Eines

Falsa sensació de seguretat

Tenim una falsa sensació de seguretat amb la nostra educació. La realitat és que les noves generacions no han estat gaire ben preparades, ja que no les hem donat les eines adequades, ni el conjunt d'habilitats per sobreviure en l'economia actual

Cada matí ens despertem, ens vestim i ens preparem per al nou dia. Ens separem dels nostres éssers estimats i anem a la feina o a l'escola. Aquesta rutina es repeteix diàriament, i per a la majoria de nosaltres, serà així durant la resta de les nostres vides.

Durant aquests dos últims segles, la nostra economia, política, cultura, sistema de classes i valors socials, s'han basat en una rutina socialment acceptada. Qualsevol intent de trencar aquesta rutina, és considerat com un acte d'individualisme desviat de la societat, tret que siguem capaços de demostrar que podem generar milions sent uns desertors. De totes maneres, el nostre èxit en la vida serà mesurat per quants diners guanyem i la posició que ocupem.

Es tendeix a esperar que cada generació superi l'anterior. Els nostres besavis, procedents de l'època de les depressions i la guerra, van ser fàcils de superar. Llavors va arribar l'època dels nostres pares, quan l'economia estava en auge i les coses eren pròsperes, que ara esperàvem superar. La fórmula de l'èxit: anar a escola, estudiar molt per poder entrar en una bona universitat, estudiar molt més per aconseguir una bona feina, guanyar uns bons diners per comprar una casa, un cotxe, casar-se i tenir entre 2 i 4 fills, suposadament ens conduiria a la felicitat. Aquesta instrucció de vida, com tots sabem, és un sistema desbancat que ja no funciona com ho va fer en l'època daurada.

Però quants de nosaltres es qüestionen aquest estil de vida tan preceptiu? Des del mateix dia que naixem aquest camí ja ha estat pavimentat per a la majoria de nosaltres. La realitat és que ja no estem lligats als nostres toscs escriptoris, la mobilitat va en augment, la tecnologia és barata, la informació és lliure i omnipresent. Tenim les eines i l'accés a coneixements que les generacions anteriors no van tenir. De fet, la nostra tecnologia ha superat els mateixos sistemes educatius, polítics i les nostres formes de vida, els quals estan còmodament palanquejats ignorant els temps que habiten.

Fem un cop d'ull més profund a la nostra societat actual. En què s'ha convertit exactament?

JERARQUIA.

Ens hem convertit en la societat de la jerarquia. Estem molt acostumats a la imatge del mestre al capdavant de la classe, del cap en el seu despatx individual i luxós. Molts de nosaltres som conscients d'això, però molt pocs ens adaptem per alterar aquesta estructura. A aquells que tenen el control, els agrada romandre altius en la seva posició de poder.

La jerarquia no és necessàriament dolenta, però el model erroni de jerarquia pot limitar la generació d'idees singulars, la qual cosa afavoreix molt poc la innovació. La jerarquia tradicional o vertical es basa en el càrrec, importància, especialització i el control. Malauradament, la major part del nostre sistema està encara basat en aquest tipus de jerarquia. Una més sana és la que es basa en la innovació, la flexibilitat, la integració, l'adaptació i l'obertura de mires.

instruccions.

Ens hem convertit en una societat d'instruccions. Provinents d'una societat jeràrquica, ens hem convertit sense voler en una societat que segueix instruccions. Ja que sempre vam ser instruïts pels nostres pares, els nostres mestres i el nostre cap, en què fer i com fer-ho, mai no hem hagut de desenvolupar l'acte-iniciació o l'acte-aprenentatge i no existeix la necessitat real de convertir-nos en pensadors independents. En aquests dies i aquesta època, sobretot en el context d'aquesta crisi econòmica, amb més del 55% dels nostres joves en atur, no posseir la unitat i la força per fer coses pel nostre propi compte, solament pot conduir-nos a la prolongació d'una economia estancada.

DEPENDÈNCIA.

Ens hem convertit en una societat que depèn dels altres. Així que amb una societat que, d'una banda, segueix instruccions i, per l'altra, és jeràrquica, només cap esperar una societat dependent. Allò que ens van dir de no fer, simplement no ho fem. Les coses que queden fora del nostre terreny, les confiem a uns altres.

Ja no som persones de múltiples talents. Hi va haver una vegada que van existir persones així, com Leonardo da Vinci, un veritable home del Renaixement. Però el nostre sistema educatiu actual ens ha ensenyat a ser bons en una cosa, i només en una. Això ha funcionat meravellosament per a les generacions anteriors, quan aquestes romanien als mateixos llocs de treball durant 20 o 30 anys. Això, com ho coneixem, ja no és aplicable i, no obstant això, encara estem preparant les generacions futures amb el mateix sistema d'antany.

FRACÀS.

Ens hem convertit en una societat que no accepta el fracàs. L'inevitable fracàs que ens paralitza a tots. Quantes vegades hem estat avergonyits per una mala qualificació i no hem estat capaços de dir-ho als nostres pares? Per què el fracàs és un estigma tal? Per què no podem acceptar que es tracta per una banda del procés d'aprenentatge? Ens hem convertit en una societat que sobretot para atenció als resultats, a les qualificacions, al rendiment econòmic, al producte i a l'objectiu final.

En algun moment del camí, hem oblidat que el procés, els mètodes, el recorregut per arribar fins aquí, són tant importants, si no més importants, que el resultat final.

FALSA SEGURETAT.

Tenim una falsa sensació de seguretat amb la nostra educació. En resum, ara tenim una societat plena de nois que no han estat gaire ben preparats, ja que no els hem donat les eines adequades, ni el conjunt d'habilitats per sobreviure en l'economia actual. Vincular-los a les nostres expectatives de fórmula màgica de la vida, només enfrontant-se al propi fracàs i després sent crítics amb aquest, és un problema fonamental al qual ens enfrontem avui dia.

Ens hem entrenat per ser ràpids, eficients i rendibles, en canvi, vam pagar el preu, entre moltes altres coses, amb els nostres recursos terrenals i amb unes condicions de treball pèssimes en països en desenvolupament. Potser ha arribat el moment de fer un cop d'ull a la nostra societat d'avui i fer una mica d'autocrítica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.