Política

Xavier Barranco Angulo

Cap de l’oposició a l’Ajuntament de Portbou (CxPortbou)

“A Adif li costa molt posar espais de l’estació al servei del poble”

“Nosaltres vàrem apostar fort per reconvertir alguns dels espais de l’estació amb logística o empaquetatge”

“Tinc molt clar que el transport ferroviari ha de créixer al conjunt de tot Europa i l’estació de Portbou ha de ser clau”

El que no veiem és que l’equip de govern tingui cap projecció de futur o una direcció concreta

El cap de l’oposició de Portbou, Xavier Barranco (Compromís per Portbou), i com a exalcalde, és conscient de l’acció de govern i per això no hi carrega durament, si bé critica que gran part del que s’està fent és “el treball que ells van deixar lligat”. Barranco destaca la necessitat de potenciar l’estació de tren internacional del municipi com a principal motor que ajudi a afrontar els principals reptes que té el municipi, com són l’envelliment de la població i la manca d’habitatge.

Com valora la gestió del govern?
Soc conscient de la complexitat de governar. I, per això, la meva valoració del govern socialista és parcialment bona. De fet, estan tirant endavant tot allò que nosaltres, en el govern anterior, vàrem deixar programat i pressupostat. Això he de dir que ho estan fent bé. El que no veiem és que l’equip de govern tingui cap projecció de futur o una direcció concreta.
La direcció la marca el programa electoral.
Els pilars del seu programa eren ordenar el poble i reforçar la seguretat. En l’àmbit de paisatge urbà, la gent del poble no hem vist una millora, com tampoc en les actuacions a la via pública. Pensi una cosa, nosaltres a la caixa vam deixar 475.000 euros i els han gastat, el que no tinc clar és amb què. Un dels principals problemes del govern és afrontar les grans obres públiques, i veig que aquestes estan pendents, tret, com he dit, de les que vam deixar nosaltres planificades i pressupostades. Amb altres es pot perdre la subvenció, com és el cas de la deixalleria, en què també ho vam deixar tot tancat, i no s’ha executat. També és cert que no tenim tota la informació que hauríem de tenir. Aquesta és una queixa que fem al govern.
Quines serien aquestes obres pendents que comentava?
Són diverses. En primer lloc, podríem parlar de la renovació de la xarxa d’aigua potable. Aquesta és una actuació que ara s’està començant a fer i que és molt necessària. Però encara està pendent un tema important com és posar en servei el pantà de Portbou, que depèn del Consorci de la Costa Brava, que és qui en té la concessió.
Quin problema té el pantà de Portbou?
Bàsicament necessita que es posi al dia. Entre altres temes es va veure afectat per unes algues. Ara estem funcionant només amb aigua de la planta d’osmosi. El pantà ara és ple i crec que és una actuació molt necessària. El govern ha de pressionar perquè es faci com més ràpidament millor.
Més temes pendents.
La concessió de l’aigua en baixa i de la recollida d’escombraries. Estem parlant de dos contractes pràcticament caducats i que s’han de renovar. Un dels reptes és fer la recollida selectiva, que no es fa. Això provoca que el cost anual sigui molt alt. No veig que l’equip de govern estigui per la feina.
Abans havia comentat el tema de la seguretat, com un dels pilars del govern. Com està aquest tema?
Hi ha un problema d’inseguretat o sensació d’inseguretat que és evident. No oblidi que som un poble fronterer. Ells el van magnificar amb una campanya dient que el municipi era insegur, nosaltres això no ho fem. El que sí que no veiem és un treball com el que vàrem fer nosaltres. Teníem molt ben lligada la col·laboració entre la Policía Nacional, la Guàrdia Civil i els Mossos d’Esquadra. Ara per ara, no s’ha solucionat res.
Un tema que preocupa és el de l’habitatge i, lligat amb aquest, l’envelliment de la població.
Sí, és cert. Molta gent que té pisos els ha destinat al sector turístic. Això ve donat perquè alguns hotels van tancar. El model turístic ha canviat; la gent no viatja tant en tren i això va afectar els hotels. I, pel que fa a l’envelliment de la població, el que generava llocs de treball girava al voltant del tren i el transport de mercaderies. Això també ha canviat. La població s’ha envellit, si bé tenim molt poc atur perquè la població jove té feina. Aquesta és la realitat.
I com es pot revertir?
Aconseguint que s’estableixi al municipi algun tipus d’activitat econòmica industrial. El que volíem era reconvertir alguns dels espais de l’estació amb logística o empaquetatge. L’estació de tren en l’àmbit de mercaderies funciona a un 40% i pel que fa a passatgers està sota mínims. Això, com he dit, ve provocat pel canvi del model vacacional, deixar de banda el tren convencional, no facilitar els enllaços i posar tots els ous a la cistella del TAV. Com reacciona Adif? A Adif li costa molt posar espais de l’estació al servei d’institucions per implantar empreses. Tinc molt clar que el transport ferroviari ha de créixer a Europa i Portbou ha de ser clau. Els estudis ens diuen que, només amb creixement d’un 1% al conjunt d’Europa, automàticament l’estació de Portbou ja es revitalitzaria. Si s’introdueix l’ample de via europeu, milers de vagons han de modificar els eixos. I Portbou és ideal per fer-ho. Havíem plantejat lligar l’estació amb l’IES Narcís Monturiol de Figueres per fer estudis d’electromecànica relacionats amb el tren. No perdo l’esperança.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.