Opinió

La lluita pel mercat de consum a la Xina

En els dar­rers mesos la premsa inter­na­ci­o­nal ve far­cida de notícies nega­ti­ves sobre la Xina. No només es fa ressò dels dal­ta­bai­xos de la borsa xinesa, sinó que també posa en dubte la sos­te­ni­bi­li­tat del model econòmic i polític xinès. Un peri­o­disme econòmic entre­gat sovint a l'extre­misme i als interes­sos del món anglo­saxó treu l'Iran de l'ostra­cisme i sem­bla apos­tar ara per la cai­guda de la Xina. No podem obli­dar que la Xina és avui dia la segona eco­no­mia mun­dial pel seu PIB, ja molt a prop dels EUA. Fins i tot crei­xent a un 6% anual, es pre­veu que superi l'eco­no­mia ame­ri­cana l'any 2022. El PIB anual xinès, en supo­sada crisi, és supe­rior al de tots els altres països BRICS ple­gats. El 2015 hi havia 100 empre­ses xine­ses entre les 500 més grans del món, con­tra 7 d'índies, 7 de bra­si­le­res i 5 de rus­ses.

És evi­dent, però, que el motor de l'eco­no­mia xinesa ja no seran més les expor­ta­ci­ons, afec­ta­des per una ràpida pèrdua de com­pe­ti­ti­vi­tat. El con­sum intern esdevé gra­du­al­ment el prin­ci­pal fac­tor de crei­xe­ment. En molts pro­duc­tes, la Xina ja és el pri­mer con­su­mi­dor mun­dial, des d'acces­so­ris de luxe fins a maquinària o cot­xes. En aquest camp s'està pro­duint pre­ci­sa­ment una bata­lla poc cone­guda a Occi­dent. Wanda Plaza és a la Xina el prin­ci­pal expo­nent dels cen­tres comer­ci­als, amb uns 133 cen­tres arreu del país, que han con­ver­tit Wanda en el grup immo­bi­li­ari més gran del món i el seu fun­da­dor, Wang Jian­glin, en l'home més ric de la Xina. El grup, però, pateix cada cop més la com­petència del comerç electrònic, que el 2014 fac­turà a la Xina uns 400.000 mili­ons d'euros, només en el seg­ment B2C. Aquí domina el gegant Ali­baba/Tao­bao, fun­dat pel mediàtic Jack Ma.

Amb la greu con­gestió de les ciu­tats xine­ses i les crei­xents res­tric­ci­ons als vehi­cles, molts xine­sos fan com­pres pel mòbil i no visi­ten ja els Wanda Plaza amb la freqüència desit­jada pel Sr. Wang. La pugna empre­sa­rial és seguida amb interès per mar­ques d'arreu del món que dub­ten entre els canals online i offline. En tot cas, la lluita entre Wang i Ma podria mar­car un camí a altres països i il·lus­tra com el mer­cat de con­sum xinès ens podria influir en el futur. La Xina és ja al cap­da­vant de l'eco­no­mia mun­dial per que­dar-s'hi, tot i els pro­ble­mes que té com qual­se­vol altre país.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.