Opinió

Naus buides, butxaques plenes

Algunes fonts ja preveuen que el 2030 dos terços del consum mundial es produiran a l'Àsia
El PIB de l'Índia el 2016 podria superar de més d'un punt el de la Xina per primera vegada

L'any 2016 comença amb l'històric aixe­ca­ment de les san­ci­ons a l'Iran, un dels mer­cats més atrac­tius dels pròxims anys. D'aquesta manera, els espa­vi­lats empre­sa­ris per­ses s'afe­gi­ran al ja nombrós grup de cer­ca­dors de tec­no­lo­gies, pro­duc­tes i inno­va­ci­ons que, des dels mer­cats emer­gents, visi­ten amb freqüència el nos­tre país.

Les pròximes dècades con­fir­ma­ran com el gran con­sum es loca­lit­zarà cada cop més en els països emer­gents. De fet, algu­nes fonts ja pre­ve­uen que el 2030 dos terços del con­sum mun­dial es pro­duirà a Àsia, amb Xina i Índia al cap­da­vant. Mal­grat les males notícies que els mit­jans periodístics anglo­sa­xons acos­tu­men a expli­car sobre Xina, els dal­ta­bai­xos de la borsa no són tan relle­vants però és evi­dent que el país està can­vi­ant el seu model econòmic. Són cada cop més els empre­sa­ris xine­sos que renun­cien a expor­tar i cer­quen nous nego­cis ori­en­tats al mer­cat inte­rior.

Les ciu­tats xine­ses, acos­tu­ma­des a fabri­car mili­ons d'arti­cles de baix preu, pug­nen ara per atraure noves idees, tec­no­lo­gies i talents que per­me­tin crear nego­cis d'èxit per al mer­cat domèstic. Són cons­tants les visi­tes d'empre­sa­ris que ofe­rei­xen les naus indus­tri­als més sofis­ti­ca­des a canvi que un empre­sari estran­ger les ompli de con­tin­gut amb un bon pro­jecte empre­sa­rial. I estan dis­po­sats a pagar-ho de manera gene­rosa. El Fòrum Empre­sa­rial Europa-Xina que es du a terme cada juny a la ciu­tat de Jieyang, que va atraure més de 20 empre­sa­ris cata­lans el 2015, n'és un bon exem­ple.

L'Índia no es queda enrere, ja que el seu crei­xe­ment el 2016 podria superar de més d'un punt el de la Xina per pri­mer cop en la seva història. El nou pri­mer minis­tre Modi atorga mol­tes faci­li­tats a la indústria i tot ple­gat empeny alguns empre­sa­ris a cer­car també idees de negoci a fora. Recent­ment pas­sava per Bar­ce­lona un impor­tant empre­sari del sec­tor de l'auto­moció amb volun­tat d'enge­gar 4 o 5 nous nego­cis rela­ci­o­nats amb aquest sec­tor, que a l'Índia creix dos dígits cada any.

Als dos grans gegants asiàtics s'hi afe­gei­xen ara Iran i altres països pro­duc­tors de petroli, com Algèria o Aràbia Sau­dita, a la recerca d'eco­no­mies més diver­si­fi­ca­des i indus­tri­als. Els empre­sa­ris cata­lans s'hau­ran d'acos­tu­mar a aques­tes visi­tes i n'hau­ran de treure pro­fit per impul­sar la seva inter­na­ci­o­na­lit­zació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.