El pont aeri
El pont aeri d'avui és una caricatura del que havia estat en l'època passada quan era un monopoli i, per tant, no tenia competència i feia i desfia a caprici seu. Emparats amb aquest nom, un grup d'empresaris i executius de gran empreses, d'aquí i d'allà, algunes de les quals cotitzen a l'Ibex, i algun polític incrustat, van crear el que pretén ser un lobby d'empreses que ha fet molts negocis a l'entorn dels diferents governs espanyols, de qualsevol color, i del BOE. Però, com ha passat amb el vertader pont aeri, l'aeri, ha perdut molt del seu atractiu en aquest moment de canvis que ja no els asseguren l'exclusivitat, perquè hi ha altres actors polítics emergents. De fet, un dels fundadors és Florentino Pérez, d'ACS i president del Real Madrid, i gran beneficiat de Castor, entre altres coses.
Per una filtració a la premsa, ens vam assabentar que aquests pont aeri lobby havia programat una reunió altament secreta a Barcelona amb el ministre d'Economia i Competitivitat, Luis de Guindos, per reclamar-li més mà dura (encara més) del govern espanyol amb el procés català.Al final, tots sabem que la reunió es va fer pública i va tenir lloc a la seu de Gas Natural a Barcelona. Unes setmanes més tard, el col·lectiu va ser rebut en un dinar a la Moncloa on va poder parlar obertament amb el president Rajoy. El fet és que les cròniques no parlen que un del tema estrella fos el procés català, però, amb risc d'equivocar-me, personalment no en tinc cap dubte. Accepto que aquest pont aeri sigui unionista i tingui vertigen davant qualsevol canvi que els faci sortir d'aquest espai de confort que ha estat l'ideal per a les seves empreses, amb l'aixopluc del govern espanyol, només cal destacar un dels fundadors i trobem moltes constructores que han gaudit sempre dels avals necessaris per, si vénen a males, el risc es nacionalitzi. El Canal de Panamà, l'AVE de la Meca, les autopistes fallides de l'entorn de Madrid, o el Castor ja comentat, són exemples clars de com funcionen alguns membres d'aquest lobby empresarial i unionista.
Com que també hi ha empresaris catalans i el Conde de Godó i el polític Josep Sánchez Llibre, potser hauria estat més honest que mentre demanen duresa contra el sobiranisme català, un procés democràtic i pacífic, també posessin sobre la taula les envestides legislatives del govern espanyol, l'ofec econòmic que pateix secularment Catalunya i que penalitza l'ensenyament i la sanitat, entre altres serveis socials. De fet, fins i tot el pont aeri original va ser creat d'anada i tornada, aquest sembla unidireccional.