Rebel·lió latent a les aules d'economia
Associacions d'estudiants de tot el món qüestionen l'ensenyament de la disciplina i critiquen la manca de pluralitat
“El canvi serà difícil, sempre ho és. Però ja està succeint.” Aquesta frase, extreta d'un manifest signat per 42 associacions d'estudiants d'arreu del món, prova que a les facultats d'economia hi ha una remor de fons des de fa mesos. Si fa uns anys es tractava de percepcions aïllades dels estudiants, ara s'ha convertit en una reivindicació comuna i estesa per 19 països de tot el món. Els alumnes han decidit rebel·lar-se i posar de manifest el seu descontentament amb l'ensenyament que reben. “Els estudiants de tot el món ja hem començat a generar canvi poc a poc.”
La principal crítica que fa aquest corrent, que va néixer a Manchester fa més d'un any, als ensenyaments d'economia, és la manca de pluralitat. Els signants del manifest consideren que fa anys que a les aules s'han imposat les teories neoclàssiques, que s'expliquen, segons denuncien, de forma gairebé exclusiva.
El manifest reclama ampliar els corrents de pensament econòmic que tenen un lloc als plans d'estudis. També critica que algunes assignatures, com la història de l'economia o el pensament econòmic, no existeixin o estiguin “relegades als marges dels plans d'estudis”. I demana que es posin a l'abast dels alumnes més eines que no només l'estadística i les matemàtiques, enfocaments interdisciplinaris i diàleg amb altres ciències socials.
“Vaig entrar a la facultat fa quatre anys buscant respostes a la crisi. I el que m'he trobat és una teoria perfecta i que funciona a partir d'unes premisses concretes. Però entendre la societat és entendre les premisses, no donar-les per descomptades.” Qui parla així és Nil Noya, estudiant de la UAB. “Potser sortim sabent models i fórmules, però també ho fem amb poca sensibilitat mental i eines per tractar les coses”, afegeix David Palomera, de la UPF.
Noya i Palomera formen part de Post Crash Barcelona, l'associació que ha impulsat el corrent a la capital catalana. Post Crash Barcelona vol convertir-se en un punt de trobada per a estudiants d'aquesta disciplina que trobin a faltar alternatives i reflexió en els seus estudis. De fet, s'han organitzat per estendre la seva veu i, sobretot, per organitzat debats periòdics. Segons Palomera, l'objectiu és fomentar el debat i intentar influir en la definició dels currículums perquè “els que vinguin després tinguin els estudis que nosaltres no hem tingut”.
“L'ensenyament també està en crisi”
“És hora de reconsiderar la manera com s'ensenya l'economia. Estem insatisfets amb l'empobriment del pla d'estudis que ha tingut lloc en les darreres dues dècades. Aquesta manca de diversitat intel·lectual no només perjudica l'educació i la investigació, sinó que limita la nostra capacitat per enfrontar-nos als reptes del segle XXI. S'ha de deixar que el món real torni a les aules i, amb ell, el debat i el pluralisme.” Extracte del manifest de 42 associacions d'alumnes de 19 països.