Opinió

El filó dels segments desatesos

En aquests moments en què costa tant incrementar els ingressos, hi ha empreses que saben identificar segments de clients que no són atesos per cap empresa. Es tracta d'espais de mercat que no tenen la dimensió suficient per ser interessants per a grans empreses que tenen estructures massa pesants per rendibilitzar-los.

Nagual Alimentació és una empresa fundada en un garatge de Barcelona l'any 2002 per Àngels Secanella i Ramón Andara. No tenien feina i van decidir emprendre capitalitzant l'atur, i amb altres ajudes i préstecs van reunir 60.000 euros. La idea va sorgir després de tornar d'un viatge als Estats Units, quan van detectar la falta de truita mexicana de qualitat a Europa. La seva proposta consisteix a elaborar truita artesanal de blat de moro 100% amb recepta i tecnologia mexicanes. Andara és natural d'Hondures i allí es consumeix molta truita mexicana. Un dels avantatges competitius és que les seves truites són aptes per a celíacs. Per tant, Nagual té un doble nínxol: les truites de qualitat i ser apte per a celíacs. És l'única empresa que té la certificació de la Federació d'Associacions de Celíacs d'Espanya. La idea d'aquesta certificació va sorgir en un sopar amb amics que tenen una filla celíaca i els van parlar d'aquesta necessitat. Actualment, produeixen 12.000 truites diàries i els seus principals clients són restaurants mexicans i supermercats. També venen per internet. Exporten el 25% de la seva producció a diversos països europeus. El 2013 va rebre el premi Pimec a la microempresa més competitiva de l'any.

Anna Lozabai és una empresa de producció i venda de moda a mida per internet. Les dues fundadores, mare i filla, van detectar que en el món de la moda hi havia un segment desatès: el de les clientes que desitgen dissenyar la seva pròpia roba. La mare és la dissenyadora i la filla és la directora executiva. Per a això, van crear una plataforma d'internet en què les clientes poden seleccionar el patró, decidir el tipus de tela i afegir-hi detalls com ara la longitud del vestit, el tipus de coll i el color. El que pretenen és que la moda s'adapti a les persones i no les persones a la moda. Una vegada la clienta ha dissenyat la roba, l'empresa la fabrica i l'envia per correu. Els dos exemples esmentats són casos seleccionats del llibre Avançant. Altres exemples d'aquest tipus serien les ofertes turístiques o hotels dirigits a perfils de clients molt concrets com poden ser les persones interessades en l'astronomia, singles o sèniors. Són empreses que han sabut trobar espais de mercat, o nínxols com també s'anomenen, que al no interessar a les grans empreses del sector, donen vida a petites empreses que saben aprofitar l'oportunitat. És una estratègia interessant per als que tenen avantatges competitius gràcies a la flexibilitat i la baixa estructura de costos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.