­fes­si­o­nals tec­nològics i el 35% de les pro­mo­ci­ons inter­nes al llarg del 2021. Ara bé, aquesta dada mit­jana varia en funció de qui exer­ceix el lide­ratge del negoci: quan les orga­nit­za­ci­ons tenen equips direc­tius ple­na­ment mas­cu­li­nit­zats, només el 33% del nou talent és femení, men­tre que aquest per­cen­tatge aug­menta fins al 45% en el cas con­trari.

Por­ras veu en el reski­lling (‘reci­clatge labo­ral’) una pos­si­ble solució: “Les dis­ci­pli­nes que estan crei­xent tenen un altre avan­tatge, que són mul­ti­dis­ci­plinàries. A les dones els diria que tenen l’opor­tu­ni­tat de créixer en car­re­res econòmica­ment més ben resol­tes, ser més inde­pen­dents i ser refe­rents per a les noves gene­ra­ci­ons.”

“Amb el fut­bol ha que­dat bas­tant clar que, a la mínima que hem ense­nyat les juga­do­res del Barça, s’ha nor­ma­lit­zat que les nenes juguin a aquest esport i hi ha molts més equips feme­nins. Doncs en la ciència i la tec­no­lo­gia s’hau­ria de seguir la mateixa lògica”, explica Zoila Babot, res­pon­sa­ble de comu­ni­cació del Bar­ce­lona Ins­ti­tute of Sci­ence and Tech­no­logy (BIST), que agrupa set cen­tres de recerca i que lidera el pro­grama 100tífiques, que jus­ta­ment té com a objec­tiu visi­bi­lit­zar i des­ta­car la rellevància i el paper estratègic de les dones en la ciència i la tec­no­lo­gia. La ini­ci­a­tiva pre­ci­sa­ment porta dones d’aquests àmbits a les esco­les per tal que des de petits vegin que són pro­fes­si­ons en què també hi ha dones. “De científiques, encara se’n parla, però de tecnòlogues, poquíssim; és molt impor­tant que es tin­guin refe­rents i que siguin pro­pers”, explica Usart.

I què passa amb les dones que han superat totes aques­tes bar­re­res i ja han entrat a la uni­ver­si­tat en car­re­res en què són mino­ria? “Em sen­tia com que no era el meu lloc, però m’hi vaig aca­bar adap­tant”, explica Mònica Mateu, que va aca­bar el grau de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons l’any pas­sat. La UPC, per exem­ple, té un pro­grama per acom­pa­nyar les dones en les car­re­res més mas­cu­li­nit­za­des, espe­ci­al­ment durant els pri­mers anys. I aquí cauen tots els mites d’auto­per­cepció d’infe­ri­o­ri­tat. Segons l’estudi lide­rat per Mireia Usart, de la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili, el ren­di­ment de les dones en car­re­res de l’àrea de les STEM, mesu­rat com el per­cen­tatge d’assig­na­tu­res apro­va­des res­pecte a les matri­cu­la­des, és més alt que el dels homes.

Picar pedra

La pre­si­denta de l’Asso­ci­ació d’Engi­nyers Indus­tri­als de Cata­lu­nya creu que, mal­grat tot, encara cal picar molta pedra. “Mol­tes dones engi­nye­res indus­tri­als, que for­men aquesta mino­ria quan sur­ten al mer­cat de tre­ball, assu­mei­xen fei­nes en espais en què no són refe­rents, en àrees menys indus­tri­als i més cen­tra­des en gestió i, per tant, és un peix que es mos­sega la cua”, hi afe­geix. Hi ha, per exem­ple, poca dona a peu de fàbrica que n’ins­piri d’altres en aquesta línia. “Per això hem començat reme­nant-ho tot a dins de les orga­nit­za­ci­ons pro­fes­si­o­nals per gua­nyar visi­bi­li­tat i tren­car sos­tres”, avança.

LES FRASES

32%
dels estudiants
de la suma de les carreres de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques són dones.
11%
dels nous alumnes
d’enginyeria informàtica de la UPC són dones. En xifres totals, serien 7 ‘versus’ 55, tres més que el 2012.
És difícil convèncer les que no estan gens atretes per aquest món
Mireia Usart
Rovira i Virgili
Que hi hagi menys dones en les carreres amb més projecció és injust
Jordina Antonijuan
upc
Amb el futbol femení s’ha vist; ara és el torn de la tecnologia i la ciència
Zoila Babot
bist

El propòsit condiciona l’elecció de les noies

Fins ben entrat el segle XXI, a les aules de les facultats de matemàtiques hi havia paritat de gènere, però a mesura que aquesta carrera va començar a tenir una sortida laboral que no estava bàsicament orientada a la docència, i a mesura que el sector de la gestió de dades i tecnologies de la informació va començar a incorporar els graduats en matemàtiques a les seves plantilles, el nombre de dones estudiants va caure en picat. La xifra ha millorat els darrers cinc anys, però el pes de les dones es va arribar a reduir fins a un 20%.

