Educació

educació

Tornada a l’escola: Arrenca el curs a infantil, primària, secundària i FP bàsica

Entra en vigor la prohibició del mòbil a tots els centres

Es manté la davalla d’alumnes mentre augmenta la dotació de docents

El curs 2024-2025 ha arrencat aquest dilluns per a més d’un milió d’alumnes d’infantil, primària, secundària i Formació Professional (FP) de grau bàsic. Més d’un milió alumnes que per primer cop no podran utilitzar ni treure el mòbil durant tot l’horari escolar, tant a les classes com al pati, menjador i extraescolars. Només a l’ESO el podran fer servir si el professorat demana utilitzar-lo per a usos pedagògics. Un curs amb menys alumnes a l’etapa obligatòria per la davallada demogràfica i més docents, amb un total de 82.277 professionals, 942 més que el curs passat. 18.295 d’aquests són nous funcionaris amb pràctiques, fruit de les oposicions ordinàries i extraordinàries realitzades el curs passat.

En aquest curs es tornen a reduir les ràtios a infantil, que aquest cop s’amplia a tot el segon cicle (fins a I5). Així, majoritàriament els grups dels centres públics tindran 20 o menys alumnes per aula (un 94% dels públics i un 79% dels concertats). I a I3 la ràtio mitjana és de 18 alumnes.

Aquest setembre comença el curs amb 3 centres nous, a Sant Just Desvern, Lloret de Mari Saldes. A més, s’estrenen 13 nous edificis arreu del país.

A l’FP comencen cicles formatius 161.240 alumnes en total, en un curs on s’aplica a tot arreu l’FP Dual, en compliment de la llei de la Formació Professional del 2022. Això vol dir que tots els alumnes, sigui quina sigui el cicle que estudiï i la família professional, compaginarà la formació educativa al centre amb les pràctiques a una empresa. Aquest any entren en funcionament 4 centres específics d’FP a Barcelona i 2 nous centres d’excel·lència, un a Tarragona i un altre a la capital catalana.

Millora educativa

Un dels reptes d’aquest nou curs i de la conselleria d’Educació i Formació Professional és començar a treballar per revertir els mals resultats dels informes PISA, que van situar l’alumnat català a la cua de l’Estat en matemàtiques i comprensió lectora. També es vol millorar en la millora del català, que ha patit una davallada en les proves de competències bàsiques. Aquest setembre es posa en marxa a 87 centres el programa de millora de la competència matemàtica Florence. Al gener i al setembre de l’any que ve s’espera que el programa s’ampliï a un total de 200 centres. Pel que fa a la comprensió lectora, s’engega la Xarxa de comprensió lectora a 342 centres, amb l’objectiu d’establir estratègies per a la millora. També s’engega un pla pilot de millora de biblioteques en 50 centres.

A més, s’incrementen les aules d’acollida (1.282 docents) i s’amplien de 8 a 10 les aules d’acollida accelerades a Barcelona, que també es posen en marxa a cinc altres punts de Catalunya. Les aules d’acollida són un recurs sobretot per a l’alumnat nouvingut, per ajudar-los a aprendre el català i a adquirir les nocions bàsiques per poder després incorporar-se a les aules amb la resta de l’alumnat del seu curs. En el cas de les aules d’acollida accelerada, els alumnes que s’incorporen entre segon i quart d’ESO, s’escolaritzen primer en aquestes aules principalment per aprendre català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.