Opinió

La lluita pel mercat de consum a la Xina

En els darrers mesos la premsa internacional ve farcida de notícies negatives sobre la Xina. No només es fa ressò dels daltabaixos de la borsa xinesa, sinó que també posa en dubte la sostenibilitat del model econòmic i polític xinès. Un periodisme econòmic entregat sovint a l'extremisme i als interessos del món anglosaxó treu l'Iran de l'ostracisme i sembla apostar ara per la caiguda de la Xina. No podem oblidar que la Xina és avui dia la segona economia mundial pel seu PIB, ja molt a prop dels EUA. Fins i tot creixent a un 6% anual, es preveu que superi l'economia americana l'any 2022. El PIB anual xinès, en suposada crisi, és superior al de tots els altres països BRICS plegats. El 2015 hi havia 100 empreses xineses entre les 500 més grans del món, contra 7 d'índies, 7 de brasileres i 5 de russes.

És evident, però, que el motor de l'economia xinesa ja no seran més les exportacions, afectades per una ràpida pèrdua de competitivitat. El consum intern esdevé gradualment el principal factor de creixement. En molts productes, la Xina ja és el primer consumidor mundial, des d'accessoris de luxe fins a maquinària o cotxes. En aquest camp s'està produint precisament una batalla poc coneguda a Occident. Wanda Plaza és a la Xina el principal exponent dels centres comercials, amb uns 133 centres arreu del país, que han convertit Wanda en el grup immobiliari més gran del món i el seu fundador, Wang Jianglin, en l'home més ric de la Xina. El grup, però, pateix cada cop més la competència del comerç electrònic, que el 2014 facturà a la Xina uns 400.000 milions d'euros, només en el segment B2C. Aquí domina el gegant Alibaba/Taobao, fundat pel mediàtic Jack Ma.

Amb la greu congestió de les ciutats xineses i les creixents restriccions als vehicles, molts xinesos fan compres pel mòbil i no visiten ja els Wanda Plaza amb la freqüència desitjada pel Sr. Wang. La pugna empresarial és seguida amb interès per marques d'arreu del món que dubten entre els canals online i offline. En tot cas, la lluita entre Wang i Ma podria marcar un camí a altres països i il·lustra com el mercat de consum xinès ens podria influir en el futur. La Xina és ja al capdavant de l'economia mundial per quedar-s'hi, tot i els problemes que té com qualsevol altre país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.