El portal líder de vaixells d'ocasió
Topbarcos.com, amb 13.000 embarcacions de segona mà, inicia la internacionalització
A internet es pot trobar i comprar de tot i també vaixells. Al cap de poc temps d'obrir el portal, Top barcos.com ja tenia més de 30.000 visites al mes. Així és com els seus impulsors, Daniel Girona i Carles Güell, van decidir convertir-lo en un projecte de futur. “Altres projectes a internet no ens havien funcionat, però ens vam adonar que aquí teníem una alternativa real de negoci i vam apostar-hi fort”, explica Güell. Sense inversors i autofinançant-se es van proposar tirar endavant tot i la forta competència de les multinacionals que dominen el sector de la nàutica.
Els darrers anys amb dedicació i reinvertint tots els beneficis en el projecte el portal s'ha convertit en líder a àmbit estatal, amb una oferta de 13.000 vaixells d'ocasió. En l'actualitat publiquen més de 3,5 milions de pàgines i tenen més de 300.000 visitants mensuals. La clau de tot plegat és actualitzar i no deixar d'ampliar els continguts perquè els aficionats a la nàutica o la pesca recreativa trobin el que busquen. L'oferta no només és de vaixells de segona mà, també se'n poden llogar o comprar de nous de trinca amb un estoc de 500 embarcacions. El negoci del projecte està en la publicitat que cobren a les empreses nàutiques per anunciar-se. Per això, l'objectiu és mantenir-se com a referent i que l'anunciant obtingui resultats per continuar fent la inversió al portal. “No deixem d'actualitzar els continguts que són propis per assegurar-nos que es dóna informació útil sense copiar d'altres llocs”, afegeix Girona. Des del portal es pot consultar la informació i els serveis dels ports que hi ha a Europa. Això inclou detalls sobre 2.000 punts d'amarrament, amb la disponibilitat de lloguer o compra, o accedir a un directori d'empreses.
iots més barats.
L'any 2011 va ser clau per a l'empresa, que des dels inicis es va instal·lar molt a prop del Tecnocampus de Mataró, a primera línia de mar. Van rebre una oferta important d'un grup multinacional del Regne Unit interessat a comprar el portal per explotar-lo comercialment. “Ens vam adonar que no podíem créixer de la mateixa manera, o ens veníem o creixíem nosaltres encara que fos de mica en mica.” Els dos socis van optar per la segona opció amb el repte d'internacionalitzar ells mateixos l'empresa. Així, amb la marca Topboats.com ja han sortit a vendre's a diferents països com ara França, Itàlia, el Regne Unit, Portugal, Alemanya, Suècia i els Països Baixos. Alguns són mercats madurs amb molta tradició nàutica. “Treballar amb els alemanys ens interessa perquè són els únics que lloguen fora de temporada d'estiu”, expliquen. El 2012, la facturació i la rendibilitat del portal s'ha multiplicat. La xifra de vendes ha passat dels 450.000 euros als 800.000 amb què van tancar l'exercici.
Els plans de futur per als propers anys són consolidar el procés d'internacionalització. “Volem anar a poc a poc i que, a cada país que entrem, quan es pensi en nàutica ens vinguin a buscar.” L'empresa està a punt de tancar un acord a Itàlia amb un col·laborador que gestiona un estoc de 7.000 vaixells. En una segona fase, el portal té previst entrar al mercat de la Xina, Rússia i els països àrabs. El repte final seria poder entrar al mercat americà, el més complex per la gran oferta i competència que hi ha. “Allà tenir un vaixell no es considera tan elitista com aquí, està més integrat a la seva cultura.” La internacionalització implica anar a contactar amb les empreses del territori per buscar anunciants i actualitzar sobre el territori els continguts i traduir-los.