Mobilitat en una nova direcció
Vies saturades, embussos, alertes per excés de contaminació... i hores perdudes al volant tornen a ser una imatge habitual a les grans àrees metropolitanes del país. Senyal que l'economia es mou? Però, cap a on es mou? Si la direcció és aquesta ja coneixem cap a on porta.
Cada matí milers de persones es desplacen de casa a la feina o als centres d'estudi, i potser fan més viatges durant el dia per altres motius. Cada dia milers de persones compren per Internet i cada compra generarà un o més desplaçaments. Cada dia ens proposen milers d'anuncis de cotxes per comprar amb ajuts promoguts des de l'administració central per dinamitzar l'economia, diuen. Milers de decisions: algunes de planificades i repetides, d'altres improvisades i singulars.
Potser cal alguna cosa més que plans, accions i polítiques de mobilitat i començar per una banda a treballar solucions transversals i no sectorials com fins ara i, per una altra a penalitzar certs estils de vida. Respecte de les solucions transversals ja és hora de vincular més enllà del paper el planejament urbanístic i la mobilitat. No es poden seguir obrint centres comercials amb un “estudi de mobilitat generada” que provoca embussos en vies principals. Potser que trobem la manera de col·locar aquestes peces dins de les trames urbanes. Tampoc es poden seguir fent polítiques contradictòries: d'una banda es subvenciona la compra de cotxes i de l'altra els governs de les ciutats han de fer front al resultat. Respecte d'estils de vida ja és hora de penalitzar els desplaçaments en cotxe particular allà on es tenen alternatives competitives i el model de la baixa densitat amb el cost real d'aquest tipus de teixits urbans. Si ja estem convençuts que cal modificar les polítiques i penalitzar les pautes, primer caldrà: noves i fortes inversions en alternatives en transport públic i col·lectiu, fiable i competitiu; i el sector del transport, així com el de l'automòbil, també hauran de participar-hi. Reconèixer que el fum de tots els vehicles mata i que les hores que perdem en els embussos són un llast econòmic per al país. Potser per fer bellugar l'economia ens haurem de moure tots, però en una altra direcció.