Eines

La Generalitat, de centre de cost a valorar el coneixement

Hem de començar a abandonar la idea que les administracions públiques són un centre de cost. La idea que gestionen uns diners que vénen donats i que es preocupen principalment per la distribució de la despesa i la inversió s'ha d'acabar. La solució estructural al problema de la manca d'ingressos no passa ni per l'austeritat, ni encara menys per la privatització. En aquest sentit, les administracions públiques han de valoritzar i vendre tot el coneixement de què disposen, que és molt i que n'hi ha de molt bo

Pinten bastos. L'han anomenat emergència nacional. La Generalitat de Catalunya està en un atzucac. Si no es flexibilitza l'objectiu de dèficit públic, cosa que depèn de Berlín i de Madrid (que és molt dependre!), s'ha de retallar en 4.400 milions d'euros el pressupost de la Generalitat, per assolir el famós 0,7% del PIB. Per donar un ordre de magnitud al lector, aquest volum de dèficit equival a la meitat del pressupost de salut o al conjunt del pressupost d'educació. Materialment impossible.

El dèficit públic és el desequilibri que es produeix entre els ingressos i les despeses corrents d'una administració pública. És evident que les administracions públiques haurien de construir-se al voltant de la idea del pressupost equilibrat, perquè assumir dèficits implica augmentar l'endeutament. I, com tothom sap, endeutar-se massa no és bo. Comparant-ho amb una empresa, s'imaginen que s'endeutés com a resultat d'una despesa corrent, per exemple sous i salaris o subministraments, per sobre dels ingressos? Però, com que el sector públic no és una empresa, hi ha algunes singularitats. Des del punt de vista fiscal, el sector públic té dues principals missions. Primerament, les polítiques assignatives, és a dir, les relacionades amb el foment del creixement econòmic i la prosperitat de la ciutadania. Segonament, les polítiques distributives, és a dir, les vinculades amb la redistribució de la renda i la riquesa. Per fer-ho, i des de la vessant dels ingressos, compta amb la política fiscal, la capacitat d'obtenir ingressos de les rendes del treball (IRPF), les empreses (impost de societats) i el consum (IVA), principalment. I, des de la vessant de la despesa, compta amb dues principals línies d'activitat: la despesa corrent (educació, sanitat, atur, etcètera) i la inversió (infraestructures, xarxes, etcètera). Aquí ve l'excepció, l'administració pública només hauria d'assumir dèficits en el cas que es realitzessin inversions que capitalitzessin l'economia (política assignativa) o redistribuïssin renda o riquesa (política distributiva) amb la idea de millorar la situació econòmica general.

És veritat que, com a resultat de la caiguda radical dels ingressos per la crisi econòmica i del dèficit fiscal amb Espanya, l'administració de la Generalitat pateix un ofec financer de difícil solució. Però també és veritat que durant molts anys la Generalitat ha gastat clarament per sobre de les seves possibilitats i que ha incorregut en dèficits per despesa corrent que no hauria d'haver assumit mai. Això ens ha conduït a un nivell de deute massa elevat que cal reduir. Però com reduïm dèficit i deute? Com ho podem fer per salvaguardar línies estratègiques de l'estat del benestar?

L'AUSTERITAT, UN VALOR.

Primer. Qualsevol estudiant d'economia sap que l'austeritat no és un objectiu; és un valor i un instrument. També saben que les retallades no són de gran utilitat per assolir una administració pública eficient i eficaç. En un context de crisi galopant l'administració pública hauria de prioritzar millor i destinar recursos a allò que consideri més important per garantir creixement futur i benestar social. Sembla que en el context actual, l'educació, la tecnologia, la recerca i la innovació, i la construcció d'una xarxa de negocis haurien de ser les prioritats en la política assignativa. Mentre que, al seu torn, la salut i el benestar d'una ciutadania molt castigada per la crisi haurien de ser les prioritats en política distributiva. Com que no hi ha diners per a tot, aquesta priorització hauria d'implicar la reducció de tasques més purament administratives, la redimensió dels aparells polítics, la caiguda de despeses i institucions supèrflues, eliminar les subvencions directes, trencar amb els drets adquirits i un llarg etcètera de despeses que s'haurien d'eliminar. Cinc anys després de la crisi, sembla clar que la reforma estructural de la Generalitat s'hauria d'haver assumit ja fa molt de temps.

Segon. La manca d'imaginació en el replantejament estratègic de la Generalitat s'hauria d'acabar urgentment. Hem de començar a abandonar la idea que les administracions públiques són un centre de cost. La idea que gestionen uns diners que vénen donats i que es preocupen principalment per la distribució de la despesa i la inversió s'ha d'acabar. La solució estructural al problema de la manca d'ingressos no passa ni per l'austeritat, ni encara menys per la privatització. En aquest sentit, les administracions públiques han de valoritzar i vendre tot el coneixement de què disposen, que és molt i que n'hi ha de molt bo. Avui és possible fer molts exercicis de valorització del coneixement, que té naturalesa i titularitat pública, que no ens hem ni plantejat i que pot ser una increïble font d'ingressos.

PRODUCCIÓ CIENTÍFICA.

Tercer. Alguns exemples rellevants d'aquesta nova aproximació. Les universitats i les institucions de recerca catalanes excel·leixen en producció científica, però no són capaces de valoritzar adequadament el coneixement generat. Més enllà dels exercicis de creació d'empreses, tenim un camp immens per recórrer en el context de la valorització i la transferència del coneixement cap a una economia mundial àvida de coneixement, formació, tecnologia i desenvolupament de negocis i projectes innovadors. I encara amb més concreció, sota la titularitat de la Generalitat, disposem d'un fons social de coneixement en matèria educativa, tecnològica, tècnica, d'ocupabilitat, de negoci, social i de salut, només per citar-ne alguns dels més representatius, que està al calaix en espera de ser valoritzat i comercialitzat. Tenim feina. Amb imaginació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.