TIC per reduir la petjada hídrica
eFoodPrint difon un programari per registrar dades dels cultius agraris
El pagès ja no està pendent només del fet quantitatiu, de quantes tones anuals rendeix la seva explotació. En la nova cultura agrària ara cal tenir cura de si es pot minvar el consum d'aigua o reduir les emissions de CO², i per això calen eines informàtiques.
eFoodPrint, firma especialitzada en l'avaluació de la sostenibilitat a les explotacions agràries i radicada a Juncosa de les Garrigues, ofereix eines informàtiques perquè del camp estant es pugui mesurar el consum d'aigua, per rebaixar-lo, així com la petjada de carboni, i desplegar una estratègia per mitigar-la. Com explica el responsable de Desenvolupament d'eFoodPrint, Albert Duaigües, “de fet proporcionem als pagesos dues eines informàtiques, el programari Hespèrides, per enregistrar dades de camp de manera diària, i el programari eFoodPrint ENV, que serveix per fer valoracions al final del període de producció, en el moment de la collita”. Els programaris recullen dades de camp com la superfície de la parcel·la, el tipus de sòl, el clima o el sistema de reg, i de variables com els consums d'aigua, pesticides i fertilitzants. L'anàlisi del programari, només amb un clic permet conèixer el rendiment productiu del camp i tot seguit prendre les mesures d'eficiència que s'escaiguin. Un dels projectes de futur de l'empresa, com explica Duaigües, “és convertir els dos programaris en una gran plataforma tecnològica que ajudaria el pagès a prendre decisions, tot conjuminant dades de costos com de sostenibilitat ambiental”.
Un dels clients de la firma, el proveïdor de tomàquets Agraz, que treballa amb 230 pagesos a Extremadura, ha aconseguit gràcies a aquesta eina de mesura estalviar entre 1.000 m³ i 1.500 m³ d'aigua per hectàrea, un 30%. Com insisteix Duaigües, “el pagès ja està entenent que la sostenibilitat ambiental està lligada a la reducció de costos, i si rebaixem la petjada hídrica i de carboni també gastarem menys en l'explotació”. Val a dir que aquestes eines TIC no només estan pensades per al gran client, sinó que el pagès modest també pot desplegar el seu propi programa de monitorització, ja que el preu de la versió bàsica del programari és de 1.500 euros. El nou projecte d'eFoodPrint és una aplicació mòbil “per al tècnic agrònom i per al pagès: mentre que el primer fa recomanacions, el segon l'informa sobre la seva acció en reg i fertilització, especificant horaris, quantitats, etc.; totes les dades que convingui”. És el pagès el que acabarà fent els seus propis càlculs: “Si la petjada de CO² es compon en un 40% de fertilització, un 20% de fitosanitaris, 20% d'energia i un 9% de màquines, amb l'ajut d'eFoodPrint pot saber si, per exemple, reduint un 10% la fertilització quina reducció obté en petjada de carboni.” És important aclarir que aquesta informatització també ve determinada per la norma, cada vegada més exigent, per exemple, en l'ús més racional dels fitosanitaris. L'empresa, fundada el 2013, té clients escampats per tot Espanya: des de l'esmentat Agraz o el fabricant d'amanides Florette, fins a El Ciruelo, productor de fruita de Múrcia, sense oblidar les clients locals, com ara Fruits de Ponent d'Alcarràs (Segrià) o l'IRTA, en l'àmbit més tecnològic. La firma engega ara la seva expansió internacional, que s'iniciarà a Xile. “És un mercat interessant per l'efecte contraestació: allà el cicle productiu és invers al d'aquí. A més, al sector agrari d'aquell país la recollida de dades no ha evolucionat tant com aquí.” Una altra de les activitats d'eFoodPrints és la formació. A hores d'ara, ja ha format prop d'un cinquantena de tècnics agrònoms i
vuit-cents productors agraris, ja sigui presencialment o o de manera virtual. La tecnologia d'eFoodPrint ha estat dissenyada d'acord amb l'estàndard Water Footprint Network, PAS 2050 i ISO 14046.
Associar coneixement divers
Les arrels d'aquesta empresa fundada el 2013 les trobem en un projecte del programari per calcular la petjada de carboni, l'Hespèrides realitzat a la Universitat Rovira i Virgili (URV).
El seu creador, Francesc Ferrer, es va associar amb Carles Martinoy de la tecnològica Click i Albert Duaigües per donar finalment forma a aquesta empresa, que enguany preveu facturar entre 150.000 i 200.000 euros.