Opinió

Jordi Feu i Gelis

Sociòleg, pedagog i director de la càtedra de renovació pedagògica de la UdG

Un senyal d’avís per a la universitat

Tinc necessitat de valorar fins a l’enyor les classes presencials, perquè en molts aspectes són insubstituïbles

La universitat, com qualsevol altre àmbit de la societat, ha patit una enorme sotragada arran de la crisi que estem vivint. Així i tot, soc dels que m’ho miro des d’una perspectiva relativament positiva perquè, a pesar de tot, s’ha posat damunt de la taula tot un seguit de qüestions que estic segur que no oblidarem i amb tota probabilitat haurem de debatre i afrontar.

Permeteu-me que comenci pel final. A la pregunta com en sortirà la universitat quan tot aquest malson s’acabi jo crec que en sortirem amb una gran ressaca –com gairebé arreu– però a la vegada enfortits per tot allò que a marxes forçades hem hagut d’improvisar, assajar i adaptar.

Tinc la sort de pertànyer a una universitat (la de Girona) i a una facultat (la d’Educació i Psicologia) que des que les coses anaven mal dades ha posat a disposició del professorat i de l’alumnat diversos recursos telemàtics per adaptar l’educació presencial a l’educació virtual. A banda d’això, aquesta universitat i facultat han endegat una política de comunicació clara i transparent anticipant-se a la complicació de l’escenari que ens hem anat trobant. Això, que ho faci una institució pública, invalida la concepció –malauradament tan estesa– que el sector públic en general i les universitats finançades amb fons públics en particular són organitzacions enquistades i amb poca capacitat adaptativa. La universitat on jo treballo us ben asseguro que en aquesta crisi ha demostrat tenir, en molts aspectes, perspectiva de futur i capacitat per donar instruments –fonamentalment tecnològics– per no aturar el ritme de les classes i assegurar-ne la qualitat, adaptant els propòsits inicialment establerts fixats en una situació de normalitat.

Bé és veritat que aquest procés de transformació ens l’hem de mirar amb la cautela d’una perspectiva crítica: s’ha hagut de fer en molt poc temps (un cap de setmana i escaig), sense tenir en compte la situació personal del professorat (si a casa hi ha infants o adolescents, si s’ha de tenir cura d’avis o gent desvalguda, etc.) i obviant el nombre d’assignatures a impartir o el nombre d’alumnes que cal atendre. També haig de dir que veig difícil fer-ho d’una altra manera però fent-ho així bé és veritat que ha generat un estrès considerable entre el professorat i un cert desconcert de l’alumnat ja que, en més d’una ocasió, s’han vist imbuïts per una allau de correus, de treballs, de videoconferències... difícils de gestionar.

I si bé els recursos tecnològics que estem utilitzant penso que ens han servit per no aturar la marxa del curs i per avesar-nos obligatòriament a aquests recursos, considero també, almenys en el meu cas, que m’han convidat a fer un parell de reflexions: la primera, la necessitat de valorar fins a l’enyor les classes presencials, perquè en molts aspectes són insubstituïbles, i, en segon lloc, ser enormement caut per no dir desconfiat amb les veus que pregonen la virtualització (total o majoritària) del fet educatiu, emparant-se en un discurs innovador que no té altre propòsit latent que fer una educació de masses més barata i deshumanitzada.

Notícies relacionades del tema
"Com ens en sortirem?"

Montserrat Nebrera González
Montse Nebrera
ADVOCADA I PROFESSORA DE DRET CONSTITUCIONAL (UIC)

Abans del ‘Diari’

Ada Parellada
Ada Parellada
CUINERA

Més flexions que reflexions

Alba Alfageme
Alba Alfageme i Casanova
PSICÒLOGA ESPECIALITZADA EN L’ABORDATGE DE LES VIOLÈNCIES MASCLISTES

Ser-hi més que mai

Maria Eugènia Gay
Maria Eugènia Gay
DEGANA COL·LEGI DE L’ADVOCACIA DE BARCELONA

Garantint l’accés de tothom a la justícia

Guillem López Casasnovas
Guillem López Casasnovas
ECONOMISTA

El món de demà

Gerard Esteva
Gerard Esteva
PRESIDENT DE LA UNIÓ DE FEDERACIONS ESPORTIVES DE CATALUNYA

El Pla Marshall que l’esport necessita

Cristina Sánchez
Cristina Sánchez
SOCIÒLOGA UDG

De manera diferent

Gemma Lienas
Gemma Lienas
ESCRIPTORA

El nostre planeta sense nosaltres

Carme Trilla
Carme Trilla
ECONOMISTA. PRESIDENTA D’HÀBITAT3 I DE L’OBSERVATORI METROPOLITÀ DE L’HABITATGE

Reflexió sobre l’estat del benestar

Eudald Carbonell
Eudald Carbonell
ARQUEÒLEG

Caldrà més consciència d’espècie

Ismael Palacín
Ismael Palacín
DIRECTOR DE LA FUNDACIÓ JAUME BOFILL

Confiança en l’escola, eines i acompanyament

Joan B. Casas
Joan B. Casas
EXDEGÀ DEL COL·LEGI D’ECONOMISTES DE CATALUNYA

Panorama econòmic del coronavirus

Ramon Brugada
Ramon Brugada
CARDIÒLEG. CAP DE SERVEI DE L’HOSPITAL TRUETA

Solidaritat en temps de crisi

Dolors Bramon
Dolors Bramon
PROFESSORA EMÈRITA DE LA UB

Sense desqualificacions

Miquel Bassols
Miquel Bassols
PSICOANALISTA I EXPRESIDENT DE L'ASSOCIACIÓ MUNDIAL DE PSICOANÀLISI

Què ens podem trobar al final del túnel?

Laia Serra
Laia Serra
ADVOCADA. DONES JURISTES

Temps d’acció civil

Francina Alsina
Francina Alsina
PRESIDENTA DE LA TAULA DEL TERCER SECTOR

El millor antídot: un pla d’emergència social

Josep Vergés
Josep Vergés
PRESIDENT I CEO DE LA FUNDACIÓ INTERNACIONAL DE L’ARTROSI

El dia després

Núria Esponellà Puiggermanal
Núria Esponellà
ESCRIPTORA

Una porta oberta

Josep Oriol
Josep Oriol Pujol
DIRECTOR FUNDACIÓ PERE TARRÈS

Economia per a les persones

Imma Tubella Casadevall
Imma Tubella
SOCIÒLOGA I CATEDRÀTICA DE COMUNICACIÓ

La borsa o la vida

Jordi Feu i Gelis
Jordi Feu i Gelis
SOCIÒLEG, PEDAGOG I DIRECTOR DE LA CÀTEDRA DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA DE LA UDG

Un senyal d’avís per a la universitat

Ramon Tremosa
Ramon Tremosa
PROFESSOR D’ECONOMIA A LA UB I EXEURODIPUTAT

Sort d’Europa!

Núria Pradas
Núria Pradas
ESCRIPTORA

En temps de coronavirus

Salvador Cardús
Salvador Cardús
PROFESSOR DE SOCIOLOGIA A LA UAB

Nafrats, però més forts



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.