“En general, les dones busquen més el propòsit final d’allò que faran, necessiten entendre que el que trien tindrà un impacte, i els nois es mouen més per si hi ha bona sortida laboral i èxits”, explica Josefina Antonijuan.

Justament per aquestes particularitats, cada cop més les accions per captar dones en aquests camps necessiten posar-se unes altres ulleres, de color lila, que expliquin un relat diferent de la finalitat de les formacions als camps STEM. Només cal mirar l’ús habitual d’internet: tot i que és similar (99,1% entre les dones i 98,9% en el cas dels homes), les finalitats difereixen.

Les tècniques tornen a l’escola per ser vistes

Universitats, associacions professionals i empreses miren d’apropar les científiques, tecnòlogues i enginyeres al món educatiu
Des de la Generalitat s’impulsa un pla específic que persegueix reconèixer les dones del sector TIC i oferir referents
Anna Pinter
S’han repartit més de 2.500 contes en centres educatius i biblioteques de Catalunya

Com és el dia a dia d’una científica? Com és la jornada laboral d’una investigadora?

Aquestes i moltes altes preguntes troben resposta en el programa Elles poden, tu també!, de la Universitat de Barcelona (UB), que persegueix el repte de visibilitzar les singularitats i la quotidianitat que viuen les dones científiques. És una de les diferents propostes que hi ha actualment en marxa per fomentar que més nenes es decantin per vocacions STEM.

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, que es commemora avui, 11 de febrer, el concurs de la UB vol evidenciar, a través de les xarxes, que hi ha feines associades encara al món masculí que desenvolupen moltes dones. “L’objectiu final és que el seu missatge arribi a les nenes i joves per promoure les vocacions científiques i trencar els mites a l’entorn del món de la recerca”, expliquen des de la UB.

Algunes d’aquestes científiques es van afegir a la iniciativa 100tífiques, una comunitat de més de 700 voluntàries que encadenen cinc edicions visitant més de 800 centres escolars de tot el país. El 7 de febrer passat, aquestes 100tífiques, procedents de centres públics i empreses privades, també van compartir la seva experiència vital, la seva carrera professional i la seva trajectòria, “perquè nens i nenes sàpiguen que en el futur poden arribar a ser el que vulguin”, explica Zoila Babot, que lidera la iniciativa creada pel BIST.

Pla DonaTIC

L’any 2015, el govern de la Generalitat va convocar per primer cop els premis DonaTIC, que persegueixen un doble objectiu: reconèixer i visibilitzar el paper de les dones en el món professional, empresarial i acadèmic de les noves tecnologies, i, a més a més, oferir referents a les nenes i adolescents que dubten si dedicar-se o no a les disciplines de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques en el futur.

Els premis DonaTIC han estat una de les iniciatives destacades del pla DonaTIC del govern, que aspira a trencar el sostre de vidre existent en el sector tecnològic pel que fa a la presència de les dones i “fomentar la seva participació i apoderament en la construcció de la societat digital amb criteris d’igualtat”, expliquen des del programa.

En total, en les nou convocatòries, s’han presentat un total de 707 candidatures, que consoliden els premis DonaTIC com a referent en el reconeixement del talent femení i la divulgació del paper de les dones en l’àmbit TIC.

Els premis DonaTIC tenen vuit categories i dues subcategories, que s’agrupen en tres àmbits: professional; acadèmic i de revelació, i de divulgació i iniciatives referents. “Un dels eixos principals d’aquest pla és donar a conèixer i posar en relleu el paper de referents femenins en aquest sector i fomentar les vocacions científiques i tecnològiques”, explica Liliana Arroyo. En el marc d’aquest pla, el govern va incloure la campanya Dona ciència. Dona tecnologia, una acció comunicativa que presentava dotze dones, de diverses edats, amb una trajectòria rellevant en l’àmbit científic i tecnològic, també per donar visibilitat al talent femení. Aquest mateix objectiu persegueix el programa STEM@Nestlé, que aquesta setmana ha organitzat una trobada amb 75 noies estudiants d’ESO d’Esplugues de Llobregat per donar-los a conèixer les trajectòries professionals d’una desena de dones vinculades a l’enginyeria, la ciència i la tecnologia a dins de la multinacional.

Conta’m un conte

L’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya ha posat la mirada en els infants per trencar el sostre de vidre en la seva professió. Recentment, han editat el conte il·lustrat La màgia de l’enginyeria, en què s’explica de manera planera què són i què fan els enginyers i les enginyeres per la societat. “Per animar-los a encaminar-se cap a una professió màgica com és l’enginyeria”, diu Maria Salamero, presidenta de l’associació. Segons l’Observatorio de la Ingeniería, l’Estat espanyol necessitarà més de 200.000 enginyers i enginyeres en els propers 10 anys per cobrir totes les necessitats de l’ecosistema empresarial i tecnològic.

