Eines

2014, l'any que vàrem ‘internetitzar' la nostra vida

Es tracta de la segona onada digital, una nova onada en el món de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i dels negocis digitals, que obre les portes a un amplíssim ventall de negocis nous i d'innovacions aplicades. Segons els experts, el 2014 serà l'any de la consolidació de la segona onada d'internet, que s'ha batejat com l'onada d'internet de les coses, del núvol, del Big Data i de les impressores de tres dimensions (3D)

Com que el 2014 serà un any mogut, ja tindrem temps d'escriure sobre les diverses dimensions de la interdependència de l'economia i la societat catalana. He volgut tancar el 2013 escrivint expressament sobre una bona notícia. Sobre una nova onada d'innovacions que els pròxims anys canviarà –sí, encara més– les nostres vides i sobre la qual l'economia catalana està relativament ben situada. Es tracta de la segona onada digital, una nova onada en el món de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i dels negocis digitals, que obre les portes a un amplíssim ventall de negocis nous i d'innovacions aplicades. Segons els experts, el 2014 serà l'any de la consolidació de la segona onada d'internet, que s'ha batejat com l'onada d'internet de les coses, del núvol, del Big Data i de les impressores de tres dimensions (3D).

Es fa difícil caracteritzar aquest conjunt de revolucions sota un concepte únic, però, si n'haguéssim de triar un, potser el que ho qualifica millor és el de la Internetització de les coses, de tots els aspectes i les dimensions de la vida de les persones. Ja sé que aquesta paraula no és encara a cap diccionari oficial de cap llengua, però tinc la sensació que hi acabarà sortint, perquè amb la tecnologia que ve tots els aparells i instruments que ens podem imaginar estaran connectats a internet, al núvol, i a través de sensors, xips o aparells de geolocalització, bolcaran grans quantitats d'informació, que serà font de nous negocis de tota mena.

Però, abans que algun lector se m'espanti o li vingui vertigen, anem a pams. El concepte internet de les coses es refereix senzillament a una xarxa d'objectes i aparells quotidians interconnectats. A través dels nous protocols (l'IPv6, que ben aviat substituirà l'IPv4) i de les noves direccions de la web semàntica (URI, en lloc de la URL), la tecnologia ens permetrà la identificació, el seguiment i l'intercanvi d'informació de tots els objectes i aparells quotidians que ens puguem imaginar. Es calcula que avui, de mitjana, una persona està envoltada d'un total d'entre mil i cinc mil objectes, i que el 2020 internet de les coses serà capaç d'identificar i codificar al voltant de cent milions d'objectes.

Iniciatives incipients.

No cal dir que amb aquesta identificació i seguiment massiu d'objectes i aparells avui és possible –de fet, ja hi ha iniciatives incipients, moltes ideades a Barcelona– plantejar-nos els conceptes de supermercat intel·ligent, habitatge intel·ligent i ciutat intel·ligent, entre altres. Tampoc cal insistir gaire en el fet que aquesta interconnexió massiva d'objectes replanteja els models i les formes de generació de valor de negocis tan importants a casa nostra com ara la indústria agroalimentària, el comerç i el turisme, la construcció i la indústria de l'automòbil. Imaginem-nos, per exemple, un habitatge connectat a internet de les coses i les millores d'eficiència i utilitat que se'n podrien generar: reposicions automàtiques d'aliments i begudes, peces de roba que s'adapten a la temperatura, eficiència energètica, gestió de residus, seguretat, assistència sanitària, teletreball, mobilitat i un llarg etcètera d'aplicacions, que deixo a la imaginació del lector.

Sense dubte, aquesta revolució de les coses necessita nous serveis i aplicacions de negoci. Fonamentalment, n'han destacat dues. La primera és el núvol, el cloud computing. El cloud computing es basa en la utilització de servidors que ens ofereixen qualsevol aplicació de computació i prestació de serveis a través d'internet. Des de qualsevol dispositiu digital, avui és possible no només emmagatzemar dades i utilitzar programes informàtics sinó també obtenir tota mena de serveis per a la gestió de l'empresa. Més enllà del Dropbox, la gestoria i l'assessorament virtual al núvol es van obrint camí, i novament a Catalunya tenim empreses capdavanteres en aquest àmbit. La segona aplicació revolucionària és el Big Data. És clar, amb cent milions d'objectes a internet i dos trilions i mig de bites de dades diàries generades, la gestió d'aquesta informació esdevé cabdal.

La revolució del big data.

En aquest context, el Big Data neix com la capacitat d'acumular i gestionar grans quantitats de dades (data sets) provinents de fonts molt diverses. Amb aquesta capacitat, avui és possible obtenir informació rellevant per al negoci, derivada del comportament de les persones i les organitzacions. Imaginem-nos ara el conjunt d'aplicacions de negoci que es podrien obtenir del monitoratge i el seguiment del comportament d'una persona de la qual sabem tot el que fa a internet i tot el que fa amb els aparells que té connectats a internet. La hipersegmentació del consumidor és possible. El negoci de convertir dades en informació útil per als negocis és el negoci del futur.

Les impressores 3d.

Finalment, tenim les impressores 3D. Aquest tipus d'impressores ens permeten produir objectes físics en tres dimensions a partir d'un model virtual creat per ordinador. Tot i que van sorgir en el món de l'arquitectura i el disseny industrial per generar prototips a escala, avui ja són molt utilitzades en el món de les pròtesis mèdiques, l'embalatge, la bijuteria i la producció d'objectes senzills, a través de l'intercanvi de models al núvol. Imaginem-nos una fàbrica a casa i veurem, un altre cop, la radicalitat de negoci, econòmica i social, d'aquesta invenció. Novament, a casa nostra ja han sorgit algunes iniciatives molt destacables en el món del disseny industrial i la indústria agroalimentària.

En definitiva, el 2014 serà un any de grans incerteses, però també d'una certesa, la certesa de la nova onada digital. La interdependència de Catalunya també depèn de la internetització de les nostres empreses i la nostra societat. Aquí tenim dos avantatges. El primer és que ja hi som; el segon és que, en gran part, depèn de nosaltres mateixos. El nou futur ja és aquí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.