Eines

Aprendre a innovar

Llibre, cervesa, llit

Posi, l'amable lector de L'Econòmic, si us plau, el seu cronòmetre de compte enrere a 30 segons, i agafi llapis i paper. Durant aquest temps, intenti fer una llista de coses que tinguin en comú un llibre, una cervesa i un llit

Posi, l'amable lector de L'Econòmic, si us plau, el seu cronòmetre de compte enrere a 30 segons, i agafi llapis i paper. Durant aquest temps, intenti fer una llista de coses que tinguin en comú un llibre, una cervesa i un llit.

D'entrada, l'exercici sembla complicat. Moltes persones no hi veuen cap semblança, més aviat constaten que es tracta de tres objectes molt diferents. Les persones més avesades a la creativitat, però, comencen a veure-ho clar: són tres objectes manufacturats, tots tres s'obren, pesen, es venen i compren, es tenen habitualment a casa, inciten al relax... Però, a més a més, es tracta de tres paraules substantives, no accentuades, totes comencen amb consonant, si les traduïm a l'anglès totes tres comencen per “b”... La nostra ment es va obrint i és capaç de veure coses que abans no podia veure.

Per innovar cal tenir fluïdesa d'idees. No podrem crear oceans blaus si no sabem generar grans quantitats d'idees. Cal ser divergent i fabricar alternatives per després ser convergent i escollir les millors, tot prototipant-les. Aquesta és una pràctica senzilla però difícil d'observar al nostre entorn. Els humans anem massa al gra quan volem ser creatius. Ens conformem amb la primera cosa que ens passa pel cap, la deixem anar i ja ens quedem satisfets. A més, intentem que les nostres idees siguin millors que les dels altres. Competim quan generem idees, i això ens porta al desastre. Ser creatiu i innovar implica escoltar-se, respectar-se i construir sobre les idees dels altres. En definitiva, suposa treballar en equip. Com fa la gent d'IDEO, a Califòrnia, que innova a través d'equips interdisciplinaris compostos per gent de formació acadèmica molt diferent: biòlegs, antropòlegs, enginyers, dissenyadors, experts en màrqueting, lingüistes...

La innovació en equip és molt més poderosa que les idees individuals. Però, alerta, cal innovar disciplinadament i amb mètode. Els famosos brainstormings o pluges d'idees es fan sovint malament perquè la gent critica despietadament les idees dels altres sense esperar. I això mata la creativitat. Els egos, la por, la tensió excessiva, l'autocensura són enemics acarnissats de la creativitat i la innovació.

Un equip creatiu és un conjunt de persones que es proposen pensar sobre un tema específic i que ho fan respectant unes regles: primer, divergència (quantitat, joc, escolta, respecte, combinació) i després, convergència (agrupament, crítica, anàlisi, selecció, valoració i prototipatge). Hi ha centenars de mètodes que ens poden ajudar: els mapes mentals, l'SCAMPER, les provocacions, les analogies, l'Ideart... Cal que ens entrenem i perfeccionem aquestes metodologies. Un equip de persones entrenades en creativitat pot aconseguir fites extraordinàries, si creu de debò en el que fa.

Si mirem al nostre voltant trobarem, però, tot el contrari: empreses que no creuen en el treball en equip, gent amb sensació de ridícul, persones que creuen que “no són creatives”, caps prepotents i omniscients, entorns poc facilitadors de la creativitat i l'eterna excusa de la manca de temps...

I quan diem que no tenim temps, en realitat el que volem dir és que no ens interessa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.