El conte s’ha enviat a 2.500 escoles i a 500 biblioteques de Catalunya, amb propostes didàctiques per treballar-lo a l’aula.

Així mateix, des de la Universitat de Lleida (UdL), conscients de la necessitat de despertar l’interès per la ciència i les matemàtiques des que les criatures són petites, fa un parell d’anys van posar en marxa una nova menció STEM, pionera en el sistema universitari català, per als estudiants del grau en educació primària. Per fer-ho possible, la UdL ha habilitat una aula amb recursos matemàtics, una impressora 3D i materials de robòtica perquè els estudiants puguin posar en pràctica els aprenentatges i metodologies que després hauran de fomentar entre l’alumnat.

Aquí STEAM UPC

Prop de 60 escoles i instituts ja formen part del programa Aquí STEAM UPC, que impulsa des de l’any 2019 la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), en col·laboració amb la Generalitat i el Consorci d’Educació de Barcelona, amb l’objectiu d’impulsar les vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat de primària.

Les escoles que accedeixen a formar part de l’Aquí STEAM UPC reben un taller formatiu adreçat al professorat de primària i ESO per introduir la perspectiva de gènere a les aules, així com un taller específic sobre propostes didàctiques per incorporar accions STEM als centres.

Robòtica assistencial
L’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial, CSIC-UPC, és un centre de recerca de titularitat mixta del Consell Superior d’Investigacions Científiques i la Universitat Politècnica de Catalunya. L’IRI porta a terme recerca bàsica i aplicada en robòtica i control automàtic, i té en marxa diferents línies de desenvolupament de robots per a assistència social i sanitària que trenquen la imatge esbiaixada que s’ha vinculat tradicionalment a la robòtica. L’institut està dirigit per Júlia Borràs.
Liliana Arroyo Directora General de Societat Digital

“Posar referents del segle XIX no els serveix”

“Hem d’explicar les vocacions STEM des d’un altre punt de vista, perquè la tecnologia és la via per resoldre coses, no el fi”
Anna Pinter
Com a sociòloga i directora general de Societat Digital del Departament d’Empresa i Treball, què creu que fa que les nenes defugin les vocacions STEM?
Hi ha múltiples raons. La primera és la suma d’una sèrie de biaixos de gènere al voltant d’aquests perfils professionals. Les noies creixen amb la motxilla de la “síndrome de la impostora”, un problema de falta de confiança per ocupar llocs tradicionalment masculins. I, després, hi ha falta de referents, tant masculins com femenins. Això és clau. Ens trobem que quan una nena té algun referent enginyer o enginyera a casa, és molt més probable que estudiï alguna carrera vinculada a l’àmbit tècnic. Encara que sigui el pare, no cal que sigui un referent dona. Aleshores, hi ha l’efecte bola de neu.
Hi ha un consens clar que calen referents?
Sí, però també alerta amb els referents que posem, perquè darrerament se n’han recuperat alguns que potser no ajuden. Referir-se a figures del segle XIX o a dones que han hagut de deixar apartada tota la seva vida o amb una sèrie de càrregues associades a treballar en el món de les tecnologies no fa cap bé a la causa. I és especialment crític el tema del relat, com expliquem aquestes carreres. És molt diferent el que interessa a les noies que el que interessa als nois, i hem de saber adaptar-nos-hi perquè s’entengui la nostra proposta.
De quina manera?
Hi ha una aproximació molt diferent dels nois i les noies quan trien una carrera a la qual es volen dedicar. En termes generals, en els perfils femenins hi ha una vocació de millora de la vida de les persones properes, i els nois, en general, en tenen prou pensant que és una sortida laboral d’èxit. Ells són molt més instrumentals.
Llavors aquí la clau és com venem també aquestes carreres.
És importantíssim. Des de la direcció de Societat Digital hem contribuït a una campanya per crear referents de dones científiques que explicaven les carreres des d’un altre punt de vista. Per exemple, una dona que va estudiar informàtica perquè volia curar el càncer, i va explicar que ser enginyera informàtica li permetia tenir coneixement de dades per crear una eina que combatés aquesta malaltia.
El repte és, doncs, com es parla de la tecnologia?
Sí, exacte. Convindria que parléssim de la tecnologia no com una solució, no com una finalitat en si mateixa, perquè això té un recorregut molt curt, sinó com un camí, com un mitjà per aconseguir altres coses, perquè, a més, això suposa una mirada molt més inclusiva i justa.

El perfil
Liliana Arroyo Moliner, directora general de Societat Digital, és llicenciada en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), doctora en sociologia per la UB i especialista en innovació social digital. Ha estat responsable d’innovació a l’àrea Digital Technology Societies de la Fundació i2Cat i investigadora de l’Institut d’Innovació Social (Esade). La seva trajectòria professional ha estat vinculada al món de la recerca, la docència i la divulgació. Ha participat com a membre de l’equip investigador en projectes de diferents àrees de la sociologia i té una dècada d’experiència com a consultora independent.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.