El MWC dóna connexió i vol bateries
El congrés de telefonia es ven com “el millor lloc del món per fer negocis”.
Va haver-hi un temps en què la pregunta “Quin mòbil tens?” es podia reformular, sense perill d'error a través d'una que demanés: “Quin Nokia tens?” Quan el congrés mundial del mòbil (MWC) va aterrar per primer cop a Barcelona, l'any 2006, Nokia portava la batuta telefònica amb mà de ferro. Girava 345 milions de telèfons l'any i es cruspia gairebé el 35% de quota de mercat. Motorola, inventora del primer mòbil de la història, conservava un 21% de quota i resistia el tsunami finlandès.
Les dues marques s'han afeblit molt en la batalla per conquerir les butxaques i les orelles dels usuaris de telefonia mòbil: el pes de Nokia en el mercat amb prou feines supera el 9% i Motorola ni tan sols apareix entre les 10 primeres marques amb més vendes. Moltes coses han canviat des d'aquell 2006 (també fora de l'òrbita de la telefonia, perquè llavors la taxa d'atur era del 8,3%, la proporció més baixa des del 1979) i el congrés mundial del mòbil (MWC), no només s'ho ha mirat com a testimoni sinó que ha estat responsable actiu del gir que hi ha hagut en el sector. Aquest dimecres dia 11 l'associació que representa els operadors mòbils i la indústria a nivell mundial (la GSMA) oferirà la presentació del MWC 2015, una cita que, deixant de banda els ponents de llustre i les novetats tecnològiques, es promociona com “el millor lloc del món per trobar oportunitats industrials, fer negocis i establir contactes”. Però des del punt de vista d'una empresa catalana, és realment tan útil ser al congrés? Diverses empreses que hi tindran presència ens ho responen.
L'única limitació és el preu
La GSMA, l'organització que aglutina la indústria del mòbil a escala mundial i que s'encarrega de dirigir els fils del MWC, assegura que no es regeix per un llistat exigent de requisits a l'hora de concedir un espai per a expositors en el congrés de telefonia. Fonts de la GSMA manifesten: “les empreses no necessiten formar part d'un sector industrial concret.” Per exemple, es detalla que hi exposen “companyies relacionades amb els viatges, amb la salut, amb les finances, amb l'automoció i amb el màrqueting”. No obstant això, sí que requereix “vincles amb l'ecosistema mòbil”.
La GSMA relata que tampoc no cal una determinada dimensió (ni per número de treballadors ni per facturació) i, de fet, diu que encoratja les empreses emergents i les empreses joves a integrar-se en el 4YFN, l'apartat de la fira dedicat als projectes innovadors i on “s'ofereixen oportunitats a preus competitius per a les empreses joves o de recent creació”.
Tot i que la GSMA no doni pistes sobre els preus que han d'abonar les empreses al MWC (tot el que diu és que depèn del lloc, de la mida de l'expositor que es vulgui i dels metres que s'hi lloguin) les empreses que hi assisteixen detallen que difícilment es podrà llogar un espai per menys de 12.000 euros.
“El més interessant no és vendre sinó fer contactes”
A Vic hi té la base d'operacions Xplica't, una empresa que ha desenvolupat una aplicació mòbil per a les campanyes electorals: “no només a Catalunya sinó a tot Espanya segur que no hi ha cap candidat amb app pròpia. En canvi, si agafes les estadístiques veus que el 73% de la gent que es connecta a internet ho fa a través del mòbil. Hi ha un paquet important d'electors potencials que no es poden informar pel mòbil”. Ho explica Raül Presseguer, un dels tres enginyers informàtics que hi ha al darrere d'Xplica't. Debuten al MWC i hi van convençuts que “és el congrés més important del món”. En aquest context “hi busquem networking, contactes amb altres empreses. Per nosaltres el més interessant no és tant l'aspecte comercial, el fet de vendre, com ho pugui ser fer-hi contactes”. Detalla que “és obvi que has d'arribar allà amb una agenda feta, la feina prèvia és molt important. Has de saber qui hi ha i amb qui et vols reunir”.
“És una oportunitat per créixer i agafar expansió”
Flirtie es promociona com “la primera aplicació per a conèixer gent que ha estat desenvolupada íntegrament a Catalunya i, de fet, la primera que s'ha fet a l'Estat espanyol”. Creada des de Barcelona per un equip de quatre enginyers, arribarà al MWC amb una bossa de 60.000 usuaris. Joan Carles Bartra diu que Flirtie aterra al congrés amb la missió de “fer contactes per expandir-nos i buscar finançament per promoure l'expansió de l'app”. Van a la caça de 200.000 euros i veuen la fira com un terreny fèrtil: “el MWC és una oportunitat per créixer, per agafar expansió internacional”. La novetat de l'app és que permet fer videotrucada, “ja sabem que costa refiar-se d'algú per internet”, i confia a trobar penetració, primer, a l'Amèrica Llatina i, després, “on sigui”.
“Tenim previst fer 200 visites en tres dies i mig””
Lluís Martín és un dels socis fundadors de Xopik, una empresa de Terrassa que reinventa els missatges SMS com a plataforma de comunicació entre una companyia i els seus clients. Assisteix al MWC per primer cop: “l'any passat hi vam ser només com a visitants”, però amb els objectius clars: “donar-nos a conèixer i fer contactes internacionals. Ja som a l'Equador i aviat serem a Colòmbia, però busquem més mercats”. Manca un mes per la fira i “és prematur dir res, però les previsions són molt bones. Tenim previst fer 200 visites en tres dies i mig”. Una altra fita serà aprofitar el congrés per “arribar a acords amb altres empreses de desenvolupament tecnològic i establir-hi sinergies”.
Xopik és una de les 50 empreses catalanes que arriba al MWC amb Acció (l'agència de la Generalitat que incentiva la competitivitat), i això representa que “ens ajuden molt. Només paguem 2.000 euros més IVA. Anar-hi sols seria impossible”.
“Ens posa en el mateix marc que Microsoft o Google”
En una conversa a través de Skype des de Xangai, Jaume Portell, responsable de Beabloo, manifesta que aquesta serà la tercera visita de la companyia al MWC. Factura 1,4 milions d'euros, ocupa un equip de 50 persones i té presència en 20 països, però Portell creu que el congrés “està pensat per a empreses més grans que nosaltres, per a empreses globals”. No obstant això, no amaga que “és una eina excel·lent per establir contactes amb potencials distribuïdors i amb grans empreses que busquen complementar la seva proposta de valor amb acords amb empreses més petites”. Diu que l'agilitat de l'empresa menuda s'ha de vendre com un actiu en les estratègies de negoci dins el MWC perquè “nosaltres innovem sense la cotilla de les grans empreses, no arrosseguem una motxilla de la seva mida”. “El MWC és un escenari excel·lent. Fa molt de bé a Barcelona, però també a les empreses del sector. Ens posa en el mateix marc que Microsoft, Google o que qualsevol de gran del sector”.
“No som optimistes i no n'esperem gaire res”
Jaume Cornadó, de la lleidatana Moddity Mobile, no serà un novell al congrés: “fa dos anys, ens van cedir lloc en un estand i hi vam anar”. Des d'aquest coneixement destaca que tot i que fa el pas per repetir, “no som optimistes i no n'esperem gaire res”. Considera que el MWC té un enfocament “molt internacional” i que “des del mercat català és bastant difícil d'accedir-hi”. Admet que cal preparació prèvia, “has de tancar reunions abans de ser-hi, només per anar allí i que la gent passi i et vegi no en trauràs res”, i diu: “Hi ha empreses que hi van i que no hi tornen perquè no els compensa.”
“També és important per posicionar-te i fer ‘branding'”
En el Parc Científic de la Universitat de Girona, Codi Tramuntana desenvolupa solucions de programari a mida i aplicacions per a la gestió d'esdeveniments i festivals (el Sónar és un dels seus clients). Carles Rodella, cofundador, explica que “anar al congrés és fer un viatge arreu del món” i considera aquest un bon moment per estrenar-s'hi perquè “comencem a tenir clients internacionals. Veiem que el nostre producte és benvingut a Catalunya i hem de provar com penetra al mercat internacional”. Rodella destaca que “no és només una finestra internacional sinó que també és important per posicionar-te i fer branding”.
“Si hi vas com si fos una fira nacional, fracàs garantit”
Aquest és el novè cop que Lleida.net serà present al congrés de telefonia. Sisco Sapena comanda una empresa que ha esdevingut líder mundial en SMS certificats i considera que el MWC és una cita obligada perquè “concentra totes les empreses del món relacionades amb el negoci de la mobilitat”. “Es tracta d'una fira força transversal, amb un públic interessat en solucions de molts diferents tipus i, sobretot, en novetats”. Des de la veterania, aconsella “tenir previst amb temps suficient quin és el missatge que es vol comunicar” i destaca la importància de “fer una feina prèvia de recerca de possibles contactes interessants, i concertar cites amb antelació, ja que tots els visitants acostumen a tenir agendes força plenes. També és important treure el màxim profit de l'atenció mediàtica que genera el certamen”. Sapena creu que l'empresa que digui que no compensa és “perquè no està preparada. La gent que hi ha als estands ha de saber parlar en anglès i s'ha de tenir el material en anglès. Si hi vas com si fos una fira d'àmbit nacional, tens garantit el fracàs”.