Gran angular

DE MEMÒRIA

‘L'exportació de les obres d'art'

Josep Pijoan, amb un peu, des de molt aviat, a Roma, a Madrid i a Cologny (prop de Ginebra), fou el principal descobridor de les pintures de les esglésies romàniques dels Pirineus i, com a primer secretari de l'Institut d'Estudis Catalans, l'impulsor del museu d'art on es podrien contemplar: el MNAC. Un dels atractius de la Barcelona del segle XXI

Un dels ves­sants de la pri­mera glo­ba­lit­zació de l'eco­no­mia mun­dial als anys de la Belle époque és el salt enda­vant del comerç inter­na­ci­o­nal d'obres d'art: frescs, relleus, escul­tu­res, olis, tríptics, mini­a­tu­res.

Un dels motors que impul­sa­ren aquest procés fou l'afany auto­cul­tu­rit­za­dor/espe­cu­la­dor de la bur­ge­sia culta nord-ame­ri­cana. L'art (trans­por­ta­ble) euro­peu -que inclou, fins i tot, els claus­tres dels mones­tirs romànics- serà l'objecte d'aquest comerç. Les col·lec­ci­ons pri­va­des i els museus públics i pri­vats d'Estats Units seran, en molts casos, el destí final de mol­tes obres d'art euro­pees (i asiàtiques).

Alguns experts cata­lans van inter­ve­nir, des de molt aviat, com a obser­va­dors/par­ti­ci­pants, en la con­creció d'aques­tes noves for­mes de mer­cat de l'art. En alguns casos, aquesta inter­venció tindrà un caràcter molt espe­cial. Un exem­ple des­ta­cat és el de Pijoan.

Sobre Josep Pijoan i Sote­ras (Bar­ce­lona, 1879 – Lau­sana, Suïssa, 1963), dis­po­sem, de fa poc, d'un estudi biogràfic minuciós basat en uns apunts i unes car­tes boníssi­mes. És el lli­bre de Pol Pijoan i Pere Mara­gall: Josep Pijoan, la vida errant d'un català uni­ver­sal (Cabrera de Mar, Gale­rada, 2014). Pijoan, amb un peu, des de molt aviat, a Roma, a Madrid i a Cologny (prop de Gine­bra), fou el prin­ci­pal des­co­bri­dor de les pin­tu­res de les esglésies romàniques dels Piri­neus i, com a pri­mer secre­tari de l'Ins­ti­tut d'Estu­dis Cata­lans, l'impul­sor del museu d'art on es podrien con­tem­plar: el MNAC. Un dels atrac­tius de la Bar­ce­lona del segle XXI.

Molt aviat, al diari La Veu de Cata­lu­nya, Pijoan escriurà sobre “l'expor­tació d'obres d'art” de l'Europa medi­terrània a Estats Units i Canadà. Amb el seu estil directe diu: “Lo essen­cial, lo únic que pot detu­rar que no ens que­dem pelats com una rata és que el govern posi cada any diners als Pres­su­posts per com­prar aques­tes coses que es venen els Capítols (cate­dra­li­cis) i els par­ti­cu­lars.” Pijoan, doncs, està situ­ant el tema en ter­mes econòmics: l'art, com qual­se­vol bé, té un mer­cat i un preu. Com que és un bé públic la pos­si­bi­li­tat de gau­dir-ne dependrà dels recur­sos públics que els governs hi des­ti­nin.

Paral·lela­ment, Pijoan mar­xa­ria, el 1913, amb Teresa Mes­tre, a Nord-amèrica. Pri­mer, a Canadà, després, a Califòrnia, més tard a Chi­cago i a Cam­bridge. El seu objec­tiu era escriure i publi­car una història gene­ral de l'art: de l'art de totes les èpoques i de tot el món. Seria, segons s'ha escrit després, “co-edi­tor of major art-his­tory ency­clo­pe­dia”. Aquesta pri­mera història de l'art de tots els temps i de tots els àmbits es va començar a publi­car a Sal­vat, a Bar­ce­lona, el 1914. Se n'han fet, des d'ales­ho­res, mol­tes edi­ci­ons. El 1927 va aparèixer una tra­ducció/adap­tació anglesa: la His­tory of art. La ter­cera edició anglesa, publi­cada a Chi­cago. Als anys 1970, aquesta història fou traduïda/adap­tada a l'ale­many i al txec!

Men­tre, Pijoan es sor­pre­nia de tro­bar-se, per exem­ple, “La col·lecció Dee­ring de Mari­cel al museu de Chi­cago” (Gaseta de les Arts, n.3, 1924). L'art català, sense estat propi que el defensés, començava a cir­cu­lar pel món. Perquè agra­dava, per exem­ple, a mis­ter Dee­ring, un gran fabri­cant de trac­tors i de maquinària agrícola.

Archer Huntington

A la biografia publicada per Galerada La vida errant d'un català universal, llegim que “Pijoan acabà tenint una relació important amb la col·lecció de la Hispanic Society fundada (el 1908) per Archer Huntington a Nova York”. Així, “el setembre de 1921 viatja a Londres i intenta, sense èxit, comprar un Velázquez. De Londres va a París... i sí que aconsegueix comprar a l'antiquari Demotte un Ribera i dos Goya”. Llavors, “Pijoan envia a Huntington unes descripcions de detall de les peces, amb llur preu aproximat”. Amèrica paga.